بایدن به ۱۱ میلیون مهاجر غیرقانونی، ملیت آمریکایی می دهد

حربه دموکرات‌ها برای ضربه به جمهوری‌خواهان در ۲۰۲۴

برگ برنده مهم دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا مهاجران هستند

شهروند آنلاین: «آنا یورانتس» در روزنامه روسی «گازا رو» نوشت: «جو بایدن» رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا وعده داده است که به ۱۱میلیون مهاجر غیرقانونی ملیت آمریکایی بدهد.»

اگر بایدن موفق شود این طرح خود را عملی کند، آن‌وقت ۱۱میلیون شهروند هوادار و حامی حزب دموکرات در ایالات متحده آمریکا می‌شوند.

با وجود این «چاک روچا» مشاور ارشد «برنی ساندرز» سناتور آمریکایی در گفت‌وگو با نشریه پولیتکو گفت که اگر سیاست مهاجرتی آمریکا اصلاح نشود و راه دستیابی به ملیت دشوار بماند، آن‎وقت دموکرات‌ها خود را در انتخابات آینده به دلیل عملی‌نکردن وعده داغ‌شان در بن‌بست می‌بینند.

روچا افزود: «در صورتی که نتوانیم وعده‌ای که به جامعه دادیم را عملی کنیم، اوضاع ما در انتخابات آینده بسیار دردناک خواهد بود.»

همزمان با آن تحولات جمعیتی در ایالات متحده آمریکا دیده می‌شود و این تغییرات حتی اگر ۱۱میلیون شهروند جدید هوادار دموکرات ظهور پیدا نکنند، باعث می‌شود که جمهوری‌خواهان رأی‌دهندگان خود را از دست بدهند.

تغییرات در جامعه آمریکا جمهوری‌خواهان را غافلگیر خواهد کرد. در سایه این روند جمعیتی آمریکا حزب جمهوری‌خواه محکوم به این است که در موضع اقلیت قرار گیرد، زیرا تقویت شاخه راستگرای حزب باعث می‌شود که این حزب به حزبی برای سفیدپوست‌هایی که می‌ترسند، تبدیل شود.

در سایه تغییرات جمعیتی سفیدپوست‌ها به‌ویژه سفیدپوست‌های محافظه‌کار در آمریکا کمتر و کمتر شوند و دلیل این نیز به سادگی هرچه تمام‌تر در روند واقعی جمعیتی نهفته است. انتظار می‌رود که سفیدپوست‌ها در جامعه آمریکا تبدیل به اقلیت شوند با علم به اینکه همه آنها به جمهوری‌خواهان رأی نمی‌دهند.

همان‌طور که روزنامه واشنکتن‌پست نوشت، در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۷۱درصد از رأی‌دهندگان از آمریکایی‌های سفیدپوست بودند. سپس دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری به حمایت ۵۷درصد از این شهروندان دست یافت. در سال ۲۰۲۰ نیز ۵۷درصد بار دیگر به ترامپ رأی دادند، اما در عین حال میانگین آنها در میان رأی‌دهندگان حزب به ۶۵درصد کاهش یافت و همین روند و رویکرد تقویت خواهد شد.

در همین حال، در جدیدترین تحول که پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را قطعی‌تر می‌کند و ترامپ را به رغم عدم اذعانش به شکست ناامیدتر، دبیرکل ناتو اعلام کرد این سازمان قصد دارد اوایل سال آینده میلادی، پس از آنکه جو بایدن تصدّی کاخ سفید را برعهده گرفت، به‌ منظور دیدار و گفت‌وگوی سران کشور‌های عضو، نشستی در بروکسل برگزار کند.

«یِنس اِستولتنبِرگ» که روز دوشنبه در پایخت بلژیک سخن می‌گفت، بدون ذکر تاریخ دقیقی، اعلام کرد نشستی به‌ منظور دیدار سران ۳۰ کشور عضو ناتو در ژانویه سال ۲۰۲۱ برگزار خواهد شد. او افزود: «من جو بایدن، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده را به نشست ماه ژانویه دعوت کرده‌ام.»

این درحالی است که همزمان، یکی از مقامات پیمان ناتو که خواست نامش فاش نشود، گفت ممکن است بسته به برنامه سفر‌های برون‌مرزی جو بایدن، ممکن است این نشست تا ماه مه یا ژوئن به تعویق بیفتد.

استولتنبرگ روز دوشنبه همچنین اعلام کرده که یک گفت‌وگوی تلفنی «عالی» با جو بایدن داشته و درباره افغانستان نیز صحبت شده است. او افزود: «بهای ماندن در افغانستان، البته درگیری نظامی است. اما بهای خروج، به ‌خطرانداختن دستاورد‌های ما در آنجاست.»

یکی از مهم‌ترین نکات این همکاری، تصمیمگیری بر سر حضور نیرو‌های ناتو در افغانستان است، چراکه پس از تصمیم ترامپ مبنی بر خارج‌کردن بخش عمدهه نیرو‌های آمریکایی از این کشور تا پانزدهم ژانویه، باقی اعضای ناتو به تقلّا افتاده‌اند تا هدف حضور نیرو‌های این پیمان را در افغانستان حفظ کنند.

از آنجاکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در سال‌های اخیر بار‌ها کشور‌های اروپایی را متهم به کم‌کاری و پرداخت ناچیز هزینه‌های ناتو متهم کرده، اعضای این پیمان نظامی مهم در پی آنند که هرچه سریع‌تر همکاری با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آیندهه ایالات متحده را آغاز کنند. بنا بر این گزارش، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روز سوم نوامبر (سیزدهم آبان‌ماه) برگزار شد. برآورد رسانه‌ها حاکی است جو بایدن با ۳۰۶ رأی الکترال به‌عنوان رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا انتخاب شده است. ترامپ ۲۳۲ رأی الکترال به دست آورد. ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات خودداری کرده و شکایت‌هایی را درباره تقلب در فرآیند رأی‌گیری در چند ایالت کلیدی مطرح کرد. اکثر این شکایت‌ها رد شده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.