رفتن توی قصه‌ها، برای زیباتر کردن دنیا

‏ هنرمندان درباره «شهرِ‌آی قصه» چه می‌گویند؟

لیلا به طلب| ریسمان قصه‌گویی داشت پاره می‌شد. نسل «تاپ تاپ خمیر/ شیشه پر پنیر»، « شرور و ‏شیطونک‌ها» و « گنجشک فضول» زود بو برد که طنابِ قصه به نخ رسیده. این طرف و آن طرف دست ‏جنباند تا «یکی بود، یکی نبود» در خیالِ بچه‌های چند نسل قبل، پیر نشود.‏

‏آقای حکایتی:
«آی قصه»، شبیه زیرگنبد کبود

بهرام شاه‌محمدلو، بازیگر و کارگردان، پس از حضور در جشن رونمایی شخصیت‌های «آی قصه» حس ویژه‌‏ای را کشف کرده است که در میان کودکان حاضر در جشن، موج می‌زد. به‌زعم شاه‌محمدلو این حس ‏بسیار شبیه به حسی است که «آقای حکایتی» را خلق کرد. آقای حکایتی تفکر «آی قصه» و خالقان آن را ‏درست مانند تفکری می‌داند که «زیر گنبد کبود» را در زمان خود طراحی کرد و آفرید. در نهایت، فضای ‏جشن به قدری برای او آشنا آمده که آن را با صحنه‌های فیلمبرداری زیرگنبد کبود مقایسه کند.

قصه نمی‌میرد اگر آدم‌ها بلد باشند نسل به نسل، آن را دست به دست کنند. شاید هم به سراغ قصه‌هایی ‏بروند که تا به حال کسی نگفته و نشنیده؛ کاری که تیم «آی قصه» از پایان پاییز 96 آغاز کرد و بناست ‏نویسندگان، تصویرگران و صداپیشه‌های برتر ایرانی را هم جمع کند تا پلتفرمی برای قصه‌گویی متولد شود. ‏
محدودیتی برای پیوستن به حلقه قصه‌گوهای «آی قصه» وجود ندارد و از مشارکت مخاطبان در قصه‌گویی- ‏در صورت تأیید تحریریه- استقبال هم می‌شود.
امروز برای پیدا کردن قصه‌های فارسی و سریالی «آی قصه» ‏باید سایت آن، کانال تلگرام، اینستاگرام، ساوندکلود، کست باکس و باقی پادگیرها را جست‌وجو کرد.
نتیجه ‏حاصل هم شنوندگان کودک (تا 12سال) را شگفت‌زده کرده، هم بزرگسالانی که سال‌هاست دستی بر آتشِ این ‏هنر داشته‌اند. برای نمونه اظهارنظر تعدادی از میهمانان و چهره‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی حاضر در ‏جشن رونمایی شخصیت‌های آی قصه را می‌خوانیم که چندی پیش برگزار شد و البته قرار است راهش ‏ادامه داشته باشد. ‏

محمد بحرانی به «آی قصه» می‌پیوندد؟
شوق محمد بحرانی، صداپیشه در لحن و آهنگ صدایش پیداست وقتی می‌گوید دوستان من در «آی قصه» ‏دور هم جمع شده‌اند و یک عالم قصه ضبط کرده‌اند. فضای جشن رونمایی از شخصیت‌های «آی قصه» و ‏محتواهای صوتی تولید این گروه، او را به دوران قصه‌شنفتن در کودکی برده است، به‌طوری که نام نوارهای ‏قصه را پشت هم ردیف می‌کند؛ «گنجشک فضول، علیمردان خان، گربه‌های اشرافی و…». قصه‌شنیدن برای ‏صداپیشه «ببعی» و «جناب‌خان» آن‌قدر جذاب است که بگوید «کماکان وقتی بخشی از آن قصه‌ها را می‌‏شنوم، پرت می‌شوم به دوران کودکی. هم خوشحال می‌شوم، هم ذره‌ای گوشه چشمم نمناک می‌شود» او ‏امیدوار است کودکان امروز با این قصه‌ها کِیف کنند و قصه‌های «آی قصه» وارد حافظه جمعی کودکان شود. ‏در پایان از یک خبر خوش پرده برمی‌دارد، البته با ذکر احتمال انجام آن؛ می‌گوید شاید روزی به «آی قصه» ‏پیوستم.

