مهار بحران اقلیمی با افسار زدن بر توسن تبلیغات تجاری

تحقیقات می‌گوید صنعت، ماده‌گرایی را می‌گستراند و فروش محصولات آسیب‌رسان به اقلیم را افزایش می‌دهد

«تبلیغات بازرگانی و آگهی‌های تجاری را مهار کنید تا بحران اقلیمی مهار شود.» محققان هشدار داده‌اند تبلیغات بازرگانی باید کنترل و متحول شود تا تأثیر آن بر آب‌وهوا و اقلیم کاهش یابد. آنان می‌گویند تبلیغات تجاری به‌طور غیرمستقیم منجر به تغییرات اقلیمی و شرایط اضطراری زیست‌محیطی می‌شود؛ در حالی که صنعت تبلیغات تاکنون از بررسی نقش خود در ایجاد تغییرات آب‌وهوا فرار کرده است.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: در پی گزارشی از هزینه‌های میلیاردی مصرف‌کنندگان در «جمعه سیاه»، محققان هشدار دادند تبلیغات بازرگانی باید کنترل و متحول شود تا تأثیر آن بر آب‌وهوا و اقلیم کاهش یابد.

گزارش موسسه «New Weather» و موسسه خیریه «We are Possible» بررسی می‌کند که چگونه تبلیغات تجاری به‌طور غیرمستقیم منجر به تغییرات آب‌وهوایی و شرایط اضطراری زیست‌محیطی می‌شود.

محققان می‌گویند ترویج مصرف‌گرایی و ماده‌گرایی (ماتریالیسم) و نقش صنعت در افزایش فروش گوشت گاو، دخانیات، خودروهای بسیار آلاینده و پروازها، همه بخشی از این نقش غیرمستقیم است.

محققان می‌گویند: «شواهد تجربی کافی و دقیق تأیید می‌کند که صنعت تبلیغات به‌طور غیرمستقیم بر آب‌وهوا و تخریب زیست‌محیطی از طریق تشویق ارزش‌ها و اهداف مادی تأثیر می‌گذارد.»

در این گزارش آمده که صنعت تبلیغات تاکنون از بررسی نقش خود در ایجاد تغییرات آب‌وهوا فرار کرده است.

پروفسور تیم کاسر، استاد ممتاز روانشناسی در کالج ناکس در ایالت ایلینوی آمریکا که در این تحقیق همکاری کرده است، گفت مجموعه‌ای از شواهد نشان می‌دهد باید برای پیشرفت در نظارت و معکوس‌کردن شرایط اقلیمی و تخریب زیست‌محیطی دوراندیش بود و مصلحت حکم‌می‌کند عملکرد صنعت تبلیغات کنترل شود و تحول یابد.

کاسر نوشت: «این گزارش استدلال می‌کند که شواهد تجربی کافی و دقیق برای تأیید این نتیجه وجود دارد که صنعت تبلیغات به‌طور غیرمستقیم بر آب‌وهوا و تخریب زیست‌محیطی از طریق تشویق ارزش‌ها و اهداف مادی تأثیر دارد.»

محققان چندین تحقیق را درباره رابطه قرارگیری در معرض تبلیغات بازرگانی و افزایش مادی‌گرایی بررسی کرده‌اند. آنان می‌گویند چنین مواجهه‌ای ارزش‌ها و اهداف مادی را برای مردم در اولویت قرار می‌دهد و رویکرد‌های زیست‌محیطی منفی و رفتارهای مهارنشدنی پیامد آن است.

تمایل به کار طولانی‌تر برای مصرف بیشتر نیز مشکلی است که مسبب آن آگهی‌های تبلیغاتی و تجاری است.

استاد روانشناسی کالج ناکس در ایالت ایلینوی آمریکا گفت: «ارتباط بین تبلیغات دخانیات و مصرف آن به اندازه کافی قوی است و همین امر باعث شده است که سازمان بهداشت جهانی خواستار ممنوعیت گسترده تبلیغات دخانیات برای کاهش مصرف آن شود.»

این گزارش می‌گوید: «تبلیغات مردم را به سمتی سوق می‌دهد که برای مصرف آنچه تبلیغاتش را می‌بینند، ارزش بالایی قائل شوند و اهمیتی به داشتن فرصت بیشتر برای پرداختن به فعالیت‌های غیرشغلی ندهند.»

صنعت تبلیغات همچنین خرید محصولاتی را که تأثیر منفی بر محیط‌زیست دارند، مانند گوشت گاو و دخانیات تشویق می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: «تحقیقات بی‌شمار نشان داده است پرورش احشام مانند گاو برای استفاده از گوشت آنها که به استفاده نامتعادل و بیش از حد از آب منجر می‌شود، باعث از بین رفتن محیط‌زیست و جنگل‌هایی که کربن را جذب می‌کنند، می‌شود و به این ترتیب مقادیر بسیاری گازهای گلخانه‌ای و مواد شیمیایی مانند فسفر و نیتروژن منتشر می‌شود که رشد بیش از حد جلبک‌ها را در آب‌ها به دنبال دارد.»

تولید دخانیات نیز تأثیر مستقیم بر محیط‌زیست دارد. در این گزارش آمده است: «هر مرحله از چرخه زندگیِ یک سیگار، از پرورش گیاه توتون یا تنباکو تا تولید سیگار تا کشیدن و دور انداختن آن با خطرات مشخص اقلیمی و زیست‌محیطی همراه است؛ از جمله جنگل‌زدایی، آلودگی شیمیایی آب و خاک، CO2  و سایر آلاینده‌های مضر.»

کاسر گفت ارتباط بین تبلیغات دخانیات و مصرف آن به اندازه کافی قوی است و همین امر باعث شده است که WHO (سازمان بهداشت جهانی) خواستار ممنوعیت گسترده تبلیغات دخانیات برای کاهش مصرف آن شود.

کارشناسان می‌گویند: «تبلیغات مردم را به سمتی سوق می‌دهد که برای مصرف آنچه تبلیغاتش را می‌بینند، ارزش بالایی قائل شوند و اهمیتی به داشتن فرصت بیشتر برای پرداختن به فعالیت‌های غیرشغلی ندهند.»

استفان وودفورد، مدیر اجرایی مرکز «انجمن تبلیغات» گفت: «ممنوعیت تبلیغات در بخش‌های خاصی از اقتصاد راه‌حل نیست. راه چاره اِعمال فشار و درخواست برای تغییرات سیستماتیک در روش فعالیت صنعتی است و تشخیص اینکه تبلیغات با کمک به ترویج این تغییرات مهم و تشویق افراد به تغییر سریع رفتار، بهترین کمک را به اقدامات اقلیمی خواهد کرد.»

او افزود: «همزمان، صنعت تبلیغات باید مطمئن شود عملکردش واقعا در حذف انتشار آلاینده‌ها و کربن موثر است. به همین دلیل ما « Ad Net Zero» را برای کاهش تأثیر کربن به صفر واقعی تا پایان سال 2030 راه‌اندازی کرده‌ایم. هدف تشویق تبلیغ‌کنندگان و آژانس‌ها برای اندازه‌گیری تأثیر کربن در فعالیت‌های تبلیغاتی خود است که نخستین قدم موثر و اثبات‌شده برای کاهش آلایندگی است.»

منبع: گاردین

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.