رئیس شورای شهر تهران گفت: ساختمان مرکز خرید علاءالدین قابل جابهجایی نیست، اما باید ساختمانی بسازند تا فروشگاهها منتقل شوند.
به گزارش شهروند آنلاین، مهدی چمران امروز یکشنبه در سیصد و بیست و هشتمین جلسه شورای شهر با بیان اینکه مشکل این است که مغازهها در این مرکز خرید بیش از حد افزایش یافته است و اگر اتفاقی بیفتد فشار جمعیت خطرآفرین میشود، افزود: صاحب مرکز خرید علاءالدین جایی ندارد که جابهجا کند وگرنه دو برابر آن سود میبرد.
او درخصوص هوشمندسازی حمل و نقل عمومی نیز خاطرنشان کرد: در مترو باید تنظیم ساعت تردد قطارها کنترل شود و بسیار اهمیت دارد. در ایستگاههای اتوبوسرانی نیز ساعات تردد قید شده، اما به علت ترافیک ممکن است جابهجایی ساعت تردد رخ دهد.
چمران در ادامه گفت: البته مسائل دیگری نیز وجود دارد؛ باید در خطوطی که تراکم بیشتر است تعداد اتوبوسها را افزایش داد که عموما انجام میشود. وقتی تعداد اتوبوسها کم باشد کمتر میتوان هوشمندسازی را انجام داد.
رئیس شورای شهر همچنین با اشاره به اجرای طرح HOV تصریح کرد: این اقدام مربوط به معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور است. هنوز گزارشی به ما داده نشده و قرار شد هرگاه خواستند طرح را اجرا کنند، گزارش آن را ارائه دهند.
چمران درخصوص نگهداری سگها در سطح شهر نیز گفت: بودجه پیشبینی شده است و باید در این زمینه کار کنند. برخی دلسوزی خاصی نسبت به موضوع دارند و گویا اولویت برخی، چیزهای دیگری است. به طوری که اگر یک آدم بزرگ را تکه پاره کنند، واکنشی نشان نمیدهند. به هر شکل ما موضوع را دنبال میکنیم.
انتقاد رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران از وضعیت فضای سبز پایتخت
در ادامه ، سوده نجفی در تذکر پیش از دستور خود با اشاره به وضعیت فضای سبز میدان آزادی گفت: برخی از درختان میدان آزادی خشک و قطع شده و برخی از فضای سبز و چمن نیز خشک و زرد شدند که شهرداری منطقه ۹ در اطلاعیهای اعلام کرده است که ۳ اصله درخت در راستای حفظ جان و مال شهروندان رفع خطر شده است که علت این موضوع هم آلودگی و آفت این درختان و احتمال تسری آن به سایر درختان سالم بوده است.
او با بیان اینکه آنچه از تصاویر مشخص است موضوع تنها درختان نیست و چمن هم خشک شده است، گفت: لذا به شهرداری تهران تذکر میدهم ضمن حفظ فضای سبز موجود که یکی از راههای کاهش آلودگی هوا در شهر تهران میباشد، نسبت به آفتزدایی از درختان سطح شهر اقدامات لازم را انجام دهد.
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه همچنین شهرداری باید با توجه به تغییرات اقلیمی، کمبود آب و افزایش دما که هر سال این مسئله تشدید میشود، در برنامههای خود در زمینه حفظ و نگهداری فضای سبز تجدید نظر کند، افزود: ادامه برنامه فعلی با توجه به محدودیت منابع راه به جایی نخواهد برد. متأسفانه حال فضای سبز و درختان در شهر تهران خوب نیست.
از بانوان دارای گواهینامه پایه یک برای رانندگی اتوبوسهای واحد استفاده شود
حبیب کاشانی، دیگر عضو شورای شهر تهران هم در نشست امروز با بیان اینکه بانوانی داریم که گواهینامه پایه یک و تخصص دارند، گفت: تقاضا میکنیم از این بانوان برای اشتغال به عنوان راننده در اتوبوسها استفاده شود. باید از توان آنها استفاده کرد.
کاشانی همچنین با اشاره به اینکه موسسه همشهری زیر نظر شهرداری و شوراست، تصریح کرد: چرا در روز صحن علنی شورا، صحن مجلس از تلویزیون همشهری پخش زنده میشود؟ کار همشهری این است که کار مردم را انجام دهد. خواهش میکنیم اتفاقاتی که برای مردم رخ می دهد، اطلاعرسانی شود.
حبیب کاشانی ادامه داد: اطلاعرسانی در مورد تخفیفهای عوارض شهرسازی را جز به عنوان زیرنویس در زمان پخش سریال یزدان ندیدم. تبلیغات در سطح شهر نیز وجود نداشت. این موضوع برای مردم مهم است؛ چه بسا ۴۰۰ هزار تومان یارانه هم برای مردم اهمیت دارد.
بزرگراه ۱۹ کیلومتری در غرب تهران در حال احداث است
در ادامه نشست شورا، سیدمحمد آقامیری ، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: یک بزرگراه ۱۹ کیلومتری در غرب تهران در حال احداث و تحویل به شهروندان است.
او با بیان اینکه روز گذشته در پویش امید و افتخار دو پروژه ترافیکی و عمرانی به بهره برداری رسید، اظهار کرد: پل شهید افتخاری از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و متوقف مانده بود. علت اصلی این بود که باید هزار مترمربع تملک میشد و باید ۱.۲ همت هزینه میشد.
