در مرگ سحر شما هم مقصريد

فضای مجازی را اگر نگاه کنید، جز معدودی، همه درحال فحاشی و خط و نشان کشیدن‌اند. بهانه، مرگ دختری است که عشقش رفتن به استادیوم و تماشای فوتبال بوده. به عشقش نرسیده و خود را به آتش کشیده و حالا در این جهان نیست. اما این اتفاق که می‌تواند/ باید جگرسوز باشد و رقت‌ قلب ایجاد کند و کمی همه را به تامل وادارد، شده دستمایه تازه حمله. بیشتر کسانی که خود را مدافع سینه‌چاک دختر جوان و عقایدش می‌دانند، برای اهانت به طرف مقابل، برای آرزوی مرگ‌کردن و برای پریدن به این و آن، نیاز به هیچ سند و مدرکی نمی‌بینند و هیچ حد و مرزی نمی‌شناسند. نه مهم است که بدانند او واقعا در دادگاه محکوم شده یا نه، نه مهم است بدانند که چقدر تحت‌تاثیر بیماری یا ترس از زندان یا وحشت از مواجهه با خانواده یا‌ هزار دلیل دیگر خود را شعله‌ور کرده. تازه این را هم در نظر بگیرید که او آدم مشهوری نبوده و سابقه‌ای از او در دسترس نیست. ظاهرا هیچ‌وقت هم به ورزشگاه نرفته. عکسی هم از او منتشر نشده، یعنی در شبکه‌های اجتماعی فعالیت مشخصی نداشته تا معلوم شود که چه می‌خواهد و چه می‌اندیشد. اما برای ایستادن در پشت نام او، هیچ‌کدام از اینها مهم نیست. باید پشت نام او پنهان شد و برای تاختن به طرف دیگر هیچ ابایی نداشت.

دسته مقابل کسانی هستند که گمان می‌کنند خبر خودسوزی و مرگ سحر خدایاری دارد به ضررشان می‌شود. فکر می‌کنند این حربه‌ای است برساخته آن‌طرفی‌ها تا حال ما این‌طرفی‌ها را بگیرند. پس باید تمام قد دفاع کرد و از هیچ حربه‌ای فرونگذاشت. اگر لازم باشد به دختر فوت‌شده اهانت و تحقیرش کنیم، این کار را می‌کنیم.

اگر لازم است اصلا مرگش را زیر سوال می‌بریم. این‌که چرا در روزهای منتهی به عاشورا فوت کرده هم نشان می‌دهد دسیسه‌ای در کار است و باید به خناثان ثابت کرد که به جایی نمی‌رسند. هر کس برای او دل بسوزاند هم جزو جنایتکاران است و نباید از توهین و تمسخر ما در امان بماند. این دختر کلا بازیچه دست یک عده شده و گول خورده و بابت یک‌سری عقاید غلط تصمیمات احمقانه‌ای گرفته که اصلا اهمیت ندارد که بخواهیم به آن بپردازیم. حرف زدن و پیگیری این ماجرا هم بنزین ریختن به هیزم دشمنان است و ما رسوا می‌کنیم و برملا می‌کنیم!

اگر لازم است اصلا مرگش را زیر سوال می‌بریم. این‌که چرا در روزهای منتهی به عاشورا فوت کرده هم نشان می‌دهد دسیسه‌ای در کار است و باید به خناثان ثابت کرد که به جایی نمی‌رسند. هر کس برای او دل بسوزاند هم جزو جنایتکاران است و نباید از توهین و تمسخر ما در امان بماند

شاید جالب باشد اگر فکر کنیم که این عده تا هفته پیش داشتند بابت این‌که زنی حامله از پارس سگی ترسیده بود، زمین را به آسمان می‌دوختند و ناخن به صورت می‌کشیدند که توحش تا کجا و بی‌رحمی تا کجا؟ که باید سگ‌ها را معدوم کرد. می‌گفتند انسانیت گم شده است و چرا کسی حال مادر ترسیده را درک نمی‌کند. اما امروز همین دسته می‌توانند جزغاله‌شدن دختر جوان را ندیده بگیرند و به آن لبخند بزنند و بگویند: «این‌قدر جو ندهید، طوری نشده که!»

