احتمال کاهش حداکثری حضور کارمندان دولت
چرا همچنان خیابانها و وسایل حملونقل عمومی قبل از ساعت ۲۱ شلوغ هستند؟
محدودیتهای کرونایی از اول آذر ماه به شکل گستردهتری اجرا شده، اما همچنان خیابانها و وسایل حملونقل عمومی قبل از ساعت ۲۱ شلوغ هستند و همین موضوع باعث طرح احتمال کاهش حداکثری حضور کارمندان دولت و شناورشدن ساعت کاری شده است.
شهروندآنلاین: محدودیتهای کرونایی اول آذر ماه علاوه بر اصناف در ادارهها نیز در حال اجراست و در حال حاضر ادارات دولتی با یکسوم نیرو فعال هستند، این در حالی است که بر اساس مشاهدات میدانی، وسایل حملونقل عمومی مثل مترو و اتوبوس و حتی خیابانها تا قبل از ساعت ۲۱ چندان خلوت نشده است. موضوعی که به نظر میرسد منجر به احتمال کاهش حضور حداکثری کارمندان شود.
این در شرایطی است که مقابله با کرونا نیازمند کاهش حداکثری تجمعها و به حداقل رساندن افراد در فضاهای سربستهای مثل مترو و اتوبوس است. موضوعی که با وجود کمبودها در زمینه ناوگان حملونقل عمومی و اجرای طرح ترافیک در تهران، بسیاری از افراد را برای حضور در محل کار، به ناچار راهی وسایل حملونقل عمومی میکند.
کاهش حداکثری کارکنان دولت بررسی میشود
به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، پیشنهاد کاهش تعداد کارمندان و شناورشدن ساعت حضور در جلسه هیأت دولت بررسی میشود.
علیرضا رئیسی در این زمینه گفت: «علت اینکه متروها همچنان شلوغ هستند، به دلیل حضور کارمندان است. موضوعی در هیأت دولت مطرح میشود که اختیار لازم به وزارتخانهها داده شود تا هم تعداد کارمندان بسیار کمتر شود و هم ساعت حضور بر اساس تصمیم وزارتخانهها، شناور شود.»
۱۵ درصد کارمندان دولت در تهران مبتلا به کرونا شدهاند
بر اساس اعلام استانداری تهران، تاکنون ۱۵درصد کارمندان دولت در استان تهران مبتلا به ویروس کرونا شدهاند و نظارتها در زمینه اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه کاهش حضور کارکنان ادارهها در حال انجام است.
غلامرضا عباسپاشا، معاون استانداری تهران روز گذشته (سهشنبه) در این زمینه گفت: «در اداره کل آموزشوپرورش شهرستانهای استان تهران رعایت پروتکلهای بهداشتی فردی و سازمانی منجر به این شد که فقط یک درصد از کارکنان این اداره کل به کرونا مبتلا شوند.»
او ادامه داد: «در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران به دلیل وجود خدمات ضروری شاهد افزایش مراجعان هستیم و همچنین در ورودی این اداره کل مشاهده کردیم که جمعیت زیادی حضور دارند. هر چند هم اداره کل آموزشوپرورش استان تهران و هم اداره کل ثبت اسناد و املاک در رعایت فاصلهگذاری اجتماعی اقداماتی انجام دادهاند، اما مشاهده کردیم که سه نفر از کارکنان اداره کل اسناد از ماسک استفاده نمیکردند که برای اولین بار با تذکر کتبی و درج در پرونده مواجه شدند.»
عباسپاشا اظهار کرد: «با توجه به اینکه در محل استانداری تهران، مدیران و کارمندان دستگاههای اجرایی برای پیگیری کارهای اداری در رفتوآمد هستند، ۲۰درصد کارمندان استانداری نیز به کرونا مبتلا شدند.»
معاون استانداری تهران گفت: «کارمندانی که استفاده از ماسک یا فاصلهگذاری فیزیکی را رعایت نکنند، در مرحله اول با تذکر کتبی و درج در پرونده و در مرحله بعدی با کسر از حقوق مواجه خواهند شد.»
از شرکتهای خصوصی غفلت شده است
هرچند محدودیتهای کرونایی اول آذر ماه توانسته تا حدی بازارها و پاساژها و مراکز خرید را خلوت کند، اما همچنان حضور در وسایل حملونقل عمومی برای رسیدن به محل کار از طرف کارکنان بخش خصوصی تغییری نکرده است.
نکتهای که تقریبا از آن غفلت شده و قسمت عمده آن را در گروهبندیهای مشاغل تعریف کردهاند، اما آنچه مشاهده میشود خلاف این است. بسیاری از برجهای اداری و تجاری در تهران با این مشکل دستوپنجه نرم میکنند، یعنی بخشهای تجاری تعطیل است، اما بخشهای اداری تقریبا با همه کارکنان مشغول به کار هستند.
دلیل عمده این ماجرا این است که بسیاری از این شرکتهای خصوصی در حوزههای مختلف، در دستهبندیهای مشاغل تعریف نشدهاند. به طور مثال، شرکتهایی که در حوزه عمرانی فعالیتمیکنند، در این زمینه تعریف مشخصی ندارند و چون ادارههای وابسته به کار آنها با حداقل کارکنان مشغول به فعالیت هستند، این شرکتها نیز باید به فعالیت خود ادامه بدهند.
هرچند این ماجرا در زمینه شرکتهای مربوط به لبنیات یا خدمات دلیلی بر فعالیت باشد، اما در زمینه برخی دیگر از شرکتها دلیلی وجود ندارد و به نظر میرسد که باید بازبینی در زمینه شرکتهای خصوصی انجام شود.
نکتهای که به نظر میرسد در تعریفهای کلی گم شده این است که شرکتهای خصوصی اگر خودشان تصمیم به تعطیلکردن شرکت یا به حداقل رساندن کارکنان نگیرند، اجباری برای این کار ندارند و در نتیجه کارکنان شرکتها باید حضور داشته باشند.
این موضوع علاوه بر افزایش خطر انتقال ویروس کرونا بین کارکنان بخش خصوصی، منجر به افزایش تردد چه در وسایل حملونقل عمومی و چه در خیابانها میشود.