به صرف کاغذ و شام!

زنی که خالق «کوک‌ اند بوک» است؛ ترکیبی از رستوران‌ و کتابفروشی...

مدتی پیش دبورا و همسرش به سمت قماری دیوانه‌وار رفتند، یعنی ایجاد مفهومی جدید برای اولین‌بار در بلژیک که ترکیبی از کتابفروشی و رستوران است. او می‌گوید «این پروژه چنان ابعاد استثنایی به خود گرفت که مجبور شدم کار وکالت را کنار بگذارم.»

شهروند آنلاین: کتابفروشی «کوک‌اندبوک» در وولوو-سن-لامبر که رتبه پنجم را در بین 20 کتابفروشی زیبای جهان گرفته است، ترکیب جالب و متفاوتی از کتابفروشی و رستوران است. این رستوران در قلب بروکسل قرار گرفته و در آن می‌توانید بخش‌های مختلفی را ببینید که هرکدام با توجه به موضوع‌شان طراحی منحصر به فردی دارند و در هر بخش میزهایی هم برای سرو غذا تعبیه شده است. پذیرایی با غذا و کتاب در «کوک اند بوک» از زمان افتتاح آن در سال 2006 باعث شده این کتابفروشی هرگز خالی نماند. منوهای مختلف در فضاهای متفاوت هر بخش تغییر می‌کنند. اگر هوا مناسب باشد، می‌توانیم هنگام خواندن کتاب در تراس زیر نور آفتاب از وعده‌های غذایی خود لذت ببریم. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی است درباره این ایده خلاقانه برگرفته از نشریه گیدو.

تردیدی نیست که این رستوران- کتابفروشی جدید همه را تحت‌تأثیر قرار داده است اما چطور یک وکیل در رأس این پروژه بلندپروازانه قرار گرفته است؟ دبورا تحصیل در رشته حقوق را آغاز کرد، بدون اینکه تمایل خاصی به وکیل‌شدن داشته باشد. او می‌گوید: «واقعا نمی‌دانستم چه کاری باید انجام دهم و از نظر تحصیلات، رفتن به دانشگاه منطقی به نظر می‌رسید، فقط همین. از آنجا که واقعا نمی‌دانستم چه می‌خواهم، موضوعی جدی و ساختاری انتخاب کردم.» مطالعاتی که به او تحمل سختی و همزمان روشی آموخت که امروز هم توانسته از تجربیاتش در آن دوران استفاده کند، به‌ویژه برای تشکیل پرونده‌های خاص مربوط به بانک و قراردادهای اجاره.

مدتی پیش دبورا و همسرش به سمت قماری دیوانه‌وار رفتند، یعنی ایجاد مفهومی جدید برای اولین‌بار در بلژیک که ترکیبی از کتابفروشی و رستوران است. او می‌گوید: «این پروژه چنان ابعاد استثنایی به خود گرفت که مجبور شدم کار وکالت را کنار بگذارم.» با این حال، این جنبه حقوقی به او در انجام برخی کارهای فنی، تعامل با کارکنان و غیره کمک می‌کند.

این پروژه در آوریل ۲۰۰۵ به شهرداری ارایه شد و در ماه سپتامبر دو شریک پاسخ مثبت خود را دریافت کردند. «ما کار ساخت را در فوریه ۲۰۰۶ آغاز کردیم و در ماه مارس، اولین دکورها را سوار کردیم.» در طول بازدید برخی از اتاق‌ها هنوز باید تکمیل می‌شدند، از جمله فروشگاه محصولات موسیقی، اما رهگذران این فرصت را داشتند که در فضای متفاوت ساختمان قدم بزنند، بعضی حتی فقط برای دیدن دکورهای متفاوت می‌آمدند. این ثابت می‌کند مفهوم همه چیز را در برمی‌گیرد.

با توجه به اندازه پروژه «کوک اند بوک»، فرض بر این است که دبورا برای توسعه این مفهوم منحصر به فرد باید با مشکلات خاصی روبه‌رو شده باشد. او می‌گوید: «بزرگ‌ترین مشکل گرفتن وام بود. مدت زیادی طول کشید، وام الان آزاد شده است، اما به دلیل یک کار اداری خاص، هربار کل روند پروژه به تأخیر می‌افتاد.» علیرغم برخی مشکلات، این زوج تصمیم گرفتند جلو بروند، اما برخی از تردیدها گاهی زندگی روزمره آنها را مختل می‌کند. در طول گفت‌وگو به این نکته اشاره می‌کند که «سرمایه‌گذاری عظیمی روی چیزی کاملا جدید بود، در سطحی گسترده. تعداد زیادی کارمند برای بلندمدت استخدام شدند. شاید بیشترین فشار روانی برای ما، مدیریت پرسنل باشد.»

