رابطه سیگار با کرونا در هاله‌ای از ابهام!

تحقیقی جدید می‌گوید سیگارکشیدن خطر ابتلا به کرونا را بالا می‌برد، هر چند تحقیقات دیگری هم خلاف این را گفته است

تحقیقی جدید نشان می‌دهد سیگارکشیدن با تضعیف واکنش ایمنی بدن، خطر بیماری کرونا را افزایش می‌دهد. این تحقیق آزمایشگاهی می‌گوید سیگارکشیدن باعث می‌شود سلول‌ها سه برابر بیشتر به ویروس کرونا آلوده شوند، این یافته برخلاف شواهد دیگری است که نشان می‌دهد افراد سیگاری کمتر به ویروس کرونا مبتلا یا به‌شدت بیمار می‌شوند. با توجه به اینکه دهه‌ها تحقیق نشان داده است استعمال سیگار خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک را افزایش می‌دهد، حالا داده‌های گوناگون دانشگاهیان را سردرگم کرده است.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: رابطه سیگار با کرونا در هاله‌ای از ابهام! تحقیقی جدید نشان می‌دهد سیگارکشیدن با تضعیف واکنش ایمنی بدن، خطر بیماری کرونا را افزایش می‌دهد.

مطالعات آزمایشگاهیِ مدل‌های ساخته‌شده از سلول‌های بنیادی انسانی نشان می‌دهد سیگارکشیدن مانع از کار صحیح مولکول‌های اصلی سیستم ایمنی بدن، یعنی اینترفرون‌ها (مولکول‌هایی که با مقاوم‌سازی سلول در برابر حمله ویروسی، می‌توانند علیه عفونت‌های ویروسی وارد عمل شوند) می‌شود.

اینترفرون‌ها پیام‌رسان‌هایی هستند که به سلول‌های آلوده می‌گویند برای حمله به پاتوژنِ (عامل تولید بیماری) مهاجم پروتیین تولید کنند و برای مقابله با عفونت اولیه ضروری‌اند.

آنها همچنین پشتیبانی از سیستم ایمنی گسترده‌تر را فراهم می‌کنند و به سلول‌های آلوده‌نشده هشدار می‌دهند در برابر ویروس آماده باشند.

در ابتدای همه‌گیری کرونا، محققان طبیعتا هشدار دادند به این دلیل که ویروس کرونا دستگاه تنفسی را هدف قرار می‌دهد، افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر قرار دارند. با این حال، مطالعات دیگری نشان داد افراد سیگاری در معرض خطر کمتری هستند. کارشناسان در تکاپو بودند تا توضیح دهند چگونه چنین چیزی ممکن است.

مطالعه جدید نشان داد سیگارکشیدن این مسیر را منحرف می‌کند که باعث می‌شود تعداد سلول‌های انسانی آلوده به ویروس تا سه برابر افزایش یابد.

این یافته برخلاف شواهد فراوانی است که نشان می‌دهد افراد سیگاری در واقع کمتر به ویروس کرونا مبتلا یا به‌شدت بیمار می‌شوند.

با توجه به اینکه دهه‌ها تحقیق نشان داده است استعمال تنباکو خطر ابتلا به بیماری‌های مهلک مانند سرطان ریه، سکته مغزی و دیابت را افزایش می‌دهد، این داده‌ها دانشگاهیان را سردرگم کرده است.

اما چندین مطالعه نشان داده است هنگامی که افراد سیگاری در بیمارستان بستری هستند، احتمال اینکه بیماری آنها به‌سرعت پیشرفت ‌کند و منجر به مرگ ‌شود، وجود دارد.

در این مطالعه جدید، دانشمندان UCLA (دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس یک دانشگاه تحقیقاتی عمومی در لس‌آنجلس، کالیفرنیاست) از سلول‌های بنیادیِ انسانیِ اهداکنندگان برای خلق مدل مشابه راه هوایی یا مجرای تنفسی استفاده کردند. محققان بر این قسمت از سیستم تنفسی قبل از ریه‌ها تمرکز کردند.

برخی از این مدل‌ها بدون استفاده رها شدند، در حالی که برخی به مدت چهار روز، هر روز سه دقیقه در معرض دود سیگار بودند. سپس هر دو آنها به SARS-CoV-2  آلوده شدند تا مشاهده شود ویروس چگونه در هر دو سیستم رفتار می‌کند.

محققان در مقاله خود که در  Cell Stem Cell منتشر شد، گفتند در مدل‌های در معرض دود بین دو تا سه برابر بیشتر سلول‌های آلوده وجود داشت.

