مذاکره با ایران بدون همراهی دیگران دشوار خواهد بود

واکنش بایدن به ترور شهید فخری‌زاده

بایدن: «ما باید بخشی از یک گروه بزرگ باشیم تا نه تنها با ایران بلکه با روسیه، چین و دیگران نیز سروکار داشته باشیم.»

شهروند آنلاین: رئیس‌جمهوری منتخب جو بایدن روز پنجشنبه به جیک تاپر در CNN گفت که دشوار است که بگوییم ترور اخیر محسن فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای ایران، تعامل او را با تهران پیچیده می‌کند. یک مقام ارشد دولت ایالات متحده این هفته گفت که اسرائیل در پشت ترور این دانشمند قرار دارد، کسی که مدت‌ها هدف اسرائیل بوده است.

به گزارش سی ان ان گفت‌وگوی طولانی با بایدن، اولین مصاحبه مشترک او با کامالا هریس، معاون منتخب رئیس‌جمهوری، از زمان پیروزی در انتخابات، در یک برهه زمانی مهم انجام می‌شود؛ زیرا آنها دولت خود را تشکیل می‌دهند و اولویت‌های سیاستی را که اولین سال کار خود را مشخص می‌کند، مشخص می‌کنند. و این در حالی است که موارد ویروس کرونا و مرگ‌ومیرها به بالاترین سطح خود تا کنون رسیده است، در حالی که ترامپ تا حد زیادی لحظه وخیم را نادیده می‌گیرد و تقریبا فقط به حمله بی‌اساس به نتایج انتخابات متمرکز است.

بایدن در موضوغ سیاست خارجی با انتقاد از تعاملات ترامپ با ایران، ازجمله تصمیم سال 2018 او برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران گفت: «نکته اساسی این است که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد.» «او بیرون آمده است تا چیزی سخت‌تر به دست آورد و آنها چه كرده‌اند؟ آنها توانایی خود را برای داشتن مواد هسته‌ای افزایش داده‌اند. آنها به این توانایی نزدیك‌تر شده‌اند؛ توانایی داشتن مواد کافی برای سلاح هسته‌ای و مسائل موشکی وجود دارد.»

بایدن افزود: «همه آن چیزها به نظر من بسیار دشوار خواهد بود. اما من یک چیز را می‌دانم: ما نمی‌توانیم این کار را به تنهایی انجام دهیم و به همین دلیل است که ما باید بخشی از یک گروه بزرگ باشیم تا نه تنها با ایران بلکه با روسیه، چین و دیگران نیز سروکار داشته باشیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.