زندگی روزمره این زن تاجر چطور است؟ مشغول استخدام کارکنان، همچنین خدمات و برنامه‌های آنهاست. دبورا اعتراف می‌کند که تجربه زیادی در زمینه منابع انسانی ندارد: «در بخش کتابفروش‌ها، هرگز غافلگیری بدی نداشته‌ام و در رستوران، همه چیز عالی پیش می‌رود. ما همچنین سعی می‌کنیم مطمئن شویم که این دو حرفه کاملا از هم جدا نشده‌اند، بنابراین کتابفروش‌ها در ساعات شلوغی در سالن‌های غذاخوری هستند و برعکس.» بنابراین کارمندان «کوک‌اندبوک» باید بتوانند همه کارها را در دو حوزه، در قسمت‌های مختلف انجام بدهند.

دبورا دریون که ظاهرا با وظایف جدید خود دست‌وپنجه نرم می‌کند، درباره نکات منفی کارش می‌گوید: «هفت روزِ هفته کار است. همیشه مشکل رستوران‌هایی که خوب کار می‌کنند، همین است، قیمتِ موفقیت همین است» ما از نکات مثبت کار می‌پرسیم و او جواب می‌دهد: «شروع یک پروژه با چنین مقیاسی خارق‌العاده است. حالا می‌فهمیم چقدر خوش‌شانس هستیم. علاوه بر این، کار با همسرم (حتی اگر با توجه به اندازه کتابفروشی، همزمان در یک قسمت نباشیم) برایم بسیار ارزشمند است.» دبورا که اغلب با افراد پرشوری روبه‌روست، احساس می‌کند در این دنیای کتاب کاملا شکوفا شده است. شکی نیست که محیط خارق‌العاده‌ی «کوک‌اندبوک» هم سهمی در این پیشرفت دارد.»

دبورا که زمانی مدل بوده، وقتی در این شرایط از این فعالیت او می‌پرسیم، متوجه می‌شویم که این کار هرگز علاقه‌ اول او نبوده اما به دنبال موقعیت‌های تبلیغاتی است، البته نه به هر قیمتی و با هر قراردادی. او هر روز در ۱۴۰۰ مترمربع از علاقه‌مندان به مطالعه و غذا پذیرایی می‌کند. توصیه می‌کنیم بین 9 قسمت این کتابفروشی معمولی قدم بزنید، بین بخش «داستان‌های مصور» با میز بزرگ و دکوراسیون به سبک شویتن، بخش «سفر» با کرایسلر ایراستریم قدیمی (با میزی 7نفره)، بخش «هنر» معاصر پر از مبلمان لاکی، بخش «کودکان» که کف آن از آب‌نبات ساخته شده با کیسه‌های لوبیای رنگارنگ و قطار برقی، یک گلخانه در فضای «محیط‌زیست»، نردبان‌های چوبی برای پیداکردن بخش «کمیک» و بخش «کتاب‌های انگلیسی» با ۸۰۰ کتاب آویزان از سقف. جذابیت طراحی بخش‌های آن به حدی است که نمی‌توان از آن دل کند.

در بخش کتابفروشی هر اتاق، یک گروه از کتاب‌ها با ژانرهای متفاوت به‌طور خاصی تزیین شده‌اند و مثلا برای کتاب‌های محیط زیست و طبیعت استفاده از رنگ سبز برای دیوار و گذاشتن گلدان‌های طبیعی یکی از نمونه‌های این تزئینات است. در بخش داستان بسته به نوع آن از دکوراسیون خاصی استفاده شده است. کتابفروشی «کوک‌اندبوک» به مکانی مرکزی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است که دوست دارند در کنار مطالعه‌ی کتاب، یک غذای خوشمزه بخورند یا اینکه در کنار خوردن غذایی خوشمزه یک کتاب هم بخوانند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.