فریب برای بقا؛ راهکار ویروسی؟!

آیا ویروس‌هایی مانند کووید-19 به مغز ما حمله می‌کنند و رفتار ما را تغییر می‌دهند تا به بقای خود کمک کنند؟ تحقیقات می‌گوید ممکن است

ویروس قادر است رفتار ما را تغییر دهد؟ از کووید-19 گرفته تا سرماخوردگی؛ حقیقت حیرت‌انگیز این است که بیماری‌های مسری به نحوی ما را فریب می‌دهند تا وقت بیشتری برای معاشرت صرف و به گسترش آنها کمک کنیم. در حقیقت چنین رفتاری که به‌اصطلاح دستکاری رفتار میزبان نامیده می‌شود، چیز تازه‌ای نیست و قبلا درباره ویروس‌های آنفلوآنزا و هاری گزارش شده بود. محققان می‌گویند ویروس کووید-19 ممکن است با تأثیر بر میزان هورمون‌ها، رفتار ما را تغییر دهد، اما فقط زمان نشان خواهد داد این ویروس چگونه میزبان خود را برای بقا و تکثیر خود فریب می‌دهد و رفتارش را کنترل می‌کند.

فرشته کیانی، شهروندآنلاین: فریب برای بقا؛ راهکار ویروسی؟! آیا ویروس‌هایی مانند کووید-19 می‌توانند به مغز ما حمله کنند و رفتار ما را تغییر دهند و در نتیجه شیوع آنها طولانی شود؟

محققان آمریکایی می‌گویند ویروس کرونا ممکن است رفتار افراد آلوده را دستکاری کند و بر آن تأثیر بگذارد؛ گاهی حتی قبل از اینکه علایمی از خود بروز دهند، به‌ گونه‌ای که آنان اجتماعی‌تر می‌‌شوند!

در حقیقت چنین رفتاری که به‌اصطلاح دستکاری رفتار میزبان نامیده می‌شود، چیز تازه‌ای نیست و قبلا درباره ویروس‌های آنفلوآنزا و هاری گزارش شده بود.

تئوری این است که عوامل بیماری‌زا این کار را برای به حداکثر رساندن سرعت تولید مثل (معروف به (R0 و گسترش و بقای خود انجام می‌دهند.

تأیید این ایده که کووید-19 بر رفتار اجتماعی تأثیر می‌گذارد، به دلیل وجود شواهدی در مورد ویروس‌های مشابه دیگر است. تئوری این است که عوامل بیماری‌زا این کار را برای به حداکثر رساندن سرعت تولید مثل و گسترش و بقای خود انجام می‌دهند

اکنون محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در آلبانی (شهری در ایالت نیویورک) توضیح داده‌اند که چگونه ویروس کووید-19 می‌تواند رفتار کسانی را که آلوده می‌کند، تغییر دهد تا احتمال انتقال آن به دیگران بیشتر شود.

نظریه‌ای می‌گوید ممکن است ویروس این کار را در دوره کمون (نهفتگی) انجام دهد، زمانی که افراد آلوده‌اند اما هیچ علامتی ندارند، بنابراین بیشتر معاشرت می‌کنند.

محققان معتقدند این ویروس ممکن است در ناحیه‌ای از مغز به نام anterior cingulate cortex   (ACC) که در رفتارهای اجتماعی و کنترل هیجانی و عاطفی نقش دارد، عمل کند.

آنان در نشریه Medical Hypotheses نوشتند با دستکاری بخش ACC مغز، مردم به جای رعایت قوانین فاصله‌گذاری فیزیکی، تمایل به بودن در اجتماع پیدا می‌کنند!

آنان تأکید می‌کنند نظریه‌هایشان بر اساس تأثیر سایر بیماری‌های عفونی و مسری در تغییر رفتار است و هیچ‌گونه دستکاری آشکار و مشخصی درباره کووید-19 وجود ندارد.

«فقط زمان نشان خواهد داد ویروس کرونا چگونه میزبان خود را برای بقا و تکثیر خود فریب می‌دهد و کنترل می‌کند.»

دکتر فرانک رایان، پزشک مشاور و ویروس‌شناس تکاملی در شفیلد با بیان این مطلب گفت که ویروس کووید-19 همچنین ممکن است با تأثیر بر میزان هورمون‌ها، رفتار ما را تغییر دهد.

او گفت: «در حالی که تغییراتی که ویروس در سیستم عصبی می‌دهد، بر رفتار تأثیر می‌گذارد، کووید هم چنین امکان تغییر سیستم غدد درون‌ریز را دارد؛ سیستمی که هورمون‌هایی تولید می‌کند که بسیاری از عملکردها را تنظیم می‌کند، از خواب گرفته تا تولید مثل و رفتارهای اجتماعی.»

