همه راه‌ها به بورس ختم خواهد شد

آینده روشن بازار سرمایه بعد از تزریق از صندوق توسعه ملی

تثبیت بازار به یک نوعی بازارگردانی دولتی است که هر شرکتی باید داشته باشد و برای شرایط اضطراری هم بازارگردان دولتی داریم

شهروند آنلاین: در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه بیش از ۱۶میلیارد و ۴۷۸میلیون سهم و حق ‌تقدم به‌ ارزشی بالغ بر ۱۶هزار و ۲۲میلیارد تومان در بیش از یک‌میلیون و ۷۵۷هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۳۶هزار و ۴۲۷واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۲۷هزار و ۱۹۹واحد قرار گرفت.

به گفته کارشناسان، انتقال ۱۰۰۰ میلیارد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بورس باعث می‌شود که بازار مثبت بماند. این تثبیت بازار به یک نوعی بازارگردانی دولتی است که هر شرکتی باید داشته باشد و برای شرایط اضطراری هم بازارگردان دولتی داریم .

البته حضور و دخالت دولت در بازار سرمایه حتی به قصد حمایت نیز تابع ملاحظاتی است که مهم‌ترین آن موقتی‌بودن این ورود و خروج از آن به محض بازگشتن شرایط تعادلی در بازار است.

بوستانی عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس با بیان اینکه موضوع ورود دولت‌ها برای حمایت از بازار سرمایه، با لحاظ‌کردن شرط موقت‌بودن بازه زمانی نه چندان زیاد اما مسبوق به سابقه است، توضیح داد: «برای مثال در نوامبر ۲۰۰۸ شرکت جنرال موتورز دچار بحران مالی شدیدی شد و ممکن بود بدون حمایت‌های مالی دولت تا سال بعد هم دوام نیاورد. سهام این شرکت در این سال و طی یک‌ماه بیش از ۹۰درصد افت کرد و به ۲.۹۲دلار رسید. در این زمان و با عمیق‌‌ترشدن بحران، لایحه‌ای به نام سه شرکت بزرگ بحران­‌زده دیترویت به تصویب رسید که در این لایحه جهت حمایت مالی از شرکت جنرال موتورز یک بسته حمایتی ۵۰میلیارد دلاری دیده شد و سهام این شرکت تقریبا به تملک دولت درآمد. البته با بهبود شرایط اقتصادی دولت به‌طور کامل از این شرکت خارج شد.»

تزریق منبع از صندوق توسعه ملی در بلندمدت به نفع دولت و مردم

او در ادامه با اشاره به تخصیص یک‌درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار گفت: «بر این اساس به نظر می‌رسد تصمیم دولت در تخصیص یک‌درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه تصمیمی بجا و منطقی بوده و هر چند رقم تخصیص‌یافته برای حمایت از بازار سرمایه در مقایسه با ابعاد این بازار محدود است اما باید زودتر عملیاتی می‌شد.»

عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس ادامه داد: «باید توجه داشت که کمک دولت برای برقراری ثبات و تداوم رشد بازار سرمایه که یکی از دو رکن با اهمیت بازار مالی کشور محسوب می‌شود، در بلندمدت به نفع همه از جمله خود دولت و فعالان بازار سرمایه است. فراموش نکنیم که دولت در سال ۱۳۹۹ چندین هزار میلیارد از کسری بودجه خود را به انحای مختلف از بازار سرمایه تأمین کرده و تداوم بهره‌مندی از این منبع منوط به حفظ شاکله و ورنق بورس است.»

بوستانی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین حمایتی که دولت می‌تواند در بلندمدت از بازار سرمایه داشته باشد نه تزریق نقدینگی، بلکه اصلاح سیاست‌های مرتبط با شرکت‌های فعال در این بازار است، عنوان کرد: «چنانچه به جای تخصیص منابع مالی، معضلات جاری و موانع توسعه این شرکت‌ها و محدودیت‌های قیمت‌گذاری برطرف شود، می‌توان به افزایش قدرت سودآوری و شکل‌گیری رشدی پایدارتر در شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه امیدوار بود.»

وقتی قیمت مسکن و ارز و طلا کاهشی است، راه‌ها به بورس ختم خواهد شد

در همین زمینه مصطفی صفاری کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: «وقتی قیمت مسکن و ارز و طلا کاهشی است، راه‌ها به بورس ختم خواهد شد.»

این کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل رشد بورس گفت: «اصلاحات اساسی صورت گرفت. قیمت سهام 70 شرکت بیشتر از ۷۰درصد کاهش پیدا کردند، هرچند بازار مثبت است اما هنوز قیمت‌ها حدود ۵۰درصد حداکثر قیمت واقعی سهم‌ها هستند. از این‌رو خیلی سهام نسبت به اوج‌شان پایین هستند و به خاطر همین ارزنده هستند.»

او در پاسخ به این سوال که بازار سیگنال‌فروش‌ها داغ است و در برابر سیگنال‌فروش‌ها چه باید کرد؟ گفت: «سازمان بورس باید بدون ملاحظه با این سیگنال‌فروشان برخورد کند. متأسفانه ۱۲هزار و ۵۰۰ سایت سیگنال‌فروش داریم و این وظیفه سازمان است که به مردم آگاهی دهد و تبلیغات کند که به سبدگردانی مجاز و صندوق‌های قانونی رجوع کنند و مستقیم وارد بورس نشوند که گرفتار هیجان‌ها خواهند شد.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.