من، عبدالقادر، 435 فرزند دارم

داوطلب هلال احمری از پدرانه‌هایش برای ایتام بستک می‌گوید

عبد‌القادر صالحی در کنار سه فرزند خودش برای 432 کودک یتیم در شهر بستک پدری می‌کند

فاطمه عسگری‌نیا، شهروند آنلاین: من، عبدالقادر، 435 فرزند دارم . تمام ایتام بستک در کنار سه فرزند خودش را می‌گوید. «عبدالقادر صالحی» 58‌سال سن دارد و قصه فعالیت‌های داوطلبانه‌اش فصل‌های تلخ و شیرین زیادی دارد. یتیمی که تمام کودکی‌های خود را در حجره‌ها و راسته‌های قدیمی بازار بستک سپری کرد و  امروز برای 432 کودک یتیم پدری می‌کند. عبدالقادر حواسش حسابی جمع است، به وقتش یک امدادگر همیشه آماده است و در جایی که لازم باشد برای توسعه شهر بستک از هیچ تلاشی کوتاه نمی‌آید. برای روایت قصه زندگی او با لهجه شیرین جنوبی‌اش پای صحبت‌هایش نشستیم.

چند سالی می‌شود که برای یتیمان بستکی پدری می‌کند، درد آنها را خوب می‌فهمد و دلش نمی‌خواهد هیچ کودک یتیمی به بهانه فقر و تنگدستی از درس و تحصیل عقب بماند. یکی از فصل‌های قصه زندگی عبدالقادر را که مرور می‌کنیم به سال‌های خیلی دور می‌رسیم وقتی تنها 4 سال و نیم بود اما دغدغه کمک به خانواده را داشت: «پدرم خیلی زود ما را تنها گذاشت و یتیم شدیم. خانواده هیچ درآمدی نداشت، تنها نان‌آور خانه برادر 11 ساله‌ام بود که درس و تحصیل را تعطیل کرد و به کار و کسب درآمد مشغول شد. من آن روزها سن و سالی نداشتم نهایتا 5 ساله بودم خیلی دوست داشتم همراه برادرم سرکار بروم و اصرار داشتم اجازه دهد من هم کار کنم اما کسی قبول نمی‌کرد. حق هم داشتند. درست است ما به واسطه شرایط زندگی‌ درک‌مان از زندگی فرق می‌کرد اما دیگران به چشم یک بچه به ما نگاه می‌کردند. »

صدای مردم شهر

تا 9 سالگی صبر می‌کند و بعد از این سن وارد بازار کار می‌شود: «فقط یک اصل را می‌دانستم؛ باید دست روی زانوی خودم بگذارم و بلند شوم، این اصل را هم برادرم به من آموخته بود.» بازار قدیمی بستک جایی است که تمام کودکی‌های عبدالقادر در آن می‌گذرد و همین مسأله باعث می‌شود تا او ارتباط خوبی با بازاریان شهر بگیرد.

من، عبدالقادر، 435 فرزند دارم
تحصیلات را تا مقطع دیپلم ادامه می‌دهد. سال‌های آخر دبیرستان به درخواست یکی از معلمان، کار تهیه مستندی از مسائل و مشکلات بستک را در قالب یک پروژه عکاسی عهده‌دار می‌شود: «همین موضوع کلا زندگی مرا تحت‌تأثیر قرار داد؛ از شغلم گرفته تا فعالیت‌های اجتماعی‌ام. با دوربین عکاسی که همسر خواهرم از دوبی آورده بود مستند را تهیه کردم و متوجه شدم با این دوربین می‌توانم صدای مردم شهرم باشم. تهیه مستندهای متعدد از مسائل و مشکلات بستک و انتقال آنها به مسئولان بندرعباس را اولویت زندگی‌ام قرار دادم. هر روز اخبار و گزارش‌های بستک را تهیه می‌کردم و با هزینه شخصی به بندرعباس می‌بردم و تحویل صدا و سیمای استان می‌دادم. پخش این گزارش‌ها از مسائل، مشکلات، ظرفیت‌ها، استعدادها و توانایی‌های مردم بستک در رسانه ملی کم‌کم این شهر را به همه معرفی کرد و توجه مسئولان به این سمت و سو جلب شد.»

