در جنگ جای دعوا نیست

یادداشتی از حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان

استعفای رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، رسانه‌ای شد اما اینکه در پشت پرده چه اتفاقی رخ داده که درنهایت منجر به استعفای دکتر ملک‌زاده شده است برای ما مشخص نیست اما اینکه در وضعیت بحرانی کشور همه در تلاش هستند که زنجیره شیوع کرونا را قطع کنند، انتظار می‌رفت که تمام افرادی که در وزارت بهداشت و رده معاونان کار می‌کنند همسو با وزیر و در جهت کمک به برطرف‌کردن مشکلات باشند. متأسفانه این روزها شاهد مسائلی هستیم که به رسانه‌ها کشیده می‌شوند و این اصلا به صلاح نیست. آمارهای مربوط به ابتلا و فوت زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند. وزارت بهداشت این روزها در خط مقدم جنگ است، بنابراین باید اختلافات را کنار گذاشت و به فرمانده این جنگ کمک کرد.
قبل از رسانه‌ای‌شدن این استعفا و گفتن از نقدهایی که وزیر بهداشت به معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت داشت، حاشیه‌هایی پیرامون همه‌گیری، آزمایشات، تعداد مبتلایان و طب سنتی به میان آمده بود که هر کدام به نوبه خود زمان مناسبی برای مطرح‌شدن نبودند. واقعیت امر این است در شرایط فعلی تضعیف مسئولان به صلاح مملکت نیست.
در حال حاضر ما در شرایط جنگی و چه بسا بدتر از جنگ هستیم، بنابراین فرصت مناسبی برای زیرسوال‌بردن وزیر بهداشت و این وزارتخانه که در خط مقدم فعالیت می‌کند، نیست. می‌توان نقدها را در فضایی دوستانه مطرح کرد و راه‌حل‌های مناسبی برای آن یافت.
در شرایطی که مردم با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند و روزانه تعدادی از هموطنان‌مان بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند نباید نگرانی جامعه را افزایش دهیم، بنابراین از همه عزیزان انتظار می‌رود سعه صدر داشته باشند و اگر مشکلاتی هم وجود دارد باید با هماهنگی این مشکلات را حل کنند. به‌شخصه صحبت‌هایی با ملک‌زاده و نوبخت داشته‌ام تا ان‌شاءالله این نقدها برطرف شوند. ملک‌زاده یکی از دانشمندان جامعه ایران است و در شرایط کنونی افرادی مثل ایشان باید برای کمک در میدان باشند. در پایان این دولت، وقت این دعواها نیست و به مصلحت کشور و سلامت مردم هم نیست؛ چون فرصت برای دشمن نظام هم به وجود می‌آید و ذهنیتی را برای مردم به وجود می‌آورد که شاید کم کاری وجود داشته در حالی که مدافعان سلامت زیادی در این مسیر به شهادت رسیدند و هر کس هر کاری که از دستش بر آمده در این موقعیت انجام داده است.
نباید به هیچ‌وجه در این وضعیت بحرانی که روزی بیش از ۴۰۰ نفر از هموطنان‌مان جان‌شان را از دست می‌دهند، حاشیه‌هایی باعث دلسردی افرادی شود که در این حوزه کار می‌کنند. در این میان حاشیه‌هایی هم در مورد تولید واکسن به گوش می‌رسد؛ حاشیه‌هایی که می‌طلبد رسانه‌ها به آن دامن نزنند. بالاخره ما هم مانند بقیه در دنیا شروع به ساخت واکسن کردیم و سه مورد از این واکسن‌ها در سازمان جهانی بهداشت هم پذیرفته شده که مراحل انسانی آن را انجام دهیم، شاید اگر همه چیز خوب پیش برود اردیبهشت ماه واکسن کرونا را در دسترس قرار دهیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.