سال آینده دولت چقدر یارانه نقدی و به چه کسانی می‌دهد؟

توزیع ۷۳۸ هزار میلیارد ریال یارانه نقدی و حمایتی در بودجه ۱۴۰۰

در هشتمین لایحه بودجه پیشنهادی دولت «تدبیر و امید»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد، سه دهک بالای درآمدی را شناسایی و حذف کند.

 نامه ریاست جمهوری به «محمد باقرقالیباف»، رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه ۱۷ مجلد پیوست بودجه ارسال شده است. توجه به اصلاحات ساختاری، معیشت، سلامت، حمایت از تولید و اشتغال ، توسعه صادرات غیرنفتی  وتاکید بر حوزه های دانش بنیان از نکات برجسته این لایحه است

شهروندآنلاین: دولت در لایحه بودجه سال آینده پرداخت ۴۲۸ هزار میلیارد ریال یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار و ۳۱۰ هزار میلیارد ریال برای طرح حمایت معیشتی خانوار پیش‌بینی کرد.

در تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۰ که به قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اختصاص دارد، در مجموع دومیلیون و ۶۷۰ هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال برای این بخش پیش‌بینی شده است.

جمع مصارف هدفمندی یارانه‌ها یک‌میلیون و ۸۸۰ هزار میلیارد ریال است که همچون گذشته در ۱۴ محور پرداخت می‌شود. البته دولت در بودجه پیشنهادی خود در کنار پرداخت یارانه به تولید و اشتغال، حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا و حمل‌ونقل ریلی را هم‌ مورد توجه قرار داده است.

در هشتمین لایحه بودجه پیشنهادی دولت «تدبیر و امید»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شد با استفاده از همه بانک‌های اطلاعاتی که در اختیار دارد، سه دهک بالای درآمدی را شناسایی و حذف کند.

در این تبصره آمده است که منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۹۸ مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم ۱۴.۵درصد شرکت ملی نفت ایران است.

همچنین عوارض شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از فروش حامل‌های انرژی پس از وصول، در مدت یک‌ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز می‌شود تا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها پرداخت‌شود.

همچنین در لایحه بودجه سال آینده، دولت سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را مکلف کرده امکان ثبت‌نام برای افرادی که موفق به ثبت‌نام برای بهره‌مندی از یارانه نشده‌اند، فراهم کند.

دولت به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اجازه داده در صورت محقق‌نشدن منابع پیش‌بینی‌شده، معادل کسری منابع، اوراق مالی اسلامی با تضمین خود منتشر کند، تا مصارف موضوع یارانه نقدی، کمک حمایت معیشتی خانوارها و برنامه کاهش فقر مطلق دچار وقفه نشود.

وزارت امور اقتصادی و دارایی به نیابت از این سازمان، مسئول انتشار اوراق مالی مربوط به این بند است. آیین‌نامه اجرایی این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.