اجازه بدهید در مورد دسته اول به مورد دیگری هم اشاره کنیم. این‌که حامیان سحر خودشان دو دسته شده‌اند و به هم رحم نمی‌کنند. دسته اول کسانی هستند که می‌گویند به خاطر این اتفاق همه باید استادیوم‌ها را تحریم کنند و بازیکنان و تماشاگران مرد باید پای‌شان را به ورزشگاه‌های فوتبال نگذارند. می‌گویند هرکس برود فوتبال ببیند بی‌غیرت و فلان است. بخش دوم هم معتقدند که نخیر! باید به ورزشگاه‌ها هجوم برد و با صدای بلند به اتفاقی که افتاده، اعتراض کرد و تحریمی‌ها یک مشت زبان‌نفهم و استادیوم‌نرفته‌اند که هر را از بر تشخیص نمی‌دهند و دارند نسخه بیهوده می‌پیچند.

در این وانفسا هر کس اظهارنظری کند، از هر طرفی که باشد، با آماج حملات مواجه خواهد شد. حجت‌الاسلام زائری که به دلیل نوشته‌های متفاوتش سیبل خوبی برای جیغ‌زن‌هاست، نوشته بود اگر احساس تکلیف کرده‌اید که اکانت‌های فیک بسازید و به مردم فحش بدهید، اشکالی ندارد، اقلا یاد بگیرید که با عکس خانم‌ها فحش‌های مردانه ندهید! که زبان هم جنسیت دارد، یعنی ببینید چه وانفسایی است!

حالا از این معرکه که احتمالا همه در به وجود آوردنش سهیم هستیم، چه اتفاق خجسته‌ای قرار است بیرون بیاید. وقتی می‌گوییم همه مقصریم، یعنی به خاطر آن‌چه برای سحر رخ داده، از سیستم آموزشی کشور تا سیستم فرهنگی و سیستم ورزش و دستگاه قضا و بقیه، هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید من نبودم و خبر ندارم. کار مشترک همه است. حالا اضافه کنید جماعت پرشمار هتاک را در فضای حقیقی و مجازی که رحم و انصاف و اعتدال و تحمل ندارند، در مورد همه چیز هم شدیدترین حکم‌ها را صادر می‌کنند، دنیا هم برایشان سیاه و سفید است و میانه ندارد.

به این منوال چرخه خشونت هرگز متوقف نخواهد شد و تا ابد قربانیانی چون سحر خواهد داشت و تا ابد همه هم می‌رانیمش و هم قربانی‌اش می‌شویم. مگر این‌که جایی، کسی تصمیم بزرگی بگیرد و بخواهد نقطه‌ای بگذارد و برود سر سطر. نوشتنش راحت است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. ali می‌گوید

    بنام خدا
    عمل کرد و برخورد قوه قضائیه با مجرمین ضعیف و نادرست است ! دادگاه ها سعی می کنند که معلول را از بین ببرند ! غافل از اینکه معلول مجدد و شدید تر بوجود خواهد آمد ! همین است که هر روز خلافکارها زیادتر و پرونده ها غیر متعارف اضافه می شود باید علت شناسائی و اصلاح واز بین برود و…….

    تمام گرانی ها از دادگاه ها منشع می گیرد! ، فروشندگان بدون ترس واهمه گران می کنند . و وقتی کسبه ی مشاغل گوناگون به دادگاه ها میایند و قیمت های گران شده را میبینند ، آنها نیز گران می کنند و……….

    تمام این گرانی ها روی قشر حقوق بگیر سر شکن می شود !!!….جون همه ی اجناس گران می شود و جه بسا که تا بحال مقداری گران شده و…….مسافر کش ها روی کرایه می کشند(شاید هم حالا کشیده اند) ، و تجار و کسبه روی جنس خود می کشند( شاید هم کشیده اند) !… پس تمام گرانی ها روی قشر حقوق بگیر بینوا سرشکن می شود و………..

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.