بازارهای خاموش کرانه باختری در ایام همه‌گیری + تصاویر

وقتی بیم و امید در کنار هم قرار می‌گیرند

بازگشت به روال گذشته با هدف عادی­‌سازی به کنترل ویروس کرونا به وسیله مقامات فلسطینی بستگی دارد؛ طبق تحقیقات کمیته بین‌­المللی صلیب سرخ از مردم فلسطین، رعایت تمهیدات پیشگیرانه در کرانه باختری به طور قابل ملاحظه‌­ای از غزه و شرق اورشلیم کمتر است. در ماه ژوئن، طبق گزارش‌­ها 28درصد ماسک نمی‌زدند، 22درصد گفتند که از حضور در اماکن شلوغ پرهیز نمی‌­کنند و 21درصد در حین بیماری در منزل نمانده‌­اند.

با شروع موج دوم کووید-19 در کرانه باختری، هیاهو و بازارهای شهرهای بزرگ آن در سکوت فرو رفته­‌اند. در نابلس، الخلیل و بیت‌اللحم مغازه‌داران نگران مغازه­‌های خالی خود را باز نگه می‌­دارند در حالی که در دو راهی بی­رحمانه‌ای گیر افتاده‌­اند: تنها با باز نگه‌­داشتن مغازه‌های­شان شانس بازسازی کسب‌وکارشان را دارند، با این حال هر روز که درهای مغازه‌هایشان را باز می‌­کنند، پول هزینه می‌­کنند.

یاسر صبحا، فروشنده لبنیات در شهر قدیمی نابلس، چند دهه در این شغل مشغول به کار بوده است. او هرگز چنین بحران اقتصادی را ندیده است. او می­‌گوید: «انگار شهرمان در محاصره است. آمدوشد بسیار محدود شده و ترس از شیوع ویروس کرونا همه جا هست.»

احمد الشخشیر، مرد جوانی که مالک یک مغازه فروش پنیر و زیتون است، از امید می‌­گوید که «زندگی در نابلس به حالت عادی بازخواهد گشت و اینکه صدای بازرگانان و عابران سکوت اجباری شهر را در هم خواهد شکست.»

احمد تنها کسی نیست که امیدوار است. سامی خامس که مخارجش از درآمدش بسیار بیشتر است، حضور گردشگران برای بازدید از کلیسای مسیحی مهد (در سال­‌های قبل) را به خاطر می­‌آورد. نوشیدن قهوه با سامی که فروشنده قهوه است، تقریبا یک آیین عبوری برای بازدیدکنندگان از شهر بود. اما صدای سامی که صدا می­زد «چای… قهوه» دیگر در خیابان کلیسای مهد همچون گذشته طنین­‌انداز نیست. دیگر گردشگری برای شنیدن آن وجود ندارد.

در همان نزدیکی، مرد کهنسالی در حال فروش اجناس دیگری در نزدیکی کلیسای مهد است. هر روز، او دکه خود را بر پا می‌­کند اما فروشی ندارد. او می­‌گوید: «این دکه تنها امیدی است که برای من باقی­ مانده که آینده روزهای بهتری برای من خواهد داشت.»

توقف دادوستد تسلیم‌شدن است، اما هنگامی که کسب‌وکار کساد است این کار خیلی سخت خواهد بود. در نانوایی حاج ابو اسامه در نابلس، روزانه حدود پنج کیسه آرد برای پخت نان مصرف می‌شد. اکنون بیشتر از نیم یا دوسوم یک کیسه مصرف ندارند. این در حالی است که روزی پنج خانواده به این نانوایی وابسته است.

واضح است پیش از آنکه کرانه باختری به هیاهو و شلوغی که به آن معروف بود، برگردد و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک بتوانند یک بار دیگر با آرامش بخوابند، کارهای زیادی برای انجام‌دادن وجود دارد

در شهر باستانی اورشلیم نیز داستانی مشابه در جریان است. ولید نعیم، صاحب جوان یک مغازه سوغاتی‌فروشی، می‌­گوید که او «دیگر به یاد نمی ‌آورد» که بازار پیش از این همه­‌گیری چه شکلی بود. «من تنها برای اینکه تهویه‌­ای صورت گیرد در مغازه را باز می‌­کنم، زیرا در کل آمد و شد خیلی محدود است و هیچ گردشگری وجود ندارد.» او به‌شدت امیدوار است که این وضعیت بعد از پایان سال ادامه نیابد.

البته کسب‌وکار بد پیامدهای بد هم به همراه دارد. فتحی الجبرینی به عنوان یک فروشنده غذا در شهر قدیمی الخلیل، در کنار مسجد الابراهیمی فعالیت می­‌کند. حاج فتحی می‌­گوید: «هر ماه، من هزینه‌ های درمان دارم که به 500 شِکِل (واحد پول رژیم صهیونیستی) می­‌رسد و الان ما به دلیل ویروس کرونا بیشتر از 10 شکل درآمد نداریم.»

