کرونا و سطوح، حکایتی که همچنان باقی است!

تحقیقی جدید می‌گوید ویروس کرونا می‌تواند با تبدیل‌شدن به لایه پنکیک‌مانند میکروسکوپی تا روزها روی سطح باقی بماند

تحقیقات درباره ماندگاری و حفظ قدرت بیماری‌زایی ویروس کرونا روی سطوح همچنان ادامه دارد و گاه یافته‌ها ضد و نقیض است. تحقیقی جدید در موسسه فناوری بمبئی در هند می‌گوید ویروس کرونا می‌تواند با تبدیل‌شدن به لایه پنکیک‌مانند میکروسکوپی تا روزها روی سطح، عفونی و آلوده‌کننده باقی بماند و بر لزوم تمیز کردن سطوح تأکید کرده است. این در حالی است که پیش از این مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا حکایت از این داشت که ویروس کرونا از طریق سطوح منتقل نمی‌شود و تأکید داشت ویروسی که روی سطوح باقی می‌ماند، آنقدر قوی نیست که افراد را بیمار کند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: ذرات حاوی ویروس کرونا که روی سطح قرار می‌گیرند، بعد از اینکه آب ذره یا قطره کوچک تبخیر شد به لایه پنکیک‌مانند میکروسکوپی تبدیل می‌شوند و تا چند روز عفونی و آلوده‌کننده باقی می‌مانند.

بیش از 99.9 درصد مایعِ قطره پرتاپ شده روی سطوح در عرض چند دقیقه تبخیر می‌شود، اما ویروس در لایه‌ای محافظ از باقیمانده مایع، زنده می‌ماند.

نیروهای سطحی این لایه را که ضخامت آن نانومتری (یک نانو متر برابر یک میلیاردم متر) است، به سطح می‌چسبانند و روند تبخیر را کُند می‌کنند.

این لایه، بسته به ماده‌ای که روی آن فرود آمده است، در زمان‌های مختلف کاملا ناپدید می‌شود و از بین می‌رود؛ مثلا ذره یا قطره‌ای بزرگ روی فولاد ضد زنگ و مس به ترتیب 24 و 16 ساعت طول می‌کشد تا ناپدید شود.

تحقیقی جدید می‌گوید ذرات حاوی ویروس کرونا که روی سطح قرار می‌گیرند، بعد از اینکه آب ذره یا قطره کوچک تبخیر شد به لایه پنکیک‌مانند میکروسکوپی تبدیل می‌شوند و تا چند روز آلوده‌کننده باقی می‌مانند.

ویروس کرونا روی پلی پروپیلن (یکی از پلاستیک‌های همه‌منظوره و پُرمصرف دنیا) ممکن است بیش از 150 ساعت زنده بماند. ذره یا قطره کوچک‌تر، فقط یک‌دهم آن اندازه، بیش از 80 ساعت روی شیشه دوام می‌آورد.

این ارقام بر اساس تجارب آزمایشگاهی به دست آمده است و احتمالا در دنیای واقعی که مقادیر متغیر گرما و جریان هوا وجود دارد -عواملی که تبخیر را تقویت می‌کند- کمتر است.

راجنیش بهاردوج و آمیت آگراوال، استادان  IIT Bombay (موسسه فناوری بمبئی در هند) با تخصصی که در استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری و فیزیک دارند، می‌خواهند پی ببرند چگونه قطرات حاوی ویروس کرونا بیماری را گسترش می‌دهد.

آنها قبلا دریافته بودند که استفاده از ماسک صورت اندازه توده‌های ذرات عفونی ویروس کرونا را که بر اثر سرفه ایجاد می‌شود، تا 23 برابر تقلیل می‌دهد.

در این لایه، ویروس کرونا می‌تواند چندین ساعت دوام بیاورد، حتی روزها روی سطوحِ هیدروفوبیک (یا آب‌گریز؛ مواد آب‌گریز به دلیل ناهمواری‌های سطحی میکرومتری و نانومتری خود، اجازه پخش یا جذب شدن آب را روی سطح نمی‌دهند، از این رو موجب قطره‌ای شدن آب و سُر خوردن آن می‌شوند)، اگر بی‌مزاحم باشد!

