ربیعی: تصمیم درباره برجام و برنامه هسته‌ای فراقوه‌ای است

در جلسه هفتگی سخنگوی دولت با خبرنگاران چه گذشت؟

سخنگوی دولت در نشست خبری امروز به سوالات خبرنگاران در حوزه های مختلف پاسخ داد. او مسدود کردن روزنه‌های صلح را از اهداف ترور شهید فخری زاده دانست. ربیعی خبر دیدار شهید فخری‌زاده با آمانو را یک دروغ مسلم دانست و از پیش‌بینی برای افزایش فروش نفت گفت. او با اشاره به اینکه هرگونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای است به مصوبه امروز مجلس نیز واکنش نشان داد.
به گفته سخنگوی دولت تاکنون دو گروه یا دو واکسن ایرانی نیز طرح مطالعه بالینی و فاز انسانی خود را به کمیته اخلاق ارایه کرده اند که یک مورد موافقت کمیته اخلاق را اخذ کرده و به زودی با صدور کداخلاقی فاز بالینی را شروع خواهد کرد.

شهروندآنلاین: علی ربیعی، سخنگوی دولت روز سه‌شنبه در نشست خبری هفتگی خود که بصورت مجازی برگزار شد، به اتفاقات جاری واکنش نشان داد و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

هدف: مسدودسازی روزنه های صلح

سخنگوی دولت با اشاره به ترور شهید فخری زاده مسدود کردن روزنه‌های صلح را از اهداف این ترور دانست، البته به باور او می‌توانستیم با کمی دقت و رعایت پروتکل‌های حفاظتی، ترور شهید فخری‌زاده را ناکام بگذاریم.

ربیعی ناامید کردن مردم از دستیابی به پیروزی در به عقب راندن فشار حداکثری و ایجاد سردرگمی در استراتژی ایران را نیز از اهداف دیگر این ترور عنوان کرد. سخنگوی دولت با بیان اینکه قطعا تروریست‌ها به اهداف خود نخواهند رسید، گفت: «دانش هسته‌ای و دفاعی ما ترور شدنی و برگشت‌پذیر نیست.»

او ادامه داد: «مردم ما هم نه تنها متاثر از عملیات روانی این ترور قرار نگرفتند بلکه همانطور که رفتار این روزهای آنها نشان داد، نسبت به منافع ملی و برابر دشمنان واقعی ملت هوشمندتر و متحدتر شدند.»

به گفته ربیعی تروریست‌ها به ضعف بنیادی خود آگاهند و با شگرد شیطانی سعی در جبران ضعف خود دارند. «آنها در همراهی با پادوهای رسانه‌ای خود می‌کوشند با بزرگنمایی اقدام حقارت‌آمیزشان و لاپوشانی نیات سیاسی پلیدشان به ذهن و اراده ما رخنه کنند که البته چنین اجازه ای پیدا نکرده و نخواهند کرد.»

سخنگوی دولت اذعان داشت دولت از همان نخستین ساعت‌های انتشار بیانات مقام معظم رهبری، براساس دو رهنمود ایشان، خود را متعهد کرد که تمام قوای خود را برای پیگیری و مجازات عاملان و آمران این جنایت بسیج کرده و اطمینان یابد راه پرفروغ شهید فخری‌زاده و مجموعه‌ای بزرگ از دانشمندان ما در صنایع گوناگون با شتابی توقف‌ناپذیر و اراده‌ای راسخ‌تر از قبل تداوم می یابد.»

ربیعی تصریح کرد: «در راستای این تعهد، حق ملت ایران برای پاسخ قاطع شامل «کیفیت، ابعاد، زمان و مکان آن» محفوظ است.»

خبر دیدار شهید فخری‌زاده با آمانو یک دروغ مسلم بود

ربیعی با بیان اینکه پیش از این هم مسئولان سازمان انرژی اتمی رسما اعلام کردند شهید فخری‌زاده هیچ‌گاه با هیچ مقامی از آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای که به ایران آمده، دیدار و مذاکره نکرده‌، مرتبط بودن ترور شهید فخری‌زاده و دیدار با آمانو را یک دروغ مسلم دانست.

سخنگوی دولت ادامه داد: «عادت کرده‌ایم به اینکه عده‌ای همواره از آب گل‌آلود برای منافع جناحی و سیاسی خودشان ماهی می‌گیرند. سوار شدن بر درد و رنج مردم و مصادره داغ‌های ملی روش خوبی نیست و مشخص نیست عده‌ای به چه قیمتی می‌خواهند از نمد مصالح ملی، شخصیت‌ها و شهدای ملی کلاهی برای خود بدوزند.»

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری افزود: «حادثه ترور با همه ابعاد و جزییات آن توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است و بخش‌هایی از آن را هم دبیر شورا تاکنون اطلاع‌رسانی کرده است. ما از همه دعوت می‌کنیم که از قضاوت‌های شتابزده به ویژه درباره عملکرد نهادهای امنیتی مسئول خودداری کنند.»