بازگشت به روال گذشته با هدف عادی‌‌سازی، به تحت کنترل درآوردن ویروس کرونا به وسیله مقامات فلسطینی بستگی دارد. طبق تحقیقات کمیته بین‌­المللی صلیب سرخ از مردم فلسطین، رعایت تمهیدات پیشگیرانه در کرانه باختری به طرز قابل ملاحظه‌­ای از غزه و شرق اورشلیم کمتر است. در ماه ژوئن، طبق گزارش‌­ها 28درصد ماسک نمی‌زدند، 22درصد گفتند که از حضور در اماکن شلوغ پرهیز نمی­‌کنند و 21درصد در حین بیماری در منزل نمانده‌­اند.

واضح است پیش از آنکه کرانه باختری به هیاهو و شلوغی که به آن معروف بود، برگردد و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک بتوانند یک بار دیگر با آرامش بخوابند، کارهای زیادی برای انجام‌دادن وجود دارد.

توفیق الهلوانی، مالک مغازه‌ای در شهر قدیمی اورشلیم، می‌گوید که ترس از ویروس، اقدامات پیشگیرانه و تعلیق حقوق، اقتصاد داخلی را نابود کرده است. او می‌گوید: «بازرگانانی که در شرق اورشلیم زندگی می‌کنند خودشان را در خطر می‌بینند.»
عطار جبر/ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

 

علی شعیب، مالک یک آرایشگاه در بیت اللحم، با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. به واسطه همه‌گیری، مردم ترجیح می‌دهند اصلاح سرشان را در خانه‌های خود انجام دهند تا حین این بحران پول پس انداز کنند و لذا تعداد مشتریان او به شدت کاهش یافته است.

 

سامی ابو سوبیه مالک یک شیرینی‌فروشی در شهر قدیمی اورشلیم است. او می‌گوید: «مشتریان من 75درصد کم شدند، خیابان‌ها خالی هستند و مردم در هراسند.»

 

بیت اللحم اولین شهر کرانه باختری بود که ویروس در آنجا شیوع یافت و مهم‌ترین رکن فعالیت اقتصادی آن، گردشگری، را از بین برد.
نصری عبیدالله، یک راننده تاکسی در بیت اللحم، خوشبین نیست: «زندگی در اینجا با تعلیق گردشگری متوقف شد. ما از کمبود تقاضا برای تاکسی ماه‌هاست در رنج هستیم و به سختی نیازهای خودمان و خانواده‌مان را تأمین می کنیم چه رسد به هزینه‌های مجوز تاکسی و بیمه ماشین.»

 

ولید نعیم جوان از اورشلیم، صاحب یک مغازه سوغاتی‌فروشی در شهر قدیمی اورشلیم تنها مغازه اش را برای نظافت باز می کند.

 

توفیق مصطفی التمیمی، 73 ساله، در شهر قدیم الخلیل اشیای عتیقه و هدیه می‌فروشد.
او می‌گوید: «در سال 2020، ما هیچ سودی نکردیم. حتی در ماه رمضان، تنها 20 روز کار کردیم و هیچ کمکی هم دریافت نکردیم.»
فیراس الهشلمون/ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

 

عبدالسامی عبدالرحیم اسیله، از شهر قدیمی الخلیل، 68 ساله است و در یک ملحفه‌دوزی کار می‌کند.
عبدالسامی می‌گوید: «مرحله‌ای که ما اکنون در آن هستیم مرحله بسیار دشواری است و ما بسیار متأثر از این بیماری بوده‌ایم. امسال یکی از سخت‌ترین سال‌هایی است که تا کنون تجربه کرده‌ایم.»

 

نانوایی المنا در شهر قدیمی نابلس برای پنج برادر است که خانواده­‌های خود را با درآمد آن حمایت می‌­کنند. آنها نان خیلی کمتری را از آنچه به طور معمول می­‌پختند می‌­پزند.عطار جبر/ کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

 

بسیاری از مغازه‌های شهر قدیمی اورشلیم بسته شده‌اند. خیابان‌ها تقریبا خالی است. مغازه‌هایی که باز هستند نیز با مشکلات زیادی در تقلا هستند.

 

وعد مسلمه، زندگی خود را با فروش سبزیجات در بازار بیت‌اللحم می‌گذراند. اما هیچ مشتری نیست.

 

توفیق الامه، صاحب مغازه قهوه آسیاب‌کنی در بیت‌اللحم می‌گوید: «هیچ گردشگری وجود ندارد، و شهروندان خرید قهوه خود را کاهش داده‌اند؛ زیرا یک کالای ضروری برای آنها نیست و اوضاع فعلی اقتصادی خیلی بد است. من هر روز مغازه را باز می‌کنم و هزینه‌های کار را به خرج خودم می‌دهم ولی هیچ سودی نمی‌کنم.»

 

مرد مسنی دکه فروش اجناس خود را نزدیک کلیسای مهد در بیت‌اللحم برپا می‌کند. او هیچ فروشی ندارد، اما از روی امیدواری دکه‌اش را باز نگه می‌دارد.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.