برگ‌ریزان ستاره‌ها در هجوم پاییزی کرونا

پرویز پورحسینی نیز درگذشت

بعد از چهره‌هایی مانند خسرو سینایی، اکبر عالمی، کریم اکبری مبارکه، چنگیز جلیلوند و کامبوزیا پرتوی، کرونا پرویز پورحسینی را نیز از هنر ایران گرفت

شهروند آنلاین: «پرویز پورحسینی» درگذشت. این بازیگر خاطره‌ساز ششمین چهره سرشناس سینماست که در ماه‌های اخیر قربانی ویروس کرونا شده است. پیش از «پرویز پورحسینی» چهره‌هایی مانند «خسرو سینایی»، «اکبر عالمی»، «کریم اکبری مبارکه»، «چنگیز جلیلوند» و «کامبوزیا پرتوی» در ماه‌های اخیر بر اثر بیماری کرونا از دنیا رفته بودند.

کوچ هنرمند

در اولین ساعات امروز اعلام شد که «پرویز پورحسینی» بازیگر باسابقه سینما، تئاتر و تلویزیون که به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود، در سن ۷۹سالگی دار فانی را وداع گفته است. خبر درگذشت این بازیگر تأثیرگذار که چند روزی بود تحت مراقبت ویژه قرار داشت، «پورنگ پورحسینی»، فرزند زنده‌یاد پرویز پورحسینی تأیید کرد. به گفته او، پدرش ساعت سه صبح جمعه درگذشته است.

انتهای امید

این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که در روزهای اخیر امیدواری درباره بهبود پرویز پورحسینی بیشتر شده بود و حتی خود «پورنگ پورحسینی» در دل‌نوشته‌ای خبر از بهبود شرایط جسمی پدرش داده بود. در شامگاه روز چهارشنبه او نوشته بود: «امروز حال پدر خیلی بهتر بود، اکسیژن خون در سطحی منطقی تثبیت شده و حتی مدتی بدون کمک دستگاه تنفس مصنوعی، نفس‌هایی عمیق کشیدند. ما این روزهای سخت را با موفقیت پشت‌سر خواهیم گذاشت و خانواده ما دوباره در اوج عشق با یکدیگر همراه خواهند شد».

دل‌نگران مادر

چندماه پیش، درحوالی تولد هفتاد‌ونهمین روز تولد پرویز پورحسینی ایسنا به نقل از این بازیگر درباره کرونا نوشته بود که «به خاطر شرایط کرونا از خیلی چیزها غافل شده‌ایم؛ روزمرگی. تلاش برای زنده‌ماندن در این شرایط نابسامان». پورحسینی که بسیار دل‌نگران مادر پیرش بود که بیش از ۹۰سال سن دارد و می‌گفت خیلی آسیب‌پذیر است؛ به خاطر کرونا تنها با پسر، عروس و نوه‌هایش معاشرت داشتند، اما هنوز نه فقط درباره کرونا بلکه درباره تمام جوانب زندگی‌های مردمان این سرزمین امیدوار بود و گفته بود: «حس می‌کنم بیشتر مردم روزگار من زندگی موقت دارند. همه منتظرند که به شرایط عادی بازگردند و به زندگی طبیعی بپردازند. امیدوارم به این وضعیت برسند».

کارنامه

پرویز پورحسینی هنر‌آموخته بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود که در عرصه تئاتر در آثار کارگردان‌های مطرح بسیاری ایفای نقش کرده بود. در واقع تماشاگران قدیمی تئاتر پورحسینی را بیشتر در آثار کارگردانان شهیر تئاتر از جمله پیتر بروک، آربی آوانسیان، حمید سمندریان، بهرام بیضایی، علی رفیعی، بیژن مفید و محمدعلی کشاورز به یاد می‌آورند. او در آثار کارگردانانی مانند داریوش فرهنگ، رضا قاسمی، فردوس کاویانی، هوشنگ حسامی، جمشید ملک‌پور و بی‌شمار کارگردان موفق دیگر نیز حضور یافته بود.

در آثار تصویری نیز پورحسینی با سینماگرانی چون مسعود کیمیایی، علی حاتمی، بهرام بیضایی، داود میرباقری، کمال تبریزی، حسن فتحی، محمد رحمانیان، یدالله صمدی، ابوالحسن داودی، مرضیه برومند، سیامک شایقی، امرالله احمدجو، بهروز افخمی، شهرام اسدی، مهدی فخیم‌زاده، سیروس الوند، داریوش فرهنگ، سیروس مقدم، احمد امینی و محمد بزرگ‌نیا همکاری داشته است. یک کارنامه غنی و پربرگ و درخشان- که می‌توان فیلم‌هایی چون جاده قدیم، قاتل اهلی، دوران عاشقی، رستاخیز، کمیته مجازات، کشتی آنجلیکا، باشو، غریبه کوچک، طلسم، کمال‌الملک و چشمه را دست‌چین کرد. با این‌ حال، خود این بازیگر هنرمند خودش را چندان موفق ارزیابی نمی‌کرد: «در این سال‌ها کارهای انجام‌نشده زیادی داشته‌ام. دلم می‌خواست این سال‌ها به تئاتر بیشتر می‌پرداختم ولی شرایط تئاتر و روزگار باعث دورماندنم از صحنه شد».

در گفت‌وگویی در تولد هفتادونهمین سالگی، پرویز پورحسینی گفته بود که در میان تمام کارهای این کارنامه عریض و طویل نقش «راسکول‌نیکوف» در نمایش «جنایت و مکافات» داستایوسکی را بیشتر دوست دارد- که سال ۱۳۵۶ در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شده بود. در سینما هم نقش‌هایی که در فیلم‌های «باشو غریبه کوچک»، «ایستگاه»، «طلسم» و «قاتل اهلی» بازی کرده بود، برایش محبوب‌تر بودند.

آخرین تجربه تلویزیونی این بازیگر باسابقه در مجموعه تلویزیونی «بچه مهندس» علی غفاری رقم خورد.

از نگاه دوست و همکار

«رضا بابک» زنده‌یاد پورحسینی را انسان و بازیگری شریف دانست که هنرمندی یگانه و نمونه بود. این بازیگر و کارگردان تئاتر که از دوستان قدیمی و نزدیک زنده‌یاد پرویز پورحسینی بود، به خبرنگار مهر گفت: «خیلی متأسفم که تمام دوستانم مثل برگ‌های درختان در فصل خزان می‌ریزند و از دست می‌روند. من و پرویز هم همکلاسی بودیم و هم دوست دیرینه. اگر از من بپرسید نمونه و الگوی انسانیت و شرافت کیست پاسخم به شما این است؛ پرویز پورحسینی. اگر بپرسید نمونه و الگوی بازیگری برایم کیست باز هم پاسخم این است؛ پرویز پورحسینی».

به نظر رضا بابک «پرویز نه‌تنها انسان شریفی بود، که بازیگر شریف و بزرگی بود. پورحسینی شریف‌ترین بازیگر بود. او زمانی که دانشجوی تئاتر شد، به‌عنوان یک بازیگر حرفه‌ای در گروه استاد حمید سمندریان و خانم پری صابری حضور داشت و بازی‌های درخشانی در نمایش‌هایی بزرگ ایفا کرده بود».

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.