وقتی شلوغ‌کاری مد شد؛ نتیجه‌گیری کنار خط یا داخل زمین؟!

این روزها رقابت در لیگ برتر فوتبال ایران فقط درون زمین نیست و گویا برخی به نتیجه از کنار زمین امیدوارند!

در روزهایی که تماشاگران حق حضور در ورزشگاه را ندارند، صدای اعتراض دائمی مربیان و ترفندهای عجیب آنها برای تحت تاثیر قرار دادن داور روی آنتن زنده تلویزیون هم به گوش می‌رسد.

4 هفته از لیگ بیستم می‌گذرد و یک اپیدمی جدید در فوتبال ایران توجه همه را به خود جلب کرده است. این عادت زشت که تقریبا در همه مسابقات دیده می‌شود و گویا همه تیم‌ها هم برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، مربوط به اتفاقات کنار زمین است. کافی است فقط چند بازی لیگ‌برتر را زیر ذره‌بین قرار دهید؛ به راحتی می‌توانید اتفاقات عجیبی که کنار زمین رخ می‌دهد را ببینید و لمس کنید.

جدال کنار خط برای تاثیر روی داور

شاید سرمربی یک تیم خودش را وارد فضای اعتراض به داور و درگیری با نیمکت حریف نکند، اما گویا اخیرا این قضیه در فوتبال ایران متداول شده که دستیاران سرمربی نقش معترض را بازی می‌کنند و حتی حاضرند برای تحت تاثیر قرار دادن داور یا به هم ریختن جو تیم حریف از روی نیمکت هم اخراج شوند! در سه هفته اول یکی از تیم‌های لیگ برتری دقیقا چنین شرایطی داشت. در هر بازی یکی از دستیاران آقای سرمربی توسط داوران اخراج می‌شد، اما گویا آنها به هدفشان یعنی به هم ریختن نیمکت تیم حریف می‌رسیدند. این به ترفندی برای مربیان تبدیل شده و برخی از آنها تصور می‌کنند اگر جنگ کنار خط را ببازند، یعنی تیم‌شان هم بازنده خواهد شد. بنابراین حتی شاید گاهی اوقات برنامه‌ریزی برای نبرد کنار زمین، درصد بیشتری از برنامه‌ریزی‌ فنی مربیان را برای یک تیم داشته باشد.

نبود تماشاگران تاثیرگذار است؟

به نظر می‌رسد در روزهایی که تماشاگران به خاطر شیوع ویروس کرونا از حضور در استادیوم‌ها محروم هستند، سکوت استادیوم برای خیلی از مربیان آزاردهنده است و آنها می‌خواهند در نقش هوادار تیم خود به داور اعتراض کنند یا از امتیاز میزبانی بهره ببرند! شاید برخی تصور می‌کردند در استادیوم خالی از تماشاگر دیگر نگرانی بابت رعایت نشدن مسائل اخلاقی وجود ندارد چون الفاظ رکیک از دهان کسی خارج نمی‌شود، اما برخی فیلم‌های منتشر شده از هفته‌های اخیر نشان داد که مربیان خیلی خوب می‌توانند جای تماشاگرنماها را هم پر کنند! حتی گاهی اوقات الفاظی که اعضای کادرفنی دو تیم در کنار زمین به کار می‌برند، به خاطر میکروفن‌هایی که در کنار زمین وجود دارد، روی آنتن زنده هم شنیده می‌شود.

چه کسی مسئول است؛‌ داور یا فدراسیون؟

به نظر می‌رسد داوران هم تا حدودی توان مدیریت کردن اتفاقات کنار زمین را دارند. در هفته‌های اخیر دیدیم که بارها کارت‌های زرد و قرمز از جیب داوران برای نشان دادن به مربیان خارج شده، اما همانطور که بالاتر اشاره کردیم، این جریمه‌ها هم گویا فایده‌ای ندارد. سرمربی با برنامه‌ریزی قبلی هر بازی یکی از دستیارانش را سپر بلا می‌کند تا با اعتراض و جنگ لفظی در کنار زمین نهایتا تا پای اخراج هم پیش برود. فراتر از این تصمیمات، دیگر در اختیار فدراسیون است. در هفته‌های اخیر که حکم آنچنانی برای برخورد با مربیان شلوغ کار در کنار زمین منتشر نشده. برای جلوگیری از این اپیدمی در لیگ برتر باید هر چه زودتر فکری شود و کمیته انضباطی فدراسیون حکم‌های سنگین‌تری بدهد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.