«کافی است»؛ یک کلمه برای تغییر شکل دنیا

2 میلیون و 800 زن و دختر قربانی خشونت در 10 ماه اول سال 2020

مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد می‌گوید: «از هر سه زن و دختر در جهان، یک نفر طعم تلخ خشونت را چشیده است.»

شهروندآنلاین: «کافی است»؛ یک کلمه برای تغییر شکل دنیا . این روزها  در حالی که روز جهانی نه به خشونت علیه زنان را گرامی می‌داریم، لحظه‌ای تأمل کنیم و به یاد بیاوریم چقدر در این راه پیش رفته‌ایم. همچنان به گونه‌ای حیرت‌آور از هر سه زن و دختر، یک نفر در جهان، در دوره‌ای از زندگی خود خشونت را تجربه می‌کند.

مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در بیانیه خود به مناسبت روز بین‌المللی امحای خشونت علیه زنان عنوان می‌کند همچنان به گونه‌ای حیرت‌آور از هر سه زن و دختر، یک نفر در جهان، در دوره‌ای از زندگی خود خشونت را تجربه می‌کند.

به گزارش مرکز اطلاعات سازمان ملل، متن کامل بیانیه دکتر ناتالیا کانم به شرح زیر است:

«کافی است»! این همان چیزی است که ما امروز و هر روز دیگری، در مورد انواع خشونت علیه زنان و دختران می‌گوییم.

خشونت خانگی کافی است. تجاوز کافی است. اقدامات آسیب‌رسان به بدن زنان کافی است.

زنان و دختران حق دارند، همه جا، در محیطی عاری از خشونت زندگی کنند. آنان حق آرامش در خانه، جامعه و فضای اینترنت را دارند.

امسال کووید-۱۹ این آتش را شعله‌ور کرده است. زنان با متجاوزان در خانه حبس شده، تنش‌های خانگی افزایش پیدا کرده و درخواست کمک به اوج رسیده است. بسیاری از این درخواست‌ها بی‌پاسخ ماندند، نه‌تنها برای اینکه خانه‌های امن و سایر خدمات مشابه تعطیل شده‌اند، بلکه هنوز کمک‌ها، از جمله در زمینه بحران‌های بشردوستانه، کافی نیست.

باید عملکرد بهتری داشته باشیم. وقت آن است قیام کنیم و نه فقط یک روز، بلکه در تمام ۳۶۵روز سال به خشونت «نه» بگوییم.

 تصور خشونت به عنوان چیزی کمتر از بحرانی تمام‌عیار کافی است  و برای جلوگیری از آن باید تمام تلاش خود را به کار گیریم.

باید از خشونت پیشگیری کنیم و تا زمانی که پایان نیافته، تمام مواردی را که زنان و دختران برای دوام آوردن و بهبودی نیاز دارند، فراهم کنیم، از مراقبت‌های بهداشت جسمی و روحی گرفته تا کمک‌های حقوقی و حمایت در زمینه بازیابی معیشت آنها.

در بیش از ۱۳۰ کشور، تیم‌های صندوق جمعیت ملل متحد به طور خستگی‌ناپذیری در تلاشند تا مانع خشونت علیه زنان و دختران شوند و از آسیب‌دیدگان حمایت کنند.

سال گذشته، صندوق جمعیت ملل متحد، خدمات پشتیبانی پزشکی یا روانی را به بیش از ۷۶۰ هزار قربانی خشونت، ارایه داده و تنها در ۱۰ ماه اول ۲۰۲۰ اقدامات انسانی، تلاش‌های پیشگیرانه و پاسخ به  دو میلیون و 800 هزار زن و دختر انجام شده است.

امسال کووید-۱۹ این آتش را شعله‌ور کرده است. زنان با متجاوزان در خانه حبس شده، تنش‌های خانگی افزایش پیدا کرده و درخواست کمک به اوج رسیده است.

هنوز هم، جامعه بین‌الملل باید کارهای بیشتری انجام بدهد. کووید-۱۹ به طرز دردناک، اما آموزنده‌ای، همه راه‌هایی را به ما نشان می‌دهد که برای تفکر و عمل متفاوت نیاز داریم. گفتن «کافی است» به خشونت، در صدر فهرست قرار دارد. این کار با شناخت میزان خشونت در همه جوامع و ازبین‌بردن عوامل تقویت‌کننده آن آغاز می‌شود.

فرضیه‌ای که خشونت را مجاز می‌داند یا فکر می‌کند خشونت خودبه‌خود از بین می‌رود «کافی است».

تصور خشونت به عنوان چیزی کمتر از بحرانی تمام‌عیار کافی است و برای جلوگیری از آن باید تمام تلاش خود را به کار گیریم.

«کافی است»؛ یک کلمه برای تغییر شکل دنیای ما است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.