دیپ صداها را می‌شنود و به اشتراک می‌گذارد

تجربیات ایران را در حوزه دیابت با جهان به اشتراک می گذاریم

ایران به‌عنوان بیستمین کشور به برنامه جهانی دیپ شركت نوو نورديسك پیوست و امیدواریم بتوانیم از طریق این پروژه، تجربیات ایران را در حوزه دیابت با جهان به اشتراک بگذاریم.

شهروند آنلاین :‌علیرضا استقامتی، رئیس هيأت‌مديره انجمن اطلاع‌رساني ديابت گابریک در مراسم راه‌اندازی برنامه جهانی دیپ (DEEP) در ایران با اشاره به اینکه باید بتوانیم صدای بیماران را به سیاست‌گذاران برسانیم، گفت: «در آمریکا بیش از 1.5میلیون انجمن وجود دارد. در دنیا هم ده‌ها میلیون انجمن درحال فعالیت هستند و طبق برخی آمار 1.4 میلیارد نفر در جهان به سازمان‌های مردم‌نهاد کمک مالی می‌کنند. برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد مانند سازمان پزشکان بدون مرز نقش عملیاتی دارند و برخی دیگر از این سازمان‌ها هم نقش‌های حمایتی و اطلاع‌رسانی دارند که از این سازمان‌ها، انجمن گابریک در ایران است.»

او در آغاز این مراسم كه طی آن شركت نوو نورديسک پارس برنامه جهانی ديپ نوو نورديسک را در ايران راه‌اندازی و اجرا کرد، افزود: «انجمن‌ها حتی در مسائل سیاسی و لابی‌گری و حوزه‌های مختلف مانند حقوق زنان، محیط‌زیست و… فعالیت می‌کنند. با توجه به افزایش روزافزون بیماری‌های غیرواگیر و بیماری‌های مزمن و هزینه‌های سرسام‌آور ناشی از آنها و ناتوانی دولت‌ها در تأمین نیازها در این حوزه، سازمان‌های مردم‌نهاد شکل گرفته‌اند تا بتوانند با استفاده از توان مردمی، بخشی از این نیازهای تأمین‌نشده را برآورده کنند. «ان‌جی‌او»ها بخشی از جامعه مدنی هستند و در ایران هم صدها «ان‌جی‌او» داریم. انجمن دیابت از حدود سه‌دهه قبل شکل گرفته و انجمن اطلاع‌رسانی گابریک هم حدود یک‌دهه است که فعالیت می‌کند. در حوزه‌های ام‌اس، آلزایمر، تالاسمی، هموفیلی، سرطان و… نیز انجمن‌های مردم‌نهاد در حال فعالیت هستند که از من، ما تولید می‌کنند و یک صدا را به صداهای تجمیع‌یافته تبدیل می‌کنند.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: «انجمن‌ها هم می‌توانند یک فرصت باشند، هم یک تهدید. کم نیستند انجمن‌هایی که با حمایت ظاهری از بیماران فعالیت خود را شروع می‌کنند، اما فقط می‌خواهند مشکلات خودشان را حل کنند  ولی اکثر انجمن‌ها یک فرصت هستند و می‌خواهند به مردم خدمت کنند و بر مبنای نیازها و خواسته‌های بیماران، صداهای آنها را به جامعه و مسئولان برسانند و باعث جلب حساسیت‌ها برای حل مشکلات آن قشر شوند. در این سازمان‌ها یک‌نفر تصمیم‌گیرنده نیست و خرد جمعی به تصمیم‌گیری کمک می‌کند.»

او افزود: «در انجمن دیابت ایران و انجمن اطلاع‌رسانی گابریک هم از ابتدا درباره مسأله توزیع دارو وارد موضوع شدیم و درخواست کردیم که توزیع داروهای دیابت در شرایط بیماری کرونا تسهیل شود. به علت تحریم و کم‌شدن دارو و انسولین تلاش‌های زیادی کردیم و حتی با شخص رئیس‌جمهوری هم مکاتبه داشتیم و تلاش کردیم صدای بیماران باشیم و این صدا را به مسئولان برسانیم. به نظر می‌آید نهایت تلاش خود را در این زمینه کرده‌ایم و تا جایی که برایمان مقدور بود، با مسئولان ارتباط برقرار کردیم. هنوز فاصله زیادی با رسیدن به نقطه مطلوب داریم. شناخت دقیق اهداف مهم است و باید مسیر راه را درست بشناسیم و به دور از جار و جنجال و پرهیز از مسائل سیاسی به هدف اصلی خود برسیم. پروژه دیپ هم در همین مسیر حرکت می‌کند و صداها را می‌شنود و به اشتراک می‌گذارد.

برنامه دیپ که یک پروژه‌ جهانی شركت نوو نورديسک است، تلاش می‌كند تا افراد درگیر بیماری‌های مزمنی مانند دیابت یا چاق طی آن امکان انتقال تجربیات خود به مردم، مسئولان و تصمیم‌سازان و متخصصان مربوط را داشته ‌باشند. در ايران نيز اعضای ديپ توسط انجمن‌های فعال در حوزه آن بيماری معرفی می‌شوند. در برنامه deep talk که روز سه‌شنبه بیست‌وهفتم آبان‌ماه طی یک گردهمایی مجازی برگزار شد، تعدادی از افراد دیابتی نوع یک كه به پروژه ديپ ایران ملحق شده‌اند، تجربیات خود را در خصوص افت قند خون به اشتراک ‌گذاشتند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.