فرانک رایان ادامه داد: «تأثیرهای رفتاری تئوری و نظری است، از آنجا که توجه و تمرکز اندکی درباره تأثیر کووید-19 بر سیستم غدد درون‌ریز شده است، اما مطالعه‌ای در مجله تحقیقات غدد درون‌ریز تأیید می‌کند که تأثیر ویروس کرونا بر سیستم غدد درون‌ریز عارضه و اختلالی واقعی است.»

محققان معتقدند ویروس کرونا ممکن است در ناحیه‌ای از مغز که در رفتارهای اجتماعی و کنترل هیجانی و عاطفی نقش دارد، عمل کند. آنان نوشتند با دستکاری بخش ACC مغز، مردم به جای رعایت قوانین فاصله‌گذاری فیزیکی، تمایل به بودن در اجتماع پیدا می‌کنند!

او افزود: «رفتار انسان پیچیده است و از نظر من اختلال غدد درون‌ریز گاهی با تغییرات رفتاری همراه است. پزشکان هنگام معالجه بیماران، به طور طبیعی بر جنبه‌های جسمی بیماری تمرکز می‌کنند.»

اما تأیید این ایده که کووید-19 بر رفتار اجتماعی تأثیر می‌گذارد، به دلیل وجود شواهدی در مورد ویروس‌های مشابه دیگر است.

به گزارش سالنامه اپیدمیولوژی، در تحقیقی در سال 2010 با استفاده از واکسن آنفلوآنزا (به عنوان جایگزینی برای عفونت به دلیل مشکلات اخلاقی در آلوده‌کردن عمدی افراد) که شامل فرم اصلاح‌شده ویروس است، محققان آمریکایی دریافتند که در دو روز پس از قرار گرفتن افراد در معرض آن، تعداد افرادی که بیماران ملاقات کرده‌اند دو برابر شده است و از میانگین 54 به 101 رسیده، در مقایسه با دو روز قبل از ایمن‌سازی.

دو روزِ پس از قرار گرفتن در معرض آنفلوآنزا مهم است، زیرا در این هنگام است که افراد بیشترین عامل بیماری‌زا را دارند، اما هیچ علائمی از خود بروز نمی‌دهند، بنابراین احتمال گسترش بیماری بیشتر است.

محققان این ایده را که مردم بعد از واکسن احساس امنیت بیشتری می‌کنند، بنابراین اجتماعی‌تر می‌شوند رد کرده‌اند، چون چهار هفته بعد از آن میزان اجتماعی‌شدن به سطح قبل از واکسن کاهش یافته بود.

یکی از ویروس‌هایی که بسیار مورد توجه تحقیقات درباره تأثیر ویروس‌ها بر رفتار قرار گرفت، ویروس هاری است؛ بیماری عفونی‌ای که مغز و اعصاب را درگیر و حیوان آلوده با گاز گرفتن یا ایجاد خراش آن را منتقل می‌کند.

مشخص شده است که این ویروس می‌تواند سیستم عصبی را دستکاری و حیوانات را پرخاشگرتر و احتمال گاز گرفتن، خراش و پراکندن بزاق را بیشتر کند و در نتیجه شیوع ویروسی را افزایش دهد که سالانه 59هزار  نفر را در سراسر جهان می‌کُشد.

محققان می‌گویند کووید-19 امکان تغییر سیستم غدد درون‌ریز را دارد؛ سیستمی که هورمون‌هایی تولید می‌کند که بسیاری از عملکردها را تنظیم می‌کند، از خواب گرفته تا رفتارهای اجتماعی.

مطالعه‌ای در سال 2017 در Scientific Reports در دانشگاه آلاسکا نشان داد که این ویروس مواد شیمیایی مغز انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که نقشی اساسی در تنظیم رفتار دارد.

برخی از متخصصان حتی معتقدند علائمی مانند سرفه و عطسه که به دلیل عفونت ویروسی ایجاد می‌شود، ممکن است نوع دیگری از دستکاری رفتاری ویروس‌ها باشد تا انتشار خود را به حداکثر برسانند.

دیدگاه رایج این است که ما سرفه، عطسه یا استفراغ می‌کنیم، زیرا این امر به زدودن سلول‌های مضر و زیانبخش از بدن ما کمک می‌کند.

گِرگ تاورز، استاد ویروس‌شناسی مولکولی در دانشگاه کالج لندن می‌گوید: «بیشتر به نظر می‌رسد ویروس‌های تنفسی مثل سرماخوردگی باعث می‌شوند ما برای انتقال و پراکندن ویروس به روشی موثر، عطسه و سرفه کنیم. هیچ تحقیقی ثابت نکرده است که شما عطسه می‌کنید تا از شر ویروس خلاص شوید. این حدس و گمان است. با توجه به اینکه ویروس درون سلول‌های شماست، این احمقانه است که گفته شود شما تلاش می‌کنید از شر آن خلاص شوید. نظریه انتقال احتمال بیشتری دارد.»

منبع: دیلی میل

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.