ربیعی برخی انتقادها از عملکرد دستگاه‌ها به‌خصوص در روزهای اول و متهم کردن دولت و وزارت اطلاعات به بی اطلاعی را نادرست دانست: «آنچه مسلم است مسئولان ارشد هم در جریان قرار گرفته‌اند. وزارت اطلاعات وظیفه خود را در زمینه اشراف در اصل قضیه ترور و اطلاع‌رسانی هشدار قبل از حادثه انجام داده است. ولی به‌هرحال همواره این احتمال وجود دارد که برخی جوانب و پروتکل‌های حفاظتی با دقتی که انتظار می‌رود رعایت نشده باشد.»

سوار شدن بر درد و رنج مردم و مصادره داغ‌های ملی روش خوبی نیست و مشخص نیست عده‌ای به چه قیمتی می‌خواهند از نمد مصالح ملی، شخصیت‌ها و شهدای ملی کلاهی برای خود بدوزند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: «ما اطمینان داریم دستگاه‌های امنیتی ما هوشیار هستند و نباید آنها را به اتفاقات مختلف وصل کنیم، دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما همواره با کارآزمودگی که دارند قطعا بر نقاط ضعف احتمالی که بوده غلبه خواهند کرد.»

میزان فروش نفت کشور نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت

سخنگوی دولت در ادامه به وضعیت اقتصادی کشور پرداخت. او از گزارش‌هایی گفت که بهبود مسیر رشد اقتصادی از نیمه دوم 1399 را پیش‌بینی می‌کنند.

به گفته ربیعی به رغم فشارها و جنگ اقتصادی و با وجود اینکه رشد ارزش افزوده نفت و گاز طبیعی ما کاهش داشته، در گروه کشاورزی 2.1 درصد، صنایع و معادن 3.3 درصد،  صنعت 6.3 درصد و خدمات یک درصد در پایان سال رشد خواهیم داشت. در واقع رشد تولید ناخالص داخلی ما به 1.1 درصد و رشد ناخالص داخلی بدون نفت 1.8 درصد در پایان سال خواهد بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت سعی می‌کند کاهش قدرت خرید را در حقوق کارکنان و بازنشستگان جبران کند، گفت: «طبیعتا میزان فروش نفت کشور نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و دولت این درآمد اضافی را صرف سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و تکمیلی خواهد کرد.»

به همه پدیده‌ها برچسب و شائبه سیاسی نزنیم

ربیعی درباره تاخیرهای طولانی در برگزاری جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا گفت: «این شورا به دلیل اینکه در مواردی نیاز به تصمیم‌گیری فراتر از قوه مجریه داشتیم، تشکیل شده است. در دو سال گذشته این شورا هر وقت که لازم بود، جلسه داشته و فکر می‌کنم ۵۰ جلسه هم برگزار کردیم.»

او با اشاره به جلسه اخیر این شورا در حضور مقام معظم رهبری گفت: «هماهنگی‌های مقتضی میان قوا در حوزه اقتصادی قطعاً دنبال خواهد شد و دبیرخانه بعد از این جلسه، فعالیت خود را انجام می‌دهد.»

سخنگوی دولت درباره ایجاد شائبه سیاسی تاخیرهای جلسات این شورا هم گفت: «ما متأسفانه به همه پدیده‌ها نوعی برچسب و شائبه سیاسی می‌زنیم. اگر اختلافی در این جلسات بوده که من هم در اکثر این جلسات حضور داشتم، اختلاف‌نظر کارشناسی بوده و اصلاً موضوعِ سیاسی نیست.»

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری ادامه داد: «به‌عنوان مثال اختلافی که برای فروش نفت داخلی پیش آمد، یک موضوع کاملاً کارشناسی اقتصادی است. یک دستگاه و یک قوا روی تضامین یک نظری دارد و دولت روی تضامین نظر دیگری دارد و می‌گوید اگر به این شکل شما تضمین را حذف کنید، این اصلاً اجرا نمی‌شود و شدنی نیست.»

به گفته ربیعی طبیعتا رسیدن به تفاهم زمانبر است: «اینها اصلا دعوای سیاسی نیست بلکه دیدگاه‌های اقتصادی است.»

سخنگوی دولت گفت: «دبیرخانه این جلسات فعال است. من خواهش می‌کنم سعی کنیم در این شرایط به خیلی از موضوعات، طبیعی‌انگارانه نگاه کنیم و قطعا منافع مردم در این مصوبات است. به عنوان مثال ما فکر می‌کردیم اگر این مصوبه تصویب شود، بخش زیادی از مشکلات دولت و مردم هم می‌توانست حل شود.»

عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند

ربیعی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها گفت: «در جلسه روز یکشنبه دولت جناب آقای امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری طرح نمایندگان محترم را در دولت مطرح کردند.»