‏«دینگ … دینگ دینگ»؛ صدای تیزِ ساز، پله‌های موکت پوش را آمده پایین و خودش را تا پاگرد رسانده. ‏هرکس با شنیدن دینگ دینگِ شاد، هوس کند شیرجه بزند در دوران کودکی، بی‌معطلی باقیِ پله‌ها را دوتا ‏یکی می‌کند تا ثانیه‌ای از دست نرود و فی‌الفور به طبقه‌ای پر از نور و شور کودکی بپیوندد به کافه‌ای که ‏برای رونمایی از شخصیت‌های نرم افزار «آی قصه» تدارک دیده شده.‏
‏ فضا همان است که صدای ساز در پیچِ پله‌ها ترسیم کرده. دیوارِ شیشه، آفتابِ عصر را روی جشن پهن کرده. ‏یک پرده نور در هواست و پولک‌هاش همه جا برق می‌زنند. کم‌کم صدای آواز کودکان با نوای ساز همراه می‌‏شود. دسته جمعی می‌نوازند، می‌خوانند و پروانه‌های ریز، روی پرده نور بال بال می‌زنند:
‏« خونه مادربزرگه‌هزار تا قصه داره/ خونه مادربزرگه شادی و غصه داره…»

رضا کیانیان «آی قصه» را تنها نمی‌گذارد
رضا کیانیان کوتاه سخن می‌گوید و قاطع و البته دلیلی نمی‌بیند علاقه‌اش به دنیای کودکان را پنهان کند. ‏برای این موضوع هم دلیل می‌آورد. او یکراست می‌رود سر اصل مطلب و می‌گوید: «آی قصه.»
تلاش می‌کند برای کودکان قصه تولید کند. او اضافه می‌کند از آن‌جا که من به دنیای کودکان علاقه‌مند ‏هستم، قاعدتا باز هم به اینجا- محل فعالیت گروه «آی قصه»- می‌آیم. و در جمله انتهایی خود از دلیل علاقه‌‏اش به این حضور ممتد می‌گوید: «علت علاقه‌ام به دنیای کودکان این است که اگر یک بازیگر بچه نباشد، ‏بازیگر خوبی نیست.»

و بزرگترها گیر می‌افتند. نگاهشان روی چهره خندان کودکان قفل می‌شود. بعضی‌ها شعر را زمزمه می‌‏کنند. همانا به بهانه فرزندان قدم به جشن رونمایی شخصیت‌های «آی قصه» گذاشته‌اند و پای خودشان ‏همان اول کار سست شده است! چون خواننده‌ها و نوازنده‌های کوچک، بزرگسال‌ها را با شعر کودکی‌هاشان ‏غافلگیر کرده‌اند. به‌خصوص که صدای مرضیه برومند خوانندگان این شعر را در بخش‌هایی از برنامه همراهی ‏کرده است.
‏ آن روز – در جشن رونمایی از شخصیت‌های «آی قصه»- خالقان «آی قصه» سکان را به مخاطبان کوچک ‏خود سپردند و دست به سینه ایستادند تا هنرنمایی کودکان هنگام رونمایی از شعر «آی قصه» به اوج برسد. ‏‏«آی قصه قصه قصه/ هندونه سربسته…» را ده‌ها جفت گوش با اشتیاق شنیدند و دوربین‌های موبایل لحظه به ‏لحظه‌اش را ثبت کردند.

منیژه حکمت: ‏
خوش به حال کودکان ما با «آی قصه»
منیژه حکمت؛ نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان، جزو هنرمندانی است که هنگام اظهارنظر درباره قصه‌گویی، ‏گاهی لحن گلایه‌مند پیدا می‌کند. اما نه از اشخاص؛ که از فراموش‌کردن قصه‌گویی برای کودکان و نبود ‏فضا برای جبران این خلأ. او صحبت‌هایش را با ابراز خشنودی از تولد «آی قصه» شروع می‌کند و می‌گوید: «‏بچه‌های دو نسل ما که در آپارتمان‌های بتونی 40متری زندگی می‌کنند، قصه ندارند». اظهار خوشحالی منیژه ‏حکمت از تلاش‌هایی است که خالقان مجموعه «آی قصه» برای قصه‌دارشدن کودکان، زیباترشدن و مهربان‌‏شدن دنیای آنها و همچنین آشنایی بچه‌ها با قصه انجام می‌دهند. کارگردان «سه زن»، صمیمانه از والدین ‏درخواست می‌کند فرزندان خود را از طریق «آی قصه» صاحب قصه کنند. آخرِ حرف، حسرت و آرزو کار ‏خودش را می‌کند. منیژه حکمت، غرق دنیای قصه می‌گوید: خوشا به حال کودکان امروز ما [با ‌آی قصه].

