ارز دولتی حذف شود، یارانه ۳برابر می‌شود

نوبخت: ۲۳درصد کل بودجه به نفت وابسته است

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: «در صورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی تعلق نگیرد یارانه معیشتی را سه برابر افزایش می‌دهیم.»

شهروند آنلاین: محمدباقر نوبخت در گفت‌و‌گو با شبکه خبر اظهار کرد: «ساختار بودجه را سازمان برنامه و بودجه در دو سال اخیر تهیه کرده و به شورای عالی هماهنگی اقتصادی تقدیم کرده و کلیات تصویب، اما با جزئیات آن موافقت نشد.»

نکات مهم سخنان او را در زیر می‌خوانید:

– آنچه به مجلس تقدیم کردیم بودجه‌ای با منابع و مصارف ۸۴۱ هزار میلیارد است .

– ۳۱۷ میلیارد از محل درآمد خواهد بود که شامل مالیات و گمرک و خدمات دولتی است.

– ۲۹۸ هزار میلیارد تومان نیز از فروش اوراق و سهام کارخانجات خواهیم داشت و تکلیف ما در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این است که مالکیت و مدیریت را به بخش خصوصی بدهیم و دولت ناظر و سیاستگذار باشد. با این اتفاق به بورس نیز کمک خواهیم کرد.

– ۲۲۵ هزار میلیارد تومان نیز فروش دارایی‌های سرمایه‌ای است که ۱۹۹ هزار میلیارد از این رقم مربوط به نفت است.

فروش نفت را طوری تنظیم کردیم که در بیشترین حد به ۱۹۹ هزار میلیارد تومان می‌رسد که حدود ۲۳درصد کل بودجه به نفت وابسته است.

– ۱۰۴ هزار میلیارد نیز برای طرح‌های عمرانی هزینه خواهیم کرد. برای سال آینده حداقل ۱۲۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه تحویل خواهیم داد و ۳۵۰۰ کیلومتر راه روستایی را آسفالت کرده و ۱۰۱۵ کیلومتر راه فرعی به اصلی را آسفالت می‌کنیم. ۱۱۸۰ کیلومتر راه‌آهن تحویل خواهیم داد. ۴۱۹ کیلومتر خط راه آهن دوم زنجان را نیز افتتاح می‌کنیم. در این زمینه ۵۵۸ کیلومتر آزادراه تحویل می‌دهیم.

– در بخش عمران شهری ۲۴ پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب را داریم. ۸۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان را تحویل می‌دهیم و ۲۵ هزار کلید را نیز به محرومان تحویل دادیم.

-هر کسی که یارانه می‌گرفت و کسانی که یارانه می‌گرفتند در سال آتی نیز این رقم را تحویل می‌گیرند. کسانی که یارانه معیشتی می‌گیرند نیز پرداخت می‌کنند.

– درصورتی که ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی تعلق نگیرد یارانه معیشتی را سه برابر افزایش می‌دهیم.

– کارکنان دولت ۲۵درصد حقوق‌شان افزایش می‌یابد و برای بخش بهداشت و درمان نیز مجوز ۵۳ هزار کادر درمانی دیدیم. حتی حقوق سربازان را دوبرابر کردیم.

-ممکن است برخی منابع ما تحقق پیدا نکند، اما در هشت سال اخیر یک روز حقوق به تأخیر نیفتاده و امیدواریم اعداد و ارقام تحقق یابد.

– بخش قابل توجهی از بودجه ما برای بخش‌های هزینه‌ای می‌رود. تمام هزینه‌های ما در چهار بخش رفاه اجتماعی، آموزش و پژوهش، امور دفاعی و سلامت است و رویکرد ویژه‌ای به توسعه زیرساخت‌ها داریم. ۵۲ هزار میلیارد از بخش طرح‌های عمرانی را پرداخت کردیم. ۵۰ هزار میلیارد از منابع ما در ۸ ماه اول تحقق پیدا نکرد و ۳۱ هزار میلیارد نیز صرفه‌جویی اجباری کردیم و این در حالی است که همسان‌سازی را انجام دادیم و ۵۴ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم و از تنخواه بانک مرکزی کمتر استفاده کردیم.

– بودجه ما از نفت زیر ۲۰۰ هزار میلیارد است و پیشتر بخش بزرگی از بودجه ما از نفت تأمین می‌شد.

– نظام مالیاتی را تغییر دادیم تا مالیات کسانی که درآمد دارند و مالیات نمی‌دهند شناسایی کنیم. ما کسانی را که از تور مالیاتی در می‌رفتند شناسایی کردیم.

– امسال ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار میلیارد تومان به راحتی مالیات خواهیم گرفت و ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بیشتر نخواهد شد.

– رشد اقتصادی ما در سال آتی مثبت خواهد بود و براساس اعلام مرکز آمار در تابستان امسال رشد اقتصادی مثبت داشتیم و دودهم رشد اقتصادی داشتیم و همین که منفی نبود اتفاق خوبی است.

– پیش‌بینی رئیس بانک مرکزی این است که حداکثر تورم ما ۲۲درصد خواهد بود. همچنین حامل‌های انرژی را اصلا گران نخواهیم کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.