واکسن‌ها از راه می‌رسند، اما کار تمام نشده است

واکسن Oxford/AstraZeneca مزایای خاصی نسبت به نمونه‌های دیگر دارد

طی چند هفته، چشم‌انداز پایان بیماری همه‌گیر کاملا تغییر کرده است. آزمایش‌های بالینی نهاییِ سه واکسن کووید-19 نتایج خوبی داشته است و حداقل یکی از آنها قبل از کریسمس به کار گرفته خواهد شد. آخرین واکسن یعنی Oxford/AstraZeneca با مزایای خاصی که نسبت به نمونه‌های دیگر دارد، امید بیشتری برای دسترسی گسترده برانگیخته است. اگرچه امید بازگشت به حالت عادی وجود دارد، اما در جمعیت میلیونی، 90درصد کارایی همچنان به این معنی است که بسیاری از افراد -از هر 10 نفر یک نفر- کاملا ایمن نخواهند بود.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: طی چند هفته، چشم‌انداز پایان بیماری همه‌گیر کاملا تغییر کرده است، زیرا سه واکسن علیه کووید-19 نتایج خوبی در آزمایش‌های بالینی نهایی گزارش کرده‌اند و احتمالا، حداقل یکی از آنها قبل از کریسمس به کار گرفته خواهد شد.

نتایج حاصل از واکسن Oxford/AstraZeneca ممکن است در نگاه اول به خوبیِ PfizBioNTech  و Moderna  -دو واکسن mRNA که هر دو 95درصد کارایی گزارش کرده‌اند- نباشد.

اگرچه کارایی این واکسن در آزمایش‌های کامل 70درصد اعلام شده، اما برای گروهی که ابتدا نیم دوز و چهار هفته بعد دوز کامل واکسن را دریافت کردند، تا 90درصد هم افزایش یافت که دانشمندان هنوز کاملا دلیل آن را بررسی نکرده‌اند.

واکسن Oxford/AstraZeneca مزایایی نسبت به نمونه‌های دیگر دارد؛ ارزان‌تر است، نگهداری‌اش آسان‌تر است و وضعیت ایمنی خوبی دارد.

اما به هر دلیلی که باشد، مشاهده 90درصد کارایی، واکسن آکسفورد را با نمونه‌های فایزر و مادرنا برابر می‌کند، البته اگر در نتایج آزمایش کامل، این کارایی حفظ شود. همچنین آکسفورد چندین مزیت عمده نسبت به بقیه دارد.

نخست، در دمای2-8 درجه سانتیگراد یخچال سالم می‌ماند، بنابراین هیچ نگرانی در مورد جعبه‌های فریزر حاوی بیش از 900 دوز وجود ندارد که باید با عجله استفاده شود، وگرنه هدر می‌رود. این برای کشورهای در حال توسعه به دو دلیل خبر خوبی است؛ نیازی به فریزر نیست و به دلیل نیم دوز اول، دوزهای کمتری لازم است.

مزیت دوم اینکه واکسن آکسفورد ارزان است، هر دوز 3 پوند؛ در حالی که هر دوزِ دو واکسن دیگر بیش از 20 پوند قیمت دارد. هدف آکسفورد از همان ابتدا واکسیناسیون برای کل جهان بوده است. این شرکت مقدماتی برای تولید واکسن در سراسر جهان در نظر گرفته است. AstraZeneca، که بزرگ‌ترین شرکت دارویی انگلیس است، گفته طی همه‌گیری کنونی -حداقل تا ماه جولای- از واکسن سود نخواهد برد.

سوم اینکه واکسن از نظر ایمنی وضعیت خوبی دارد؛ اگرچه چند ماه قبل مشکلی پیش آمد و داوطلبی در انگلیس بیمار و آزمایش‌ها متوقف شد. همچنین این واکسن نشان داده است در افراد مسن -که به احتمال زیاد بر اثر کووید-19  می‌میرند– مانند سایر گروه‌های سنی و با عوارض جانبی کمتری جواب می‌دهد.

Photograph: John Cairns/AP

اما هنوز همه چیز تمام نشده است. ابتدا باید نهادهای نظارتی اطلاعات مربوط به این آزمایش‌ها را با دقت مطالعه کنند و از ایمن‌بودن واکسن‌ها مطمئن شوند. معمولا در مورد سازمان تنظیم داروها و محصولات بهداشتی (MHRA) در انگلیس این کار 210 روز طول می‌کشد.

مقرراتی هم برای مجوز اضطراری در نظر گرفته شده است که باید در مدت یک سال تأیید شود.

با وجود این، MHRA گفته است هیچ راه میان‌بری وجود نخواهد داشت. اول از همه واکسن  Pfizer/BioNTech است که اطلاعات خود را در MHRA و سازمان غذا و داروی ایالات متحده ثبت کرده است. گروه مشورتی FDA دهم دسامبر درباره واکسن Pfizer بحث خواهد کرد. مادرنا در آمریکا واکسن بعدی خواهد بود، زیرا Oxford/AstraZeneca نیاز به آزمایش میزان استفاده نیم‌دوز/ دوز کامل دارد.

به محض اینکه یکی از نهادهای نظارتی واکسنی را مجاز اعلام کنند، تولید انجام خواهد شد. فقط چند میلیون دوز امسال در دسترس خواهد بود.

مخالفان واکسیناسیون کم هستند، اما بسیاری تردید دارند و نگرانند؛ نگرانی از این بابت که واکسنی جدید که در زمانی کوتاه توسعه یافته و تولید شده، ممکن است صددرصد ایمن نباشد.

Pfizer / BioNTech  گفته است آنها می‌توانند 50میلیون دوز واکسن در سال2020 تولید کنند، همچنین آنها سفارش 200میلیون دوز از اروپا ، 100میلیون دوز از آمریکا و 40میلیون دوز از انگلیس را دارند، بنابراین صفی از متقاضی وجود دارد.

هنگامی که واکسن مجوزداری برای استفاده در دسترس قرار گیرد، افراد مسن اولویت خواهند داشت. واکسیناسیون باید در ژانویه با تمام توان پیش برود، اما هنوز نمی‌دانیم در ادامه کار چه خواهد شد.

مخالفان واکسیناسیون کم هستند، اما بسیاری تردید دارند و نگرانند؛ نگرانی از این بابت که واکسنی جدید که در زمانی کوتاه توسعه یافته و تولید شده، ممکن است صددرصد ایمن نباشد.

اگرچه امید بازگشت به حالت عادی وجود دارد، اما هنوز گردهم‌آمدن ایمن نیست. صحبت‌های  کلی درباره اثربخشی 50درصد بود، اما در جمعیت میلیونی، 90درصد کارآیی همچنان به این معنی است که بسیاری از افراد -از هر 10 نفر یک نفر- کاملا ایمن نخواهند بود.

مکان‌های عمومی دوباره بازگشایی خواهد شد، اما ماه‌ها یا حتی سال‌ها طول خواهد کشید تا همه احتیاط‌ها و هوشیاری‌هایمان نسبت به تعاملات اجتماعی بدون ترس محو شود.

منبع: گاردین

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.