او افزود: این پل دسترسیهای بزرگراهی در بزرگراه صیاد شیرازی و امام علی (ع) ایجاد کرد و مسافت را ۴۳ درصد کاهش داد. خوشبختانه این پروژه به بهره برداری رسید و در اختیار شهروندان قرار گرفت.
آقامیری با بیان اینکه دوربرگردان یاس فاطمی نیز در منطقه ۴ از مجموع ۴۹ پروژه فرامنطقهای تهران است، یادآور شد: پیشبینی میشود تا پایان این دوره ۸۰ پروژه فرامنطقهای در پایتخت به بهره برداری برسد.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین تصریح کرد: رئیس شورا ۱۸ سال ریاست شورا را برعهده داشته است. از سال ۱۳۸۴ به بعد شهر تهران دوره طلایی آقای قالیباف را داشته و بزرگراههای شهید یاسینی، امام علی (ع)، شهید باکری، شهید همت، تونل نیایش و تونل توحید در این دوره به بهرهبرداری رسیده است.
او افزود: توسعه و ایجاد سولههای بحران، سرای محلات، توسعه میادین میوه و ترهبار به عنوان اقدامات جدید در دوره آقای قالیباف انجام شد. مترو به قبل و بعد از سال ۱۳۸۴ برمیگردد. مترو ۷۵ کیلومتر بود که تنها ۳۰ کیلومتر آن داخلی بود و بعد از سال ۸۴ آن به ۲۵۴ کیلومتر افزایش یافت و ۱۵۰ ایستگاه به مردم خدمترسانی میکردند.
آقامیری با بیان اینکه تحویل دوره آقای قالیباف به اصلاحطلبان مثل تحویل دولت امیرکبیر به میرزا آقاخان نوری بود، یادآور شد: در آن چهار سال به اندازه چهار ماهه این دوره کار نشده است. تنها افتخارشان این بود که ۳۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری ایجاد کردند که ۳۵۰ دوچرخهسوار در آن تردد نمیکردند. آزادراه شهید شوشتری، بزرگراه شهید بروجردی و پایانه شرق در این دوره دنبال شد. با بی مهری دوره قبل پایانه شرق به عقبگرد جدی برخورد کرد و در این دوره افتتاح شد.
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: یک بزرگراه ۱۹ کیلومتری در غرب تهران در حال احداث و تحویل به شهروندان است. توزیع آسفالت در این دوره قابل مقایسه با هیچ دورهای نیست. تا امروز هزار و ۶۰۰ دستگاه اتوبوس وارد شد. این با کدام دوره قابل مقایسه است؟ دوره ششم هم امتداد دوره انقلابی است. بنده زاکانی چی، قالیبافی و جلیلی چی نیستم و یک طلبه هستم که سعی میکنم عادلانه نظر بدهم. در دوره پنجم هم مدیران قوی در مجموعه حضور داشتند که اگر بودجه در اختیار آنها قرار میگرفت و راس هرم مشکل نداشت بیش از این کار میکردند، اما تصمیم گیریها خوب نبود. خوشبختانه در این دوره به خوبی تصمیم گرفته میشود. نباید به اصلاحطلبان گزک بدهیم که ما را بزنند.
۸۰ درصد برنامه چهارم توسعه عملیاتی شده است
معاون برنامهریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای اسلامی شهر تهران نیز در سیصد و بیست و هشتمین جلسه شورا گفت: یکی از اعضای شورا گفتند که هیچ کاری در این دوره انجام نشده، اما ۸۰ درصد برنامه چهارم توسعه عملیاتی شده است. شورا برنامه را به ما ابلاغ کرده و ما ادعا داریم که به آن عمل شده است.
مجید باقری با تأکید بر اینکه نباید کار انتخاباتی انجام شود، تصریح کرد: تقاضای ما این است که حاشیهسازی نشود و اعضا به تذکرات بپردازند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه در صحن برای افراد عاقل و بالغ صحبت میشود و همه میشنوند، اظهار کرد: پروژههای بزرگی در دوره آقای قالیباف انجام شد. تقاضا میکنیم این پروژهها توسط رئیس کمیته عمران در نطق پیش از دستور ارائه شود.
مهدی چمران افزود: اگر دوستان چیزی میگویند از سر دلسوزی است؛ باید تلاش کنیم اتوبوسهایی که خریدهایم وارد کنیم. واگنها که نیامده و وضعیت اتوبوسها هم چنین است. ما هرچه صحبت کنیم، شهروندی که از خانه بیرون میآید و میبیند اتوبوس و واگن نیست ناراحت میشود و این ناراحتی به بدبینی بدل خواهد شد.
او ادامه داد: خرید اتوبوسهای دوکابین نیز در حال انجام است و به جای خوبی رسیده است. این اتفاقات ریز است، اما وقتی در کنار هم قرار میگیرد و جمع میشود، بزرگ است. ما کارهای خوب را تمجید میکنیم، اما باید نقصان و مشکلات را هم بازگو کرد. هر عضوی بخشی از آن را اعلام میکند. دوست باید ایراد دوست را بگوید نه دشمن./خبرگزاری صداوسیما