او با اشاره به اینکه هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای بوده، گفت: «هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند.»

سخنگوی دولت ادامه داد: «به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد.»

اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» باشد، بر اساس تجربه‌های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی‌سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند.

ربیعی با بیان اینکه آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشتن تحریم‌هاست، اذعان داشت که انباشت اورانیوم با غنای ۲۰درصد و همین‌طور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم‌ها می‌شود و در این‌صورت به مذاکرات هسته‌ای و برجام نیازی نبوده و نیست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری ادامه داد: «ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم.»

او ادامه داد: «اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» باشد، بر اساس تجربه‌های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی‌سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند.»

به گفته ربیعی امروز بیش از سه تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنیم که این میزان تقریبا و حدودا با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند. او در این باره افزود: «برجام تاثیری بر حجم و کمیت عددی اورانیوم غنی شده هم نداشته است. به این ترتیب، هیچ‌گونه جای نگرانی نیست. امیدواریم هر تصمیمی گرفته می‌شود، همه جوانب آن سنجیده شود.»

او ادامه داد: «امروز مسأله دولت، عبورکردن سالم مردم رنج‌کشیده با زندگی سخت ناشی از فشار‌های اقتصادی و این جنگ اقتصادی ظالمانه است. مردم به اندازه کافی در دوران جنگ اقتصادی آسیب دیدند، بنابراین حق نداریم افکار و روان جامعه را به هم بریزیم.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «متأسفانه شاهد برخی الفاظ ناشایست درباره معتمدان مردم و حتی رهبر معظم انقلاب هم هستیم، اما ارزش والای افرادی مانند آقای ظریف خدشه‌دار نخواهد شد. میهن‌پرستی افرادی که در دور میز دولت هستند، بر ملت ایران، مقام معظم رهبری و نزد خدا اثبات شده است.»

او ادامه داد: «عده‌ای فاصله بین نقد و انتقاد و تهمت و دروغ را نمی‌دانند، آثار حکومتداری در مردم را دریافت نمی‌کنند و قضیلت و اخلاق در جامعه را در گفتار رعایت نمی‌کنند.»

 با این روند مرگ‌ومیر در آینده کاهش خواهد داشت

سخنگوی دولت همچنین در ادامه به اقدامات دولت در حوزه کنترل پاندمی کرونا پرداخت.به گفته ربیعی پس از اعمال تعطیلی‌های گسترده و رعایت رضایت‌بخش مردم، آمارها نشان می‌دهد تعداد بستری‌ها کاهش پیدا کرده و روند نزولی در پیش داریم.

او ادامه داد: «با این روند پیش‌بینی می‌شود مرگ و میر در آینده کاهش خواهد داشت. گزارش‌ها حاکی از آن است که اکثر استان‌ها نسبت به هفته‌های قبل وضع بهتری دارند.»

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه نگران شیوع کرونا در استان‌های جنوبی هستیم، گفت: «به خاطر زمستان دیررس در این استان‌ها با روشن شدن وسایل گرمایشی و بسته شدن پنجره‌ها، جابه‌جایی هوا و تهویه مناسب با مشکل روبه‌رو خواهد شد. بنابراین به شهروندان استان‌های جنوبی توصیه می‌کنیم از اجتماعات فامیلی و غیرضرور در منازل و محل های سربسته خودداری کنند.»

ربیعی برنامه اصلی در این مرحله برای قطع شیوع را تمرکز روی قطع حرکت ویروس به وسیله مبتلایان عنوان کرد: «مجموع مبتلایان حدود 3 درصد جامعه است.» سخنگوی دولت ادامه داد: «شناسایی آنها را شروع کرده‌ایم و ردیابی‌ها برای قطع انتقال و تسری ویروس با شدت ادامه خواهد داشت.»

یکی از واکسن‌های ایرانی کرونا مجوز اخلاق گرفت

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه یکی از واکسن‌های ایرانی کرونا مجوز اخلاق گرفت، گفت: ورود به فاز انسانی مطالعات نیازمند اخذ مجوز از کمیته اخلاق در پژوهش و کداخلاق است. تاکنون دو گروه یا دو واکسن ایرانی طرح مطالعه بالینی و فاز انسانی خود را به کمیته اخلاق ارایه کرده اند، که یک مورد موافقت کمیته اخلاق را اخذ کرده و به زودی با صدور کداخلاقی فاز بالینی را شروع خواهد کرد.»

او ادامه داد: «انتظار می‌رود عملا مطالعات انسانی در آذرماه آغاز شود و سایر گروه‌ها نیز به‌تدریج در هفته‌ها و ماه‌های آتی درصورت تایید نتایج نهایی مطالعات پیش بالینی و اخذ مجوز کمیته اخلاق، مطالعات بالینی خود را آغاز کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.