 مطالعه‌ای جدید نشان داد سیگارکشیدن باعث می‌شود تعداد سلول‌های انسانی آلوده به ویروس کرونا تا سه برابر افزایش یابد. در ماه ژوئن، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد سیگارکشیدن -که عملکرد ریه را مختل می‌کند- ممکن است افراد را مستعدِ ابتلا به کووید-19 کند.

دکتر بریژیت گومپرتس، نویسنده آخرین تحقیق، از UCLA می‌گوید: «اگر به راه‌های هوایی مانند دیوارهای بلند برای محافظت از قلعه‌ای فکر کنید، سیگارکشیدن مانند ایجاد سوراخ در این دیوارهاست. سیگارکشیدن از قدرت طبیعی دفاع می‌کاهد و این باعث می‌شود ویروس شروع به فعالیت کند.»

در ابتدای همه‌گیری کرونا، هنگامی که اطلاعات اندکی درباره SARS-CoV-2   (ویروس عامل کووید-19) در دست بود، محققان طبیعتا هشدار دادند به این دلیل که ویروس کرونا دستگاه تنفسی را هدف قرار می‌دهد، افراد سیگاری بیشتر در معرض خطر قرار دارند و واقعیت این است که سیگارکشیدن مدت‌هاست با سرطان ریه، سکته مغزی، دیابت و سایر بیماری‌های مزمن مرتبط است.

با این حال، مطالعات نشان داد افراد سیگاری در معرض خطر کمتری هستند. کارشناسان در تکاپو بودند تا توضیح دهند چگونه چنین چیزی ممکن است، در حالی که آن را عجیب‌وغریب، شگفت‌آور و باورنکردنی می‌دانستند.

به عنوان مثال، تحقیقی از مکزیک که تابستان منتشر شد، داده‌های تقریبا 90هزار بیمار را تجزیه‌وتحلیل کرد و نشان داد افراد سیگاری 23درصد کمتر از افراد غیرسیگاری مبتلا به کووید-19 هستند.

محققان کالج دانشگاهی لندن همچنین 28مقاله را بررسی کردند و دریافتند که تعداد سیگاری‌ها در میان بیماران بیمارستان «کمتر از حد انتظار» است.

یکی از مطالعات نشان داد که در انگلستان، نسبت افراد سیگاری در میان بیماران مبتلا به کووید-19 فقط 5درصد بود، یک‌سوم میزانِ ملی یعنی 14.4درصد.

تحقیقی در ماه مه نشان داد کمتر از 5درصد از 441 بیمار مبتلا به کووید-19 که نیاز به بستری‌شدن در بیمارستانی در ایتالیا داشتند، سیگاری بودند. دانشمندان این رقم را «بسیار کم» توصیف کردند، با توجه به اینکه یک‌چهارم از جمعیت عمومی با سیگار سروکار دارند.

با این حال، نیمی از افراد سیگاری آلوده فوت کردند، در مقایسه با 35درصد بقیه بیماران.

اما برخی مطالعات منتشرشده دیگر نشان می‌دهد افراد سیگاری ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند، با این حال دانشمندان برای دستیابی به اطلاعات دنیای واقعی تلاش کرده‌اند.رابطه سیگار با کرونا در هاله‌ای از ابهام!

در ماه ژوئن، محققان آلمانی بررسی جامعی درباره تأثیر سیگارکشیدن و استفاده از سیگار الکترونیکی بر ویروس کرونا انجام دادند.

آنان دریافتند که هر دو عروق خونی را سخت می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی – دو عاملی که خطر ویروس کرونا را بالا می‌برند- را تا هفت برابر افزایش می‌دهند.

آنان اعتراف کردند که استعمال دخانیات بیش از سیگار الکترونیکی برای بدن سمی است، اما هشدار دادند که سیگار الکترونیکی نباید به عنوان گزینه‌ای سالم در نظر گرفته شود.

این تحقیق که در European Heart Journal منتشر شده، در واقع سوابق بیمارستانی بیماران کووید-19 را تجزیه‌وتحلیل نکرده است.

در این میان، پزشکان فرانسوی این‌گونه اظهار نظر کرده‌اند که نیکوتین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را کنترل و از واکنش خطرناک آن نسبت به عفونت جلوگیری کند؛ پدیده‌ای که باعث مرگ بسیاری از بیماران کووید-19 می‌شود.

در ماه ژوئن، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که سیگارکشیدن -که عملکرد ریه را مختل‌می‌کند- ممکن است افراد را مستعدِ ابتلا به کووید-19 کند.

منبع: دیلی‌میل

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.