آماده‌سازی فرودگاه و هواپیماها برای ورود واکسن‌ کرونا

اعلام جزئیات انتقال واکسن کرونا به ایران

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی با بیان اینکه از روز گذشته در یکی از فرودگاه‌ها اقدامات مربوط به تجهیز انبارها برای نگهداری واکسن کووید-۱۹ آغاز شده است، گفت: به کمک دو ایرلاین، آماده تحویل و انتقال واکسن‌ها به کشور می‌شویم

 شهروند آنلاین: آنطور که اعلام شده است واکسن‌های کرونای ساخت ۲ شرکت تأیید شده باید در دمای نزدیک به یخ‌زدگی نگهداری شوند و برای همین، حمل درست آنها به کار سخت دولت‌ها تبدیل شده است.

بر اساس بررسی تازه انجمن باربری هوایی تنها ۱۵درصد اعضای صنعت هوایی برای انتقال واکسن‌ها در دمای نزدیک به منفی ۷۰ درجه سانتیگراد آمادگی دارند.

اکنون بیشتر کشورهای جهان درحال تدارک امکاناتی هستند که بتوانند بعد از خرید واکسن‌ها آنها را سالم به مشتری‌ها تحویل دهند و فرودگاه‌های جهان اکنون درگیر ساخت موقت انبارهایی می‌شود که بتوانند واکسن‌ها را نگهداری کنند.

در همین راستا، «شهرام آدم‌نژاد» معاون وزیر راه‌وشهرسازی درباره نحوه انتقال واکسن کووید-۱۹ به کشور و چگونگی آمادگی ایران برای تحویل این واکسن‌ها، گفت: «در صورت تصمیم کشور برای خرید و واردات واکسن، قسمت عمده کار، انتقال آن به داخل کشور خواهد بود که عملیات لجستیک آن به معنای حمل، نگهداری و تحویل به گیرنده یعنی وزارت بهداشت، مهم‌ترین قسمت کار است.»

او ادامه داد: «برای مثال نحوه نگهداری این واکسن تا انتقال آن به بیمارستان اهمیت بسیار زیادی دارد. واکسن‌ها وقتی به فرودگاه می‌رسد، باید در دمای پایین نگهداری و منتقل شود.»

آدم‌نژاد گفت: «در حال هماهنگی با وزارت بهداشت هستیم و روز گذشته جلسه‌ای بدین منظور برگزار شد تا در صورتی‌ که ستاد، تصمیمی برای واردات واکسن کووید-۱۹ به کشور گرفت، سرعت انتقال واکسن به کشور توسط کمیته حمل‌ونقل با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته افزایش یابد.»

او با بیان اینکه مراحل آماده‌سازی حداقل ٢٠روز طول می‌کشد، گفت: «هواپیمای کارگو می‌توانند محموله واکسن کرونا را جابه‌جا کنند، البته هنوز زمان اولین پرواز مشخص نیست، اما اکنون به کمک دو ایرلاین، آماده تحویل و انتقال واکسن‌ها به کشور می‌شویم.»

وزارت راه اعلام کرده در حال آماده‌سازی و تجهیز پنج فروند هواپیما برای حمل ‎و انتقال واکسن کووید-۱۹ بوده و در حال بررسی است که در هر هواپیما با ایجاد مکانیزمی مانند بکارگیری چندین تن یخ خشک، امکان نگهداری از واکسن در طول پرواز را مهیا کند.

یک مشکل حمل واکسن توسط هواپیما، محدودیت مقدار دی‌اکسید کربن منجمد یا یخ خشک است، زیرا این ماده با گذشت زمان تبدیل به گاز شده و موجب کاهش هوای قابل تنفس در کابین هواپیما می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت دی‌اچ‌ال درباره حمل‌ونقل واکسن، همه هواپیماهای پهن پیکر می‌توانند حداکثر حدود یک تن یخ خشک در کانتینرهای منجمد عایق‌بندی‌شده، حمل کنند.

شرکت پست آلمان به جای یخ خشک از کانتینرهای دارای کسپول کایروپورت برای حفظ نمونه‌های آزمایشی واکسن‌ها استفاده کرده که با نیتروژن مایع، کالاها را تا دمای منهای ۱۵۰ درجه سانتیگراد تا ۱۰روز سرد نگه می‌دارد.

آن‌طور که معاون وزیر راه‌وشهرسازی گفت: «راه‌حل بسیاری وجود دارد که با کمترین هزینه و با همین ناوگان کهنه بتوانیم موفق به ورود درست و صحیح واکسن‌ها به کشور شویم که زمان نهایی آن را وزارت بهداشت و درمان تعیین می‌کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.