موسیقی فقیر، خواننده‌ها بی‌درآمد و کنسرت‌ها تعطیل!

موسیقی در روزگار کرونا از نظر علی لهراسبی

به گفته علی لهراسبی برای خروج موسیقی از بحران نه کنسرت آنلاین نجات‌بخش است، نه کنسرت ماشین و نه هیچ راهکار دیگری جز کنسرت

شهروندآنلاین: در شرایطی که شماری از رسانه‌ها در روزهای اخیر پرسیده‌اند که «چرا روند رو به رشد کنسرت‌های آنلاین که در اولین روزهای تعطیلی‌های کرونایی نویدبخش به نظر می‌رسید، به یکباره متوقف شد»؛ «علی لهراسبی» خواننده پاپ کنسرت آنلاین را یک ایده شکست‌خورده می‌داند که نمی‌تواند موسیقی را نجات دهد و این یعنی: موسیقی فقیر، خواننده‌ها بی‌درآمد و کنسرت‌ها تعطیل!

علی لهراسبی که تیتراژهای زیادی را در تلویزیون خوانده؛ می‌گوید که «موسیقی ما درآمدی جز کنسرت ندارد و به خصوص دانلودهای غیرمجاز اوضاع را بدتر هم کرده است.»

بحران موسیقی

لهراسبی شرایط موسیقی را در روزهای شیوع کرونا بحرانی می‌داند و می‌گوید: «موسیقی شرایط عادی ندارد، هیچ‌کس تکلیف خودش را نمی‌داند و معلوم هم نیست این وضعیت تا چه زمانی ادامه دارد. البته در این شرایط تمهیدات و تجربیاتی مثل کنسرت آنلاین داشتیم که تجربه‌های موفقی نبودند.»

این خواننده پاپ با اشاره به اینکه «کنسرت آنلاین اگر شکست‌خورده نبود، شاهد ادامه‌اش بودیم» می‌گوید: «نتیجه معنوی و مادی آثار یک خواننده تنها از کنسرت حاصل می‌شود و امروز که هیچ کنسرتی برگزار نمی‌شود، هیچ نتیجه مادی و معنوی به دست نمی‌آید.» لهراسبی بیشتر توضیح می‌دهد: «در کشور ما خواننده‌ها امکان درآمدزایی دیگری جز کنسرت ندارند. متأسفانه قانون کپی‌رایت در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود. اگر این قانون اجرایی می‌شد، امروز فرهنگ موسیقی در کشور ما شکل دیگری داشت و در این بحران شاهد این رخوت نبودیم. در فضای مجازی گاه شاهد دانلود یک موزیک هستیم که شاید 20میلیون بار دانلود شده باشد. اگر از این 20میلیون دفعه‌ای که این آهنگ دانلودشده هر نفر 100تومان پرداخت می‌کرد، درآمد قابل توجهی برای تولیدکنندگان اثر به دست می‌آمد. 100تومان قطعا برای کسی که یک موزیک را می‌خواهد دانلود کند و گوش دهد، رقمی نیست، اما می‌تواند در مقیاسی بزرگ‌تر درآمدی بالا برای تولیدکنندگان اثر باشد.»

شکست کنسرت آنلاین

از نگاه علی لهراسبی دلیل شکست ایده کنسرت آنلاین ضعف‌های پرشمار این کنسرت‌ها بود. او می‌گوید: «کنسرت‌های آنلاین صدابرداری‌های خوبی نداشتند و خروجی باکیفیتی به دست نمی‌آمد. از طرفی کنسرت نیاز به یک فضاسازی دارد که توسط افراد حاضر در سالن به دست می‌آید و در شرایطی که سالن خالی است، هیچ حسی به خواننده منتقل نمی‌شود و آن اجرایی که باید از حس مردم و به تبع آن خواننده را شاهد باشیم، به دست نمی‌آید. دلایل متعدد بسیاری برای ناموفق‌بودن ایده کنسرت آنلاین می‌توان مطرح کرد که دو دلیل اصلی این اتفاق خروجی بی‌کیفیت و منتقل‌نشدن حس مناسب در کنسرت اصلی‌ترین آنهاست.»

موسیقی کرونایی

علی لهراسبی درباره شرایط بحرانی موسیقی اضافه می‌کند که «شرایط حاکم باعث شده موسیقی هم مثل همه حرفه‌ها تحت‌الشعاع قرار بگیرد. ما در شرایط بلاتکلیفی به سر می‌بریم که حفظ سلامت و زنده ماندن در اولویت همه مسائل قرار دارد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.