آغاز فعالیت انجمن

پخش مسائل و مشکلات اهالی بستک از رسانه نه‌تنها توجه مسئولان محلی را جلب می‌کند بلکه کمک‌های نقدی و غیرنقدی خیران و نیکوکاران بستکی مقیم کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را هم به بستک می‌کشاند: «واریز کمک‌های نقدی از سوی بستکی‌های مقیم بحرین، قطر و … برای حل مشکلات، ما را بر آن داشت تا با تشکیل انجمن خیریه‌ای با عضویت اصناف بستک، امام جمعه و معتمدین شهر این کمک‌ها را ساماندهی کنیم.» انجمن خیریه بستک فعالیت خود را آغاز می‌کند و کم‌کم روند توسعه این شهر شروع می‌شود: «حجم کار به‌حدی زیاد بود که مجبور شدم کار عکاسی را کنار بگذارم و تمام تمرکزم را روی ایجاد زیرساخت‌های آموزشی، فرهنگی و درمانی شهر بگذارم. امروز 90‌درصد تمام زیرساخت‌های شهری و رفاهی بستک با همین کمک‌ها ایجاد شده است.»
بستک هنوز هم از کمبودهای بسیار رنج می‌برد اما وضع امروزش در مقایسه با گذشته قابل قیاس نیست: «بستکی که در گذشته نه جاده مواصلاتی داشت نه امکانات رفاهی، امروز شاهد فعالیت مراکز علمی و دانشگاهی اعم از دانشگاه پیام‌نور و آزاد است.»
هیچ یتیمی احساس غربت نکند
عبدالقادر، مدیرعامل انجمن خیریه بستک است خیریه‌ای که بخش عمده خدماتش در حوزه حمایت از ایتام و فراهم کردن بستر آموزش و تحصیل آنها متمرکز است: «خودم دوران کودکی سختی داشتم به خاطر همین تلاش می‌کنم با شناسایی کودکان یتیم و نیازمند و حمایت از خانواده‌های آنها اجازه ندهم کودکی از تحصیل جا بماند و همیشه می‌گویم هیچ یتیمی نباید احساس غربت کند..»
انجمن خیریه بستک امروز 432 یتیم را تحت پوشش خود دارد و عبدالقادر با کمک بازاریانی که از کودکی با آنها بزرگ شده امورات این ایتام را پیش می‌برند؛ از تأمین هزینه‌های تحصیل گرفته تا حمایت از خانواده‌هایشان: «درست است ایتام تحت پوشش موسسه 432 نفرند اما با احتساب سه فرزند خودم باید بگویم که من 435 فرزند دارم که هیچ تفاوتی با هم ندارند و برای موفقیت و درخشش همه آنها تلاش می‌کنم.»

تلاش برای اشتغال جوانان

بستک شهر مهاجران شده بود. اغلب ساخت‌وسازهای این شهر توسط نیروهای غیربومی و مهاجر به بستک انجام می‌شد. عبدالقادر وقتی می‌بیند جوانان شهر به خاطر نداشتن تخصص و حرفه بیکارند و غریبه‌ها در شهر مشغول به‌کارند بسترهای ارایه آموزش‌های تخصصی توسط فنی و حرفه‌ای را در بستک فراهم می‌کند.: «با رایزنی‌های صورت گرفته اداره فنی و حرفه‌ای را مجاب به برگزاری یک دوره آموزشی در رشته‌های ساختمانی و تاسیساتی برای حدود 68 نفر از جوانان کردیم. جوانان بستکی با انگیزه و شور و شوق خاصی در این دوره‌ها شرکت کردند اهالی بستک دیگر کار را به غریبه‌ها ندادند و جوانان مشغول کار شدند، اشتغال جوانان روند مهاجرت بستک را معکوس کرد و ما امروز شاهد پویایی نسل جوان در بستک هستیم.»

