عملیات نجات در زمستان زودهنگام

برف و کولاک امدادگران را راهی جاده‌های حادثه‌خیز 9 استان کرد

سر و کله برف و بوران زودتر از سال‌های گذشته در محورهای کوهستانی و استان‌های سردسیر کشور پیدا شده است.
با این حال، پایگاه‌های زمستانه از آبان ماه در گوشه و کنار کشور مستقر شدند و با هشدارهای هواشناسی در روزهای گذشته، استان‌های درگیر حوادث جوی در حالت آماده‌باش بودند.
1550 تیم عملیاتی برای گذر از زمستان کرونایی امسال آماده‌باش هستند.
کردستان، گیلان، آذربایجان‌غربی، آذربایجان‌شرقی، کهگیلویه‌وبویراحمد، لرستان، قزوین، زنجان و همدان از اواخر هفته گذشته شاهد بارش برف بودند و به استقبال زمستان در محورهای مواصلاتی رفتند.
مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «در طرح زمستانه امسال رویکرد و اولویت سازمان امدادونجات فقط حوادث و سوانح جاده‌ای نیست. رویکرد ما به دلیل تغییر فصل بحث بارش‌ها و نزولات آسمانی است که در قالب برف، کولاک، سیل و آبگرفتگی معمولا رخ می‌دهد و مسافران زمستانی در این‌گونه حوادث جوی دچار آسیب می‌شوند.»

«امسال به دلیل تغییرات آب‌وهوایی یک ماه زودتر از سال‌های گذشته بارش برف در محورهای استان گیلان آغاز شد. با این حال، با توجه به هشدارهای هواشناسی تیم‌های امدادی ما در جاده‌ها مستقر شدند و از دقایق اولیه شروع بارش‌ها، امدادرسانی به خودروهای درگیر برف و کولاک آغاز شد.»

«سیاوش غلامی» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان می‌گوید که از هفته گذشته با اعلام وضع نارنجی از طرف اداره هواشناسی، تیم‌های امدادی را در برخی از محورها مستقر کرده بود. ماسوله، رودبار، دیلمان، سیاهکل، جواهردشت، املش و محور پونل-خلخال از مسیرهایی بودند که در روزهای گذشته بارش برف در آن حوادث جاده‌ای آفریده و مسافران را گرفتار کرده است.

غلامی می‌گوید: «با شروع سرما 6 پایگاه موقت در استان فعال شده است و در مجموع 27پایگاه جاده‌ای و موقت در استان فعالیت می‌کند. یکی از اتفاق‌هایی که سال گذشته در حوادث جوی کمک زیادی به ما کرد، استفاده از بالگرد در ارتفاعات بود.

ما توانستیم تا قبل از بازگشایی جاده‌ها به کمک بالگرد به گرفتارشدگان در حوادث جوی کمک‌رسانی کنیم. البته استفاده از بالگرد در شرایطی امکان‌پذیر است که دید افقی کافی وجود داشته باشد.» 200 امدادگر از هفته گذشته در استان درحال آماده‌باش هستند و محور پونل به خلخال با بارش اولین برف زمستانی مسدود شده است.

غلامی می‌گوید: «در روزهای گذشته امدادگران ما درگیر کمک‌رسانی به خودروهایی بودند که در محور سیاهکل به دیلمان به دلیل نداشتن زنجیر چرخ گرفتار شده بودند و امکان تردد در مسیر را نداشتند. مردم در این روزها اگر کار ضروری ندارند، از سفر به استان‌های سردسیر خودداری کنند.

در صورت نیاز به سفر تجهیزات مورد نیاز ازجمله زنجیر چرخ را به همراه داشته باشند. همچنین طریقه استفاده از این تجهیزات را حتما بلد باشند. اغلب راننده‌هایی که در این روزها امدادرسانی می‌شوند یا زنجیر چرخ همراه ندارند یا طریقه بستن زنجیر چرخ را بلد نیستند.»

سقز، در محاصره کولاک

مسافرانی که پنجشنبه به سمت سقز روانه بودند، در برف و کولاک این جاده غافلگیر شدند و از حرکت بازماندند. 722 نفر تنها در اولین بارش برف در محورهای این شهر امدادرسانی شدند.

پیام جلالی، مدیرعامل هلال‌احمر کردستان می‌گوید: «با آغاز بارش برف در محورهای منتهی به شهرستان سقز نیروهای هلال‌احمر وارد عمل شدند. گرفتار شدن 168 خودرو در برف و کولاک این محورها نشان می‌دهد مسافران توجهی به هشدارهای هواشناسی نداشتند.

