هر مسجد؛ یک کپسول اکسیژن

«شهروندآنلاین» از طرح‌های ابتکاری طلاب داوطلب جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی گزارش می‌دهد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرهاشمی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی از اجرای طرح همیار یا همراه بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان توسط طلاب داوطلب جمعیت هلال‌احمر در این استان خبر داد. همچنین بنا به گفته مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی طرح ابتکاری «هر مسجد؛ یک کپسول اکسیژن» توسط طلاب داوطلب جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی به اجرا درمی‌آید.

مشارکت طلاب و روحانیون در مقابله با کرونا موضوعی است که این روزها در میان کاربران فضای‌ مجازی با واکنش‌های بسیاری مواجه شده است. گروه‌های مختلف جهادی در میان طلاب و روحانیون سعی ‌کرده‌‌اند با برنامه‌ریزی در عرصه پیشگیری و توزیع بسته‌های بهداشتی فعالیت و حضور داشته باشند، طلاب و روحانیون داوطلب استان مرکزی هم یکی از این گروه‌های جهادی هستند که آستین خود را برای فعالیت داوطلبانه بالا زده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرهاشمی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی از اجرای دو طرح خلاقانه توسط اعضای طلاب این جمعیت در استان خبر داد. بنا به گفته این مقام مسئول دو طرح «همیار یا همراه بیماران کرونایی» و همچنین «هر مسجد؛ یک کپسول اکسیژن» از جمله ‌طرح‌هایی است که به همت اعضای طلاب این جمعیت در این استان دنبال می‌شود.

هدیه نفس

بنا به گفته مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی طرح ابتکاری «هر مسجد؛ یک کپسول اکسیژن» در راستای پویش نفس هدیه می‌دهیم با هدف تأمین دستگاه‌ اکسیژن در بیمارستان‌ها به اجرا  درمی‌آید. حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرهاشمی در توضیح این طرح می‌گوید: «طی مصوبه‌ای مقرر شد هر مسجد یک کپسول اکسیژن را امانی در اختیار بیماران کرونایی نیازمند به صورت رایگان قرار داده و پس از بهبودی به بیماری دیگر تحویل دهد، این کار از طریق مساجد به صورت محله‌محور صورت می‌گیرد.» او با اشاره به نظارت جمعیت هلال‌احمر در این طرح ادامه داد: «امید است این طرح با مشارکت گسترده‌‌تر شود.»

این مقام مسئول با بیان اینکه در جلسه شورای فرهنگی جمعیت هلال‌احمر مصوب شد که هر مسجد یک کپسول اکسیژن را امانی در اختیار بیماران کرونایی نیازمند به صورت رایگان قرار دهدو  پس از بهبود به بیماری دیگر تحویل داده شود، اضافه کرد: «این کار هم از طریق مساجد به صورت محله‌محور و هم از طریق جمعیت هلال‌احمر صورت گرفته است.»

طلاب

کمک به فرودستان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرهاشمی می‌افزاید: «با توجه به وضعیت کرونا در کشور وظیفه ذاتی و شرعی همه مومنان به ویژه مساجد است که در همه عرصه‌ها به عنوان خدمات اجتماعی فعالیت کنند. این طرح شروع ‌شده و اکنون نیز به عنوان پایگاه سلامت 15 در سطح شهرستان این خدمات را به نحوه شایسته ارایه می‌دهد.»

بنا به گفته این مقام مسئول هر کپسول اکسیژن چهارمیلیون تومان است. اگر بیمار کرونایی بخواهد در قرنطینه خانگی درمان شود، هر خانواده‌ باید مبلغ چهار میلیون تومان برای خرید کپسول اکسیژن صرف کند. در همین راستا این طرح کمک بزرگی به خانواده‌های فرودست می‌تواند به شمار آید.

چطور عضو کانون طلاب شویم

کانون‌های طلاب هلال‌احمر برای جذب، آماده‌سازی و به‌کارگیری طلبه‌های مدارس و حوزه‌های علمیه تشکیل شده‌اند. اعضای کانون‌های طلاب مانند اعضای دیگر سازمان‌ها در طرح‌های مختلف مانند کاروان‌های نیکوکاری، اردوهای آموزشی و امدادی شرکت می‌کنند.

اعتماد و اقبال عمومی مردم نسبت به طلاب باعث می‌شود این اعضا بتوانند در دورترین نقاط کشور و روستاها اندیشه نوعدوستی و خدمات بشردوستانه را ترویج دهند.

اعضای کانون‌های طلاب بعد از بیست‌ونه سالگی می‌توانند براساس نیاز با سازمان امدادونجات همکاری کنند و مهارت و آمادگی لازم برای حضور در حوادث را به دست آورند. در حوادثی مثل سیل و زلزله حضور روحانیون در منطقه باعث قوت قلب بازماندگان و اطمینان خاطر آنها نسبت به خاکسپاری صحیح عزیزان‌شان می‌شود.

امدادگران طلبه علاوه بر انجام احکام شرعی مورد نیاز در زمان بحران می‌توانند در ارایه خدمات امدادونجات با سازمان همکاری کنند. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کانون طلاب در مدارس و حوزه‌های علمیه کشور تأسیس شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرهاشمی همچنین در توضیح طرح همیار خاطرنشان کرد: «این عزیزان در بیمارستان‌های سطح استان که بیماران کرونایی پذیرش می‌شوند، حضور پیدا کردند و اعلام آمادگی خود را در جهت هر گونه خدماتی که بیماران و بیمارستان به آنها نیاز داشته باشد، اعلام کردند. این خدمات می‌تواند شامل هر خدمتی حتی عرض خدا قوتی به کادر درمانی، پرستار زحمتکش و هر کسی که در آنجا حضور دارد، باشد یا هر نوع خدماتی را که می‌توانند داشته باشند و با خلوص نیت انجام دهند.» مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر استان مرکزی یادآور شد: «خدمت‌رسانی چه در بحث خدماتی و نظافتی، چه در بحث ضدعفونی‌کردن محیط بیمارستان یا یاری‌رساندن در امور غیرتخصصی مثل امور شخصی یا عاطفی که باید از بُعد روحی و روانی حمایت ویژه‌ای را داشته باشند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.