بازگشت کیمیایی با قیصر و مهرجویی با سنتوری 2
گزارش شهروندآنلاین از فیلمهایی که قرار است به جشنواره بیایند
پولاد امین| چند سالی میشود که رسانهها و منتقدین از تغییر نسل سینمای ایران میگویند. اینکه سینماگران مهم این سالها دیگر آنهایی نیستند که تا همین چندسال پیش صاحبنامان و بزرگان سینمای ایران بهشمار میآمدند. درواقع در 10سال اخیر ظهور و رشد یکسری سینماگر جوان باعث شده فیلمسازان قدیمی ما آن هیمنه خود را از دست بدهند- و جلوه بارز این امر را در جشنوارههای اخیر دیدهایم که فرهادیها و نعمتاللهها و مهدویانها و روستاییها و حتی درمیشیانها و جاویدیها توانستهاند فیلمهای فیلمسازان قدیمی را در سایه قرار دهند.
البته در این تغییر نسل ضعف آثار اخیر فیلمسازان قدیمی هم نقش مهمی داشته. مرور رخدادهای نمایش جشنوارهای آخرین فیلمهای فیلمسازان قدیمی، قاتل اهلی کیمیایی، اشباح مهرجویی، دلم میخواد فرمانآرا، بهوقت شام حاتمیکیا و… نشان میدهد که چگونه این فیلمسازان آن جایگاه یکه و یگانه خود را در سینمای ایران از دست دادهاند.اخبار سینمایی روزهای اخیر اما خبر از اتفاقی میدهد که میتوان آن را آواز قوی دو نسل قدیمیتر فیلمسازان ایران خواند. اینکه اخبار فیلمسازی همزمان بزرگانی چون مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمیکیا و زمزمههای فیلمسازی رخشان بنیاعتماد، تهمینه میلانی و بهمن فرمانآرا در رسانهها منتشر میشود، میتواند خبری جذاب و البته امیدوارکننده باشد که قایل به این واقعیت اثباتشده هستند که خلاقیت هنری بسته به سنوسال نیست.خبر فعالیت این بزرگان همچنین نوید جشنوارهای پروپیمان را نیز در بطن و متن خود دارد. بخصوص اگر در نظر آوریم که جوانترهایی چون حمید نعمتالله، محمدحسین مهدویان، رضا درمیشیان و خیلیهای دیگر نیز امسال با فیلمهای جدیدشان در جشنواره حضور خواهند داشت. این یعنی رقابتی جذاب بین نسل جدید و قدیم- رقابتی بهقدمت تمام تاریخ که بخصوص در دهههای اخیر تحولات عمیقی از متن آن زاده شده است.
مسعود کیمیایی
کیمیایی که دو سالی میشود در پی ساخت فیلم «خون شد» است، ظاهرا فیلمبرداری این فیلم را در سکوت کامل خبری در تهران و گچسر آغاز کرده است. فیلمی که بهگفته خود آقای کارگردان «حالوهوای قیصر را پس از ۵۰سال خواهد داشت». گروه تولید فیلم در روزهای پیشتولید کار از انگیزه فوقالعاده مسعود کیمیایی برای ساخت سیامین فیلمش گفتهاند. موضوعی که هواداران کیمیایی را به بازگشت استاد به روزهای اوجش امیدوارتر میکند؛ امیدی که البته در تمام12-10سال اخیر درنهایت ناامید شده است!
دیروز سینماایدهآل خبر دیگری درباره خون شد منتشر کرد که این نیز امیدوارکننده بود. اعلام اسامی سعید آقاخانی، نسرین مقانلو، لیلا زارع و بهاره کیانافشار بهعنوان بازیگران «خون شد» حکایت از تغییری آشکار در گروه بازیگران فیلم مسعود کیمیایی دارد. اینکه کیمیایی تصمیم گرفته آن دایره بسته عوامل همیشگیاش را شکسته و سراغ تیپ دیگری از بازیگران برود، میتواند امیدواریها را افزایش دهد.
بازگشت داریوش مهرجویی پس از 6سال دوری از عرصه سینماست. ظاهرا مهرجویی بهگواهی نام فیلمش دوباره سراغ موسیقی و نتهای آن را گرفته. همین هم موجب شده که بسیاری اعتقاد داشته باشند که این فیلم درواقع همان سنتوری 2 بدفرجام است.
داریوش مهرجویی
سالها بود که داریوش مهرجویی قصد داشت سنتوری 2 را بسازد. فیلم ناکامی که توقیف شد تا هم تهیهکنندهاش بهقول قدیمیها دق کند و هم بازیگرش جلای وطن را ترجیح دهد. سنتوری 2 اما به دلایل گوناگون جلوی دوربین نرفت و مهرجویی درنهایت اعلام کرد که لامینور را میسازد که گفته میشود در حقیقت همان سنتوری 2 است!
