قائممقام ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی از تأثیر ۶۰درصدی سابقه تحصیلی و ۴۰درصدی کنکور در پذیرش داوطلبان کنکور سراسری خبر داد.
او در ادامه افزود: «کشور در شاخصهای نوآوری از قبل ضعف و اشکالاتی داشته که خوشبختانه با توجه به تلاشهایی که در چند سال اخیر در این زمینه شد، مقداری این شاخصها بهبود یافته است، ولی با اهداف نقشه جامع علمی کشور فاصله دارد، به گونهای که رتبه نوآوری کشور در سال ۹۷ در جایگاه شصتوپنجم بود و در سال ۹۸ این رتبه به ۶۱ رسید که چهار رتبه تنزل داشتیم، ولی متأسفانه در سال ۹۹ به رتبه ۶۷ رسیدیم که وضع بودجه عمومی کشور و شیوع کرونا و مسائل مربوط به آن در این افت بیتأثیر نبود.»
کبگانیان بیان کرد: «دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری پیشنهاد داد به عنوان دستور اصلی جلسه این موضوع را در نوبت قرار دهیم تا گزارش مفصلی درباره آن ارایه دهند.»
کبگانیان به دستور دوم جلسه اشاره کرد و گفت: «ساماندهی نظام سنجش و پذیرش در دانشگاهها در دستور دوم جلسه بررسی شد. در تقسیم کاری که انجام شده است، مراجعی علاوه بر شورایعالی انقلاب فرهنگی به موضوع کنکور ورود کردهاند، ولی تصمیمات کلان مربوط به حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور بر عهده شورایعالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده است و یک بند مصرح در نقشه جامع علمی کشور به این موضوع اختصاص دارد.»
قائممقام ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: «شورایعالی انقلاب فرهنگی از ابتدا به دنبال اجراییکردن ساماندهی سنجش و پذیرش بود، ولی به دلیل اطمینانپذیری از برخی از زیرساختهای کشور و مطالعات عمیق کارشناسی در اینباره به تأخیر افتاده بود.»
او تأکید کرد: «محوریت تصمیمگیری در حوزه سنجش و پذیرش و ساماندهی کنکور برعهده نقشه جامع علمی کشور است، البته به این معنی نیست که ما از قوای دیگر استفاده نکنیم. قطعا در مجلس و سایر قوا و دستگاهها هماهنگی لازم را انجام میدهیم و با آنها تعامل داشته و خواهیم داشت.»
او توضیح داد: «گزارشی که اکنون میخواهم ارایه بدهم مربوط به سالجاری نیست. داوطلبانی که در حال خواندن دروس و آمادهسازی خود برای کنکور سال آینده هستند، بدانند اگر سیاستی و طرحی را تصویب کردیم، زمان اجرای آن را هم اعلام میکنیم و زمان کافی خواهیم گذاشت تا این دوره انتقال به درستی انجام شود.»
کبگانیان ادامه داد: «مکانیزم ما این است که در این مقطع طبق وظایف ستاد نقشه جامع علمی کشور، سیاست اجرایی سنجش و پذیرش را تصویب و به شورایعالی انقلاب فرهنگی ابلاغکنیم و سپس طبق سند آمایش آموزش عالی از متولیان اصلی، طرح مفصل اجرایی در اینخصوص خواهیم خواست که آن طرح باید با این سیاستها هماهنگ باشد و کل طرح در شورایعالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.»
او افزود: «سیاست شماره یک که امروز تصویب شد، مربوط به تفکیک سنجش از پذیرش بود که با کمی اصلاحات تفکیک آن تصویب شد.»
کبگانیان افزود: «سیاست دوم در مورد پذیرش و جداشدن آن از سنجش بود که در اینباره نیز بحث شد، استفاده از سابقه تحصیلی به مقدار کافی تأکید شد و عددی که برای سابقه تحصیلی پیشنهاد شد ۶۰درصد بود.»
او ادامه داد: «ما اعتقاد داریم باید عمق یادگیری داوطلبان اندازهگیری شود. در آزمون تستی ممکن است که این عمق یادگیری به درستی اندازهگیری نشود و اینکه چرا تاکنون این کار انجام میشده است، چند علت دارد. نکته اول امنیت امتحانات نهایی در استانها و شهرستانهای مختلف بود، این قابل سوال بود، گزارشهایی داشتیم و کنترل میکردیم و اطمینان لازم را نداشتیم، ولی خوشبختانه در سالهای اخیر با استفاده از تکنولوژیهای جدید میزان افشای سوال به صفر رسیده است.»
او ادامه داد: «این موضوع شورایعالی انقلاب فرهنگی را مطمئن میکند که اطمینان از افشای سوالات قابل اتکاست. همچنین ما میخواهیم سوالات استاندارد باشد. اگر امسال دانشآموزی رتبه و معدلی کسب کرد، دو تا سه سال بتواند از آن استفاده کند.»
کبگانیان ادامه داد: «ما اعتقاد نداریم دانش آموزی دو تا سه هفته جای خود را در دانشگاه پیدا کند یا حتی مجبور شود در رشتهای که علاقه ندارد، تحصیل کند و این نتیجه باید تا مدتی قابل اتکا باشد، بنابراین سوالات باید استاندارد باشد که این قول داده شد.»
قائممقام ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: «یکی از آسیبهایی که امتحانات نهایی را تهدید میکرد، نظام ناعادلانه و ناهماهنگ تصحیح سوالات بود که استان به استان و معلم به معلم فرق میکرد که این مشکل هم با توزیع رندوم و توزیع سوال به سوال در کل کشور حل شد.»
کبگانیان یادآورشد: «بنابراین سابقه تحصیلی و عمق یادگیری به تصویب رسید و حداقل ۶۰درصد به این امر تخصیص داده میشود، آزمون تخصصی که همان آزمون سراسری کنکور است نیز ۴۰درصد نقش خواهد داشت. بخشی هم به ارزشیابی و اندازهگیری استعداد، هوش و شخصیتشناسی اختصاص داده شد.»
او ادامه داد: «درمجموع سیاست دوم به این صورت جمعبندی شد که ملاک پذیرش داوطلبان مشتمل بر نتایج سابقه تحصیلی یادگیری، مطالب دروس و عمق یادگیری، آزمون سنجش تکمیلی تخصصی (کنکور سابق) و آزمون هوش و استعداد با ویژگیهای زیر خواهد بود.»
به گفته او سوابق تحصیلی سال آخر دانشآموزان به میزان حداقل ۶۰درصد از معیار پذیرش و آزمون تخصصی تکمیلی به میزان حداکثر ۴۰درصد معیار پذیرش خواهد بود.
قائممقام ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی افزود: «برای دروس عمومی نیز حد نصاب و کفی مشخص شد که در هر کد رشته متفاوت خواهد بود. دانشگاهها برای هر کدرشته میتوانند حد نصابی را قبل از شروع مراحل کنکور اعلام کنند که باید در شورای سنجش و پذیرش تصویب شود.»
وزارتخانههای آموزشوپرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف هستند که به تدریج زیرساختهای لازم را برای پیادهکردن سیاستهای مذکور فراهم کنند.
او تأکید کرد: «این سیاستها مربوط به کنکور سال ۱۴۰۰ نمیشود.»