انجمن خیریه بستک امروز 432 یتیم را تحت پوشش خود دارد و عبدالقادر با کمک بازاریانی که از کودکی با آنها بزرگ شده امورات این ایتام را پیش می‌برند؛ از تأمین هزینه‌های تحصیل گرفته تا حمایت از خانواده‌هایشان

حمایت از بیماران نیازمند

در بستک به خاطر آب و هوای بسیار گرم و شرجی تعداد بیماران قلبی و عروقی زیاد است. عبدالقادر با بیان این مطلب می‌گوید: «متاسفانه ما در بستک امکانات درمانی زیادی نداریم به همین علت عمده بیماران را از سوی موسسه به بیمارستان افشار یزد اعزام می‌کنیم و در صورت نیاز با معرفی انجمن خیریه بستک به صورت رایگان مورد جراحی قرار می‌گیرند.»
یکی از شیرین‌ترین خاطره‌هایش در این بخش به کودک بیمار 2 ساله‌ای برمی‌گردد: «خانواده این کودک او را برای درمان به شیراز برده و از آنها خواسته بودند با واریز 30‌میلیون تومان زمینه جراحی قلب کودک را فراهم کنند. وقتی با من تماس گرفتند برای تأمین هزینه جراحی، آنها را به بیمارستان یزد معرفی کردم. خانواده و کودک به سمت یزد رفتند و بعد از معاینه کودک مشخص شد قلب کودک اصلا نیازی به جراحی ندارد و مشکل دریچه قلب او به مرور زمان مرتفع می‌شود.» این کودک حالا 7 ساله است و سالم. عبدالقادر خوشحال است از یک جراحی که ممکن بود جان او را به خطر بیندازد، جلوگیری کرده است.

17‌سال است هلال احمری‌ام
عبدالقادر از ‌سال 82 به‌عنوان داوطلب جمعیت هلال‌احمر فعالیت‌های داوطلبانه‌اش را آغاز کرده است: «‌سال 82 بود که به دنبال وقوع آبگرفتگی‌های فصلی و سیل در منطقه به‌عنوان داوطلب جمعیت هلال‌احمر فعالیت‌هایم را شروع و در دوره‌های اولیه امداد شرکت کردم و در بخش رسیدگی به نیازمندان منطقه وارد کار شدم.»
زلزله ‌سال 92 بستک را فراموش نمی‌کند: «زلزله 6 ریشتر آن‌سال خیلی‌ها را بی‌خانمان کرد. درست است تلفات جانی نداشتیم اما تا دلتان بخواهد آدم‌هایی بودند که خانه و زندگی خود را از دست داده بودند. موسسه خیریه ما آن‌ سال برای 22 بی‌خانمان بستکی خانه ساخت و به 422 خانوار برای تکمیل خانه‌هایشان 3‌میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت کرد تا راحت‌تر بتوانند سرپناهی برای خود تأمین کنند. »
زلزله، تلی از خاک در مناطق زلزله‌زده بستک باقی گذاشته بود. صدای گریه کوکان و چشم‌های ناامید مردان و زنان به خرابه‌های شهر دلمان را ریش می‌کرد. از همان ساعات اولیه وقوع زلزله با توزیع مواد غذایی و خوراکی به یاری زلزله‌زده‌ها رفتیم. چادرهای هلال‌احمر را برپا کردیم و بعد از ساماندهی موقت زلزله‌زده‌ها به جمع‌آوری کمک‌های مردمی پرداختیم .»

مبارزه با کرونا با جلب مشارکت‌های مردمی
بخش عمده فعالیت‌های عبدالقادر از ابتدای امسال تاکنون در حوزه مقابله با کرونا خلاصه می‌شود: «به محض شیوع کرونا اولین کاری که انجام دادیم فراخوان مشارکت خواهران برای دوخت ماسک بود. با این فراخوان 30 نفر از بانوان بستکی پای کار آمدند تا علاوه بر دوخت 1400 دست گان بهداشتی برای کادر درمان 6‌هزار ماسک بهداشتی هم تولید کنند.»


توزیع 300‌میلیون تومان کمک معیشت نقدی بین مددجویان و 486 بسته معیشتی بین خانواده‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در دوره کرونا از سوی انجمن خیریه بستک بوده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.