نمکی در نشست سازمان ملل چه گفت؟

درخواست کمک مالی وزیر بهداشت ایران از سازمان‌های بین‌المللی

وزیر بهداشت در نشست سازمان ملل گفت: «من از سازمان‌های مالی بین‌المللی می‌خواهم که حمایت‌های مالی قابل توجهی به کشورهای عضو بدون در نظر گرفتن موانع سیاسی ارایه دهند.»

شهروند آنلاین: سعید نمکی، وزیر بهداشت، شامگاه پنجشنبه ۱۳ آذر به وقت محلی در نشست عالی‌رتبه پاسخ به همه‌گیری کووید-۱۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت ویدیویی سخنرانی کرد. مهم‌ترین نکات سخنان او چنین است:

– شبکه قدرتمند مراقبت‌های بهداشتی ترجیحی (پی‌اچ‌سی) ما نه تنها هسته اصلی سه مرحله غربالگری از طریق سوابق الکترونیکی سلامت بود بلکه ما موفق شدیم خدمات بهداشتی ضروری را حفظ کنیم تا از مراقبت‌های مادر و کودک، ایمن‌سازی، سل و مدیریت موارد اچ‌آی‌وی به عنوان یک پیشگام در مدیریت بیماری‌های غیرمسری و