دولت مصوبه مجلس را مضر می‌داند

روحانی: به دستور ستاد ملی کرونا امروز در مجلس حاضر نشدم

رئیس‌جمهوری دلیل حاضر نشدن در جلسه امروز مجلس را مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: «دولت با مصوبه دیروز مجلس موافق نیست و آن را برای فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند.»

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت وزیران با اشاره به ارایه لایحه بودجه به مجلس گفت: «علاقه‌مند بودم مانند روال گذشته سخنان امروزم خطاب به مردم و نمایندگان در خانه ملت باشد. حاضر نشدن من در مجلس شورای اسلامی صرفا به دلیل ستاد کرونا و دستور ستاد ملی کروناست. همه موظفیم دستوراتی که ستاد ملی مقابله با کرونا برای سلامت جامعه صادر می‌کند، به عنوان وظیفه قانونی و حداقل وظیفه شرعی اجرا و پیاده کنیم.»

برگزیده سخنان روحانی را با هم می‌خوانیم:

-گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود مبنی بر اینکه عدم حضور من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است، درست نیست. البته دولت با آن مصوبه موافقت ندارد و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند، اما به دلیل پروتکل‌های بهداشتی به مجلس نرفتم و نه مسأله دیگر .

– بودجه زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که ما احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال ۹۰ تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود.

-دشمنان ما در این دهه همه توان خودشان را برای فشار به مردم و تسلیم‌شدن مردم به ‌کار گرفتند، به‌ ویژه در سه سال اخیر در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند.

-دولت ما در شرایطی کار خود را در سال ۹۲ آغاز کرد که برای اولین بار بعد از جنگ تحمیلی ما شرایط رکود تورمی عمیقی را در کشورمان شاهد بودیم.

-با تورم بیش از ۳۴درصدی و رشد اقتصادی منهای ۷.۷ که یک شرایط رکود توأم با تورم و به این شکل، برای اولین بار بود که بعد از جنگ تحمیلی دولت چنین شرایطی را تحویل می‌گرفت و کار خود را آغاز می‌کرد. دولت در تلاش شش ماهه اول کار خود و با ورود به سال ۹۳ در هر دو مسأله یعنی هم تورم و هم رکود، تغییرات اساسی را ایجاد کرد.

-در سال ۹۴ که به توافق هسته‌ای دست یافتیم، گشایش‌هایی در کشور ایجاد شد و اقتصاد شرایط جدیدی پیدا کرد؛ در این شرایط توانستیم فازهای بوشهر را انجام داده، پتروشیمی‌ها را تکمیل و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را افتتاح کنیم.

-شرایط اقتصادی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به طور کلی عوض شد، تا جایی که بالاترین رشد اقتصادی جهان در سال ۹۵ از آن ما بود و رشد اقتصادی ایران به مثبت ۱۴.۵ رسید.

میزان اشتغال از سال ۹۳ تا ۹۶ در همه فصول نسبت به فصل‌های سال قبل، ۷۰۰ هزار نفر بود که این اشتغال در جهان کم‌سابقه و در تاریخ ایران احتمالا بی‌سابقه است.

-در مجموع تا سال ۹۷ و در طول مدت هفت سال با وجود فرازونشیب‌ها، کاهش قیمت نفت و طولانی‌شدن مذاکرات هسته‌ای توانستیم در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور همه پایه‌های مقاومت کشور را در برابر فشارهای بیرونی تقویت کنیم و به برکت همین فضا بود که از سال ۹۷ هر قطعنامه‌ای که آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد مطرح کند، ناموفق بوده است.

-در دوران قبل از سال ۹۲ هر قطعنامه‌ای که آمریکا می‌خواست تصویب شود، روسیه و چین هم به آن رأی مثبت می‌دادند، اما در این دوره شرایط و قدرت سیاسی به وجود آوردیم که آمریکا در سازمان ملل گاهی یک یا دو رأی بیشتر نداشت و همه قدرت‌های بزرگ اعم از اتحادیه اروپا، روس و چین با آمریکا مخالفت کردند.

– در زمینه حقوقی هم به هر دادگاه حقوقی علیه آمریکا رفتیم، در مراحل اولیه موفق شدیم و مراحل نهایی هم در جریان مسیر است که امیدواریم به موفقیت برسیم.

-این شرایط باعث شد ما موقعیت دفاعی را بیش از هر زمان دیگر تقویت کنیم، به طوری که قدرت دفاعی ما در زمینه دریایی، زیردریایی، ناوچه، هوا، جنگنده، موشک و پدافند با هیچ دوره‌ای از قبل قابل مقایسه نیست، همچنین با مقایسه موقعیت دفاعی نسبت به هشت سال قبل می‌بینیم که قدرت ما چند برابر شده و توانستیم بنیه دفاعی کشور را از هر زمان دیگر قوی‌تر و آن را تقویت کنیم.

– مقایسه آمار و ارقام سال‌های گذشته در همه زمینه‌ها از جمله هسته‌ای نشان می‌دهد شرایطی که امروز داریم به مراتب بالاتر از هشت سال قبل است. قدرت ما از IR۱ یا IR۲ به IR۸  و IR۹ رسید و قادریم IR۲M را زنجیره‌سازی کنیم و در IR۶ هم غنی‌سازی زنجیره‌ای داشته باشیم.

– امروز از لحاظ هسته‌ای از هر زمان دیگر قدرتمندتر هستیم و امکانات تحقیق و توسعه ما از هر زمان دیگر بهتر است، بنابراین نباید به خاطر رقابت‌های سیاسی یا انتخاباتی که به نظرم هنوز زود است، اخلاق و حقایق را زیر پا بگذاریم، باید واقعیت‌ها را روشن و شفاف با آمار به مردم بگوییم.

– مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته تولید و فروش فعالیت‌های اقتصادی ما با رشد پنج و شش‌دهم در تولید و ۱۱.۵درصد در فروش مثبت بوده است.

– رقم درآمد عمومی بودجه ۱۴۰۰ کل کشور ۸۴۱هزار میلیارد تومان است. این رقم نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. ما معتقدیم که با کمک یکدیگر می‌توان این رقم را تأمین کرد، هم در بخش درآمدهایی از قبیل مالیات، گمرکات، عوارض و امثال آن و هم در زمینه نفت، اوراق و هم در زمینه فروش سهام که تقریبا درآمدهای اصلی بودجه را تشکیل می‌دهد.

– افزایش فروش نفت که بیش از دو میلیون بشکه نفت و میعانات را پیش‌بینی کردیم، اما این به معنای آن نیست که اتکای بودجه را به نفت بیشتر کردیم.

-ممکن است برخی بگویند دولت برمبنای خوش‌بینی نسبت به اینکه می‌تواند مسائل هسته‌ای و مشکلات خارجی را حل کند، این را بیان می‌کند، در حالی که این‌گونه نیست ما دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را یا در بازار بین‌المللی یا در بازار داخلی خواهیم فروخت، بنابراین، این بودجه برای ما یک بودجه قطعی است، اما بخشی از درآمدهای نفت صرف بودجه جاری نخواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.