بعدتر وقتی خورشید از کمر شیشه‌ها پایین می‌خزید تا غروب کند، هنرمندان ‏حاضر در جشن، در کنار گروه «آی قصه» ایستادند تا از شخصیت‌های این دنیای نو رونمایی کنند.
پوریا ‏عالمی؛ نویسنده و کارگردان سریال «شهر‌ای آی قصه» شخصیت‌ها را معرفی کرد؛ سینا و مینا به همراه دوستانی ‏که به طرز عجیب و غریبی در این شهر زندگی می‌کنند.
اسم‌هایی که در زمان معرفی از دهان نویسنده این ‏سریال خارج شد، به اندازه زندگی عجیب شخصیت‌ها جدید و حیرت‌آور بود.
یک دایناسور به نام ‏‏«دایناماینا»، آدم فضایی که «آدام فاضایا» صدایش می‌کنند، «کرگدنی به اسم کرگدن»، «هاپ‌هاپ» و… . ‏پوریا عالمی تا جایی که جملات مجال می‌داد از ویژگی‌های شخصیتی اهالی این شهر گفت.
شخصیت‌ها هم ‏دسته جمعی گوشه سالن منتظر ماندند تا پرده سفید از چهره هم گروهی‌هایشان کنار برود و همگی با هم ‏در عکس‌های یادگاری میهمانان لبخند بزنند.

لیلی رشیدی : ‏«آی قصه» برای همه بچه‌های دنیا
لیلی رشیدی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، راوی قصه‌های «آی قصه» نیز است. به نظر او که در میان گود ‏نشسته «آی قصه» پروژه جالبی آمده، چون می‌تواند ارتباط خوبی با بچه‌ها برقرار کند. صدای راوی قصه‌های ‏‏«آی قصه» آمیخته با ذوق است. وقتی دارد علت موافقت و همراهی‌اش با این مجموعه را توضیح می‌دهد: «‏داستان شنیدن برای بچه‌ها خاطره‌انگیز است؛ اتفاقی که به یاد آدم‌ها می‌ماند. همه آن‌چه بچه‌ها در کودکی ‏به عنوان قصه شنیده‌اند و حتی شخصیت‌های قصه درخاطر آنها می‌ماند. به‌خصوص که به این ‏زیبایی[شخصیت‌های‌ آی قصه] طراحی شده باشند و صداگذاری روی آنها هم زیبا و قشنگ انجام شده ‏باشد.» بازیگرِ «قصه‌های تا به تا» آرزو می‌کند همه بچه‌ها محتواهای «آی قصه» را دوست داشته باشند و ‏این قصه‌ها بتوانند به گوش بچه‌های زیادی در ایران و جهان برسند.

خنده در تمام لحظات برپایی جشن رونمایی، از لب‌های هنرمندان و چهره‌های فرهنگی، اجتماعی حاضر هم ‏محو نشد. محمود دولت آبادی، رضا کیانیان، آزاده پورمختار، مرضیه برومند، لیلی رشیدی، محمد بحرانی، ‏هرمز هدایتی، بهرام شاه محمدلو، مسعود فروتن، منیژه حکمت، الهام پاوه نژاد، سروش صحت، شیوا ابراهیمی، ‏نیما رئیسی، اسداله امرایی، پدرام نیک سیرت، پیمان قدیمی، پیمان فاطمی، رضا ساکی، آرش خوشخو، ‏بهرنگ کیاییان، دکتر شهیندخت خوارزمی، محمدرضا جلایی پور، شرمین نادری، آرش صادق بیگی، زهرا ‏خوشحالی، نوید رجایی پور و … عوامل مجموعه «آی قصه» را در ساعات برگزاری جشن همراهی کردند. ‏تصاویری که از جشن پنجم شهریور در خاطره‌ها ماندگار شد حکایت از رضایت و همراهی هنرمندان با ‏محتواهای صوتی و شخصیت‌های «آی قصه» داشت، اما این هنرمندان، تأثیر شگرف قصه‌گویی را بر زبان هم ‏جاری کردند. ‏

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.