بعد از عملیات رهاسازی این خودروها از برف، امدادرسانی و رسیدگی به وضع مسافران آغاز شد.» هشت خودروی کمک‌دار و آمبولانس مستقر در محورهای منتهی به سقز به حادثه‌دیده‌های برف و کولاک شهرستان سقز کمک‌رسانی می‌کنند.

جلالی می‌گوید: «علاوه بر امدادرسانی به مصدومان و حادثه‌دیده‌ها، در عملیات‌های زمستانه امدادگران رسیدگی به وضع در راه‌مانده‌ها را هم برعهده دارند. توزیع مواد خوراکی و پتو و همچنین اسکان موقت این افراد در صورت نیاز، بخشی از این اقدامات است.»

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کردستان برای افرادی که این روزها راهی مناطق سردسیر هستند، توصیه‌هایی دارد: «بارش برف و کولاک در مسیرهای کوهستانی آغاز شده است. مسافران حتما قبل از حرکت وضع هواشناسی را بررسی کنند.

سوخت کافی همراه داشته باشند و همچنین مواد غذایی ماندگار و پرکالری تا در صورت ماندن در جاده، تا رسیدن نیروهای امدادی توان مقاومت داشته باشند و دچار افت انرژی و همچنین سرمازدگی نشوند. عملیات امدادونجات در محورهای منتهی به سقز تا عادی‌شدن شرایط در این محورها ادامه دارد.»

در آماده‌باش سیل

سیل هفته گذشته شهرستان‌های شمالی این استان را درگیر خود کرده بود. حالا که بارندگی‌های فصلی این استان از راه رسیده، ترمیم سیل‌بندها و هشدار به ساکنان اطراف رودخانه‌ها آغاز شده است.

«علی خدادادی»، مدیرعامل جمعیت خوزستان می‌گوید: «هواشناسی در هفته پیش‌رو وضع قرمز برای خوزستان اعلام کرده است. تمام پایگاه‌های امدادی و امدادگران ما در حالت آماده‌باش هستند. با توجه به اینکه بیشترین بارندگی‌ها در مناطق شمالی استان رخ می‌دهد، به اهالی روستاهای همجوار با رودخانه هشدارهای لازم را داده‌ایم.

انبارهای استان تجهیز شده و در صورت وقوع سیلاب، آمادگی مقابله با آن را داریم.» اولین سیلاب پاییزه هفته گذشته در خوزستان روان شده، خدادادی می‌گوید: «جلسه ستاد مدیریت بحران در خوزستان برگزار و تصمیم‌های لازم برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی اتخاذ شده است.

سیل‌بندهایی که نیاز به ترمیم داشتند، در استان شناسایی شده و درحال ترمیم است تا در صورت وقوع سیلاب مقاومت خود را از دست ندهند.»

بارش باران‌های سیل‌آسا از هفته گذشته استان‌های خوزستان، کرمان، بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی کشور را درگیر خود کرده است.

آماده برای اسکان اضطراری

آذربایجان‌شرقی، اردبیل، آذربایجان‌غربی، لرستان، همدان، قزوین و کهگیلویه‌وبویراحمد هم از استان‌هایی بودند که هفته گذشته بارش برف و کولاک را تجربه کردند و در حال حاضر نیروهای امدادی آنها در آماده‌باش کامل قرار دارد.

«حمید حسین‌پور» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌شرقی می‌گوید: «به دنبال ورود سامانه بارشی به استان و بارش برف و کولاک شدید در مسیرهای مواصلاتی اصلی و فرعی، امدادگران به 9 شهر تبریز، بستان‌آباد، اسکو، میانه، هشترود، چاراویماق، اهر، هریس و ورزقان اعزام شدند.

در حال‌ حاضر همه نیروهای امدادی و تجهیزات هلال‌احمر استان در حالت آماده‌باش قرار دارد و شرایط برای اسکان اضطراری حادثه‌دیدگان احتمالی فراهم شده است. نیروهای پلیس و راهداری هم در این مناطق حضور دارند و امدادرسانی با کمک آنها در حال انجام است. عملیات‌های امدادرسانی تیم‌های امدادی هلال‌احمر تا رهاسازی و انتقال مصدومان احتمالی در جاده‌ها ادامه خواهد داشت.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.