لامینور که براساس فیلمنامهای مشترک از وحیده محمدیفر و داریوش مهرجویی به تهیهکنندگی رضا درمیشیان و بازی علی نصیریان، سیامک انصاری، مهرداد صدیقیان و پردیس احمدیه تولید میشود، بازگشت داریوش مهرجویی پس از 6سال دوری از عرصه سینماست. ظاهرا مهرجویی بهگواهی نام فیلمش دوباره سراغ موسیقی و نتهای آن را گرفته. همین هم موجب شده که بسیاری اعتقاد داشته باشند که این فیلم درواقع همان سنتوری 2 بدفرجام است. دنباله فیلمی که بهرغم اینکه روی پرده نرفت، اما با آن داستان تاثیرگذار درباره خودویرانگری یک هنرمند تبدیل به یکی از محبوبترین فیلمهای مهرجویی شد. آیا لامینور هم این راه را خواهد رفت؟
ابراهیم حاتمیکیا
بعد از خودداری شماری از بازیگران ازجمله فاطمه معتمدآریا، محمود پاکنیت و حتی عزتالله رمضانیفر که نام فیلم خروج حاتمیکیا را ترند کردند، در روزهای اخیر توییت یک روزنامهنگار سینمایی نیز فیلم جدید ابراهیم حاتمیکیا را به متن بحثهای مجازی آورده. توییتی که گفته حاتمیکیا در این فیلم نیز بسان چند فیلم دیگرش از یک فیلم شناختهشده بینالمللی و اینبار «زنده باد زاپاتا» ساخته تحسینشده
الیا کازان درباره رهبر انقلابی مکزیک که شورش دهقانان را رهبری کرد، الهام گرفته!البته از همان زمان که خبر آمد حاتمیکیا فیلمی درباره اعتراض کشاورزان به دولت خواهد ساخت، میشد حدس زد که نگاه اسطورهپرداز او بیاشاره به زاپاتا از کنار این داستان نخواهد گذشت. فیلمی که ظاهرا براساس رخدادهای واقعی یک شهر کوچک در زمین سیل بهاری امسال ساخته میشود و درباره تعدادی کشاورز است که زمینهای آنان را سیل از بین برده و حالا آنها سوار بر تراکتور برای اعتراض به دولت به تهران میروند.کنجکاویبرانگیزترین مورد درباره خروج مربوط به سویه نگاه این فیلم است. حاتمی کیا همیشه فیلمسازی با ادبیات رسمی و مورد اعتماد تلقی شده برای همین هم خیلیها منتظرند ببینند اعتراض حاتمیکیا و اوج چه سطحی را شامل خواهد بود؛ و آیا جز انتقاد کلیشهای به دولتیها به موارد ریشهای تری نیز خواهد پرداخت یا نه. خروج از همین آغاز کار جنجالی بوده. با خودداری عدهای از همکاری با حاتمیکیا. با موضوع حساسیتبرانگیزش. و البته تغییر آن تیم همیشگی و استفاده از بازیگرانی چون فرامز قریبیان و پانتهآ پناهیها که بعضیها آن را نشانی از تغییری بزرگ در سینمای حاتمیکیا نامیدهاند.
جوانها
محمدحسین و حمید نعمتالله هم امسال فیلمی جلوی دوربین بردهاند. مهدویان با درخت گردو؛ که شنیدهها و شایعاتی که در مورد اختلافات رضوی و مهدویان بر سر این فیلم مطرح شده آن را بدل به فیلمی کنجکاویبرانگیز کرده. بخصوص وقتی ادعاهای اخیر مهدویان را مبنی بر اینکه دیگر قصد ساخت فیلم سیاسی ندارد، کنار این شایعات قرار دهیم، معلوم میشود که انگار «چیزکی» وجود دارد که باعث این شایعات شده است! برای همین هم هست که شایع شده که این کارگردان با فیلم جدیدش خیلیها را شوکه خواهد کرد. فیلمی که در سر و شکل هم متفاوت از دیگر کارهای مهدویان است و مثلا از یک تیم جدیدی از بازیگران چون مهران مدیری و پیمان معادی استفاده کرده است. قاتل و وحشی حمید نعمتالله هم پروژه مهمی است. ششمین فیلم نعمتالله یک اکشن جنایی پرتحرک است که در آن بازیگرانی چون لیلا حاتمی، شهرام حقیقتدوست، امین حیایی و ستاره اسکندری بازی دارند. یکی از کنجکاویبرانگیزترین موارد در این فیلم سومین همکاری نعمتالله با لیلا حاتمی است که گفته میشود در این فیلم مرزهای جدیدی را در بازیگری لیلا درنوردیده. مجبوریم رضا درمیشیان نیز از فیلمهای مهم امسال است. درمیشیان در پنجمین فیلمش بعد از «بغض»، «عصبانی نیستم!»، «لانتوری» و «یواشکی» از بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر و پردیس احمدیه سود جسته. ترکیبی جذاب برای فیلمی که حواشی کارگردانش آن را به خودی خود بدل به فیلمی حساس میکند!