سیاست خارجی ایران در قبال همسایگانش تغییر نخواهد کرد

خطیب‌زاده: ایران نزدیک‌ترین دیدگاه به دولت افغانستان را دارد

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: «سیاست خارجی ایران در قبال همسایگان خود مبتنی بر منطق، واقعیت‌ها و مصالح منطقه بوده، این سیاست دچار تغییر نخواهد شد و ادامه خواهد یافت.»

شهروند آنلاین: سعید خطیب‌زاده در پی سفر به افغانستان در یادداشتی که در روزنامه آرمان ملی افغانستان منتشر شده، نوشت: جمع‌بستن کلمات و عبارات برای صحبت از هم‌خویشی جان‎های ایرانی و افغانستانی کار ساده‌ای نیست. سال‌هاست هر خبری از حملات تروریستی، خشونت‌های افسارگسیخته، جنگ و جنایات و تجاوزات نظامی از افغانستان به گوشِ ایران می‌رسد دل تک تک ایرانیان را به درد می‌آورد.

روزهای پس از حمله تروریستی به دانشگاه کابل، دست به دست شدن عکس‌نوشته‌ها، متن‌ها و پیام‌های سوگواری با جمله  «جان پدر کجاستی؟» شاهدی بود که دوستان و هم‌کیشان ایرانی افغانستانِ عزیز، داغدار و دل‌آشوب این حجم از غمی است که روی دلِ مردم افغانستان سنگین شده است.

چند هزار سال پیوندهای تاریخی، دینی و فرهنگی میان ایران و افغانستان، دل‌های ما را همدرد رنج‌ها و زخم‌های شما کرده است. ریشه‌های درهم تنیده ایران و افغانستان باعث شده، سرنوشت همسایگان دو سوی مرز برای یکدیگر اهمیت داشته باشد. فراتر از روابط انسانی و مردمی، در ابعاد حکومتی نیز جمهوری اسلامی ایران  همواره خواهان افغانستان مستقل و باثبات است. افغانستان، موضوع دائمی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و موضوع دائمی همسایگی ماست.

سیاست خارجی ایران در قبال همسایگان خود مبتنی بر منطق، واقعیت‌ها و مصالح منطقه بوده، این سیاست دچار تغییر نخواهد شد و ادامه خواهد یافت. نگاه جمهوری اسلامی ایران به همه همسایگانش مبتنی بر حفظ امنیت، صلح و برقراری همکاری‌های روزافزون بوده است.

موضع اصولی ما همواره بر همگان آشکار بوده است. خواسته جمهوری اسلامی ایران، خواسته دولت قانونی و مشروع و مردم افغانستان است؛ با این رویکرد، ایران نزدیک‌ترین دیدگاه به دولت افغانستان را داشته و از مواضع این دولت مبنی بر روند صلح به رهبری و مالکیت مردم افغانستان حمایت کرده است.

چالش‌ها بر سر هر رابطه سیاسی، اقتصادی میان همسایگان طبیعی است و گهگاه بر اثر ناامنی، فعالیت قاچاقچیان، ورود غیرقانونی مهاجران و دست‌اندازی کشورهای بیگانه بروز می‌کند. با این حال سال‌ها همسایگی به ما آموخته که برای مشکلات مشترک خود در پی راه‌حل‌های موثر و منطقی باشیم که مورد قبول حکومت‌های قانونی و مردم دو کشور باشد.

ایران به عنوان همسایه‌ای مسئول و نگران نسبت به تحولات افغانستان، همواره گزینه خود یعنی ایستادن و تلاش در کنار مردم افغانستان را انتخاب کرده است. بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران تروریسم را محکوم و از خواسته‌های مردم افغانستان حمایت می‌کند.

از جهت اقتصادی ایران از مسیرهای کمک به افغانستان است و به‌خصوص با گشایش بندر چابهار و جاده جنوب به شمال و همچنین افتتاح راه‌آهن خواف – هرات، این تسهیلات بسیار بیشتر خواهد شد تا مردم افغانستان بتوانند از بنادر ایران استفاده بیشتری کنند؛ از این رو روابط اقتصادی ایران و افغانستان در حال توسعه است.

به خوبی می‌دانیم نیروهای بیرون از منطقه پیام‌آوران آرامش و صلح برای افغانستان نیستند و تنها راه برقراری صلح پایدار گفت‌وگوهای بین الافغانی با حضور نمایندگان مردمی و در چارچوب جمهوری اسلامی افغانستان و قانون اساسی این کشور است. ایران از روابط رو به رشد اقتصادی، سیاسی و راهبردی همیشگی با جمهوری اسلامی افغانستان حمایت خواهد کرد.

انفجار بمب‌ها و موشک‌هایی که مردم بی‌گناه را هدف می‌گیرند، گر چه دل‌های همسایگان ایرانی شما را به درد می‌آورد و ما را پیگیر خبر سلامتی شما می‌کند، ولی هرگز از یاد نمی‌بریم افغانستان باید سرزمین صلح و سرودهای شاد باشد. تروریست‌ها و مداخله‌گرانی که دست‌های خود را بر گلوی آرزوهای مردم افغانستان فشرده‌اند، می‌دانند آینده افغانستان با وجود آگاهان و دلسوزان، حکیمان و جوانان و دوستان حذف‌ناشدنی است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.