اطلاعات حاصل از این تحقیق، که در Physics of Fluids منتشر شده است، نشان داد ضخامت این لایه به آرامی کاهش می‌یابد و در تمام این مدت مقدار ویروس کرونا در قطره / لایه ثابت است.

محققان می‌گویند یافته‌های جدید آنان نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند به مدت طولانی به شکلی کارآمد زنده بماند و بر لزوم تمیز کردن منظم و دقیق سطوح تأکید کردند.

بهاردوج گفت: «بسیار تعجب‌آور بود که زمان خشک‌شدن این لایه نانومتری ساعت‌ها طول می‌کشد.»

او گفت: «این نشان می‌دهد سطح کاملا خشک نیست و لایه نانومتری که به آرامی محو می‌شود، محیط مورد نیاز برای زنده ماندن ویروس کرونا را فراهم می‌کند.»

محققان می‌گویند یافته‌های آنان نشان می‌دهد ویروس می‌تواند به مدت طولانی به شکلی کارآمد و پایدار زنده بماند و بر لزوم تمیز کردن منظم و دقیق سطوح تأکید کردند.

آگراوال گفت: «بهتر است سطوحی که اغلب لمس می‌شوند، ضدعفونی شوند، مانند دستگیره‌های در یا وسایلی که در دست می‌گیریم، مانند تلفن هوشمند یا تبلت.»

او افزود: «همچنین توصیه می‌کنیم سطوح را گرم کنید، زیرا حتی دمای بالا با مدت‌زمان کوتاه، که در آن سطح در دمای بالاتر از محیط است، به محو شدن لایه نانومتریک و از بین رفتن ویروس کمک می‌کند.»

این در حالی است که پیش از این مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا حکایت از این داشت که ویروس کرونا از طریق سطوحی مثل دستگیره در، کلید برق یا سطح میز منتقل نمی‌شود، یعنی رعایت فاصله فیزیکی و پوشیدن ماسک مهم‌تر از شستن دست‌هاست.

مونیکا گاندی، استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا گفته بود: «مسأله سطوح اصلا مطرح نیست.»

او اضافه کرد ویروسی که روی سطوح باقی می‌ماند، آنقدر قوی نیست که افراد را بیمار کند. بر اساس یافته‌های این مطالعه، ضد عفونی کردن مداوم سطوح با مواد آنتی‌باکتریال- کاری که بسیاری در طول همه‌گیری انجام داده‌اند- ممکن است ضروری نباشد.

پیش از این مطالعه‌ای در دانشگاه کالیفرنیا حکایت از این داشت که ویروس کرونا از طریق سطوحی مثل دستگیره در، کلید برق یا سطح میز منتقل نمی‌شود، یعنی رعایت فاصله فیزیکی و پوشیدن ماسک مهم‌تر از شستن دست‌هاست.

پروفسور گاندی به وب‌سایت علمی Nautilus آمریکا گفت: «ویروس کرونا از راه سطوح منتقل نمی‌شود.» او افزود: «در ابتدای همه‌گیری کرونا، ترس بسیاری از انتقال فومیت (شیء یا ماده غیر زنده که ارگانیسم‌های عفونی مانند ویروس‌ها و باکتری‌ها را حمل می‌کند) وجود داشت.»

گاندی ادامه داد: «ما اکنون می‌دانیم اساس گسترش ویروس کرونا از راه لمس سطوح یا چشم نیست.»

او گفت: «انتقال ویروس با نزدیک شدن به کسانی که ویروس را از راه بینی و دهان خود منتشر می‌کنند، رخ می‌دهد، بی آنکه در بیشتر موارد از کاری که می‌کنند آگاهی داشته باشند.»

تحقیقات جداگانه منتشر شده در Lancet (مجله پزشکی عمومی هفتگی که قدیمی و در جهان شناخته‌شده است. این مجله در لندن، نیویورک و پکن دفتر تحریریه دارد) نشان داده بود خطر ویروس کرونایی که مدت طولانی روی سطوح باقی مانده، بسیار کم است.

منبع: دیلی میل

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.