گاوها، قاتلان بی‌زبان و ناخواسته محیط‌زیست

شاید هیچ چیز در دنیا به اندازه تولید یک عدد همبرگر برای محیط‌زیست آسیب‌زا نباشد

تعجب کردید؟ احتمالا در نگاه اول نتوان ضرری را که دود خودرو‌ها به محیط‌زیست می‌زند، با ضرر یک همبرگر مقایسه کرد، اما واقعیت این است که خوردن کباب گوشت گاو بیشتر از بی‌محابا رانندگی‌کردن به محیط‌‌زیست آسیب می‌زند.

بله درست فهمیدی، گاوها بزرگ‌ترین دشمنان محیط‌زیست در سیاره زمین هستند!

گازی سمی از اعماق معده

– گازی که از معده و روده‌ گاوها متصاعد می‌شود، حداقل ٤‌درصد از کل گازهای گلخانه‌ای جهان را شامل می‌شود! گاز متانی که از بدن گاو خارج می‌شود، ٢٣ برابر بیشتر از خودروها گرما را در خودش نگه می‌دارد! گاز بدن گاوها معادل ٤ تن دی‌اکسید‌کربن به محیط ‌زیست خسارت وارد می‌کند.

– گوشت بعد از دامداری‌‍ به کشتارگاه، کارخانه و درنهایت فروشگاه مواد غذایی منتقل می‌شود. این انتقال چندین و چندباره به نقاط دور و نزدیک، اثرات منفی دود اگزوز تریلی‌ها و کامیون‌ها را به دنبال دارد. دی‌اکسیدکربنی که به‌ ازای هر یک گرم گوشت گاو در هوا آزاد می‌شود، با سوختن یک گالن گازوییل برابری می‌کند.

خوراک غیر متعارف گاوها

– درستش این است گاوها چیزی بخورند که بتوانند هضمش کنند. از آن سو هر چقدر مصرف گوشت (خصوصا گوشت گاو و گوسفند) بالا برود، پرورش‌شان هم زیاد می‌شود. از همین‌رو خیلی از دامپروران برای تسریع فرآیند رشد و تولید گاوها به جای علف به آنها غلات (خصوصا ذرت) می‌دهند. این کار تماما به ضرر حیوان است، چون دستگاه گوارش گاوها برای هضم علوفه برنامه‌ریزی شده، نه غلات. جدا از گوارش گاو بسیاری از کشاورزان پای دانه‌ای که گاوها از آن تغذیه می‌کنند، کود ازت می‌ریزند. کودی که برای تهیه و تولیدش مقدار زیادی سوخت فسیلی به‌ کار رفته و این خودش دردی ا‌ست علی‌حده.

– بدون شک بیف (گوشت گاو) که به آن گوشت قرمز هم می‌گوییم، ٢٨ برابر گوشت مرغ به زمین برای پرورش نیاز دارد. دلیلش روشن است، گاوها عظیم‌الجثه‌ترند! و دلیل بعدی این است که گاوها یکی از عوامل اصلی جنگل‌زدایی در جهان‌اند. ٨٠‌درصد جنگل‌های آمازون به دلیل پرورش‌ گاو از بین رفته است.

رقابت شدید در تولید متان

– اگر بخواهیم حجم و ابعاد را در نظر بگیریم، قطعا خودروها متان بیشتری نسبت به گاوها منتشرمی‌کنند و خب متان در گرم‌کردن کره‌‌زمین تأثیرگذارتر از گازهای دیگر است. اما نکته اینجاست که خودرو‌ها بیش از متان، دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند. اگر بخواهیم متوسط متانی را که گاوها منتشر می‌کنند، با دی‌اکسیدکربن مقایسه کنیم، عمق فاجعه نمایان می‌شود. گاوها و گاومیش‌ها سالانه ٢میلیارد تُن دی‌اکسیدکربن تولید می‌کنند و این رقم برای متوسط هر خودرو معادل ٧/٢ تُن است.

– ادرار و مدفوع گاوها، آمونیاک در هوا آزاد می‌کند و آمونیاک متصاعدشده از بدن گاوها به بارش باران اسیدی منجر می‌شود! در این حالت، نه‌تنها گیاهان، دیگر حیوانات، خاک و آب ضرر می‌بینند، بلکه آسیب‌های جبران‌ناپذیر دیگری نیز به بار می‌آید که با گذشت زمان نتایجش دیده می‌شود.

گوشت، یک وعده در هفته

– فقر جهانی روزبه‌روز کم و کمتر می‌شود، این خیلی خوب است! اما از آنجا که مردم هر قدر درآمد بیشتری داشته باشند، فرآورده‌ گوشتی بیشتر مصرف‌ می‌کنند، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

– شاید مسبب خیلی از این دردسرها گاوها باشند، اما آنها که تقصیری ندارند! لازم نیست برای نجات زمین، گاوها را منقرض کنیم، فقط کافی ا‌ست جلوی پرورش بی‌رویه‌ آنها گرفته شود! خوراک گاو، هضم غذای آنها، حمل‌‌ونقل، ترابری، جنگل‌زدایی و کنترل جمعیت، همه و همه سلسله مشکلاتی هستند که باید برطرف شوند. شاید گیاه‌خواری پیشنهاد ایده‌آل و بسیار سختی باشد، اما در عوض کاهش مصرف گوشت گاو به یک وعده در هفته یا حذف آن از برنامه‌ غذایی علاوه بر کمک به زمین برای بدن انسان هم مفیدتر است.

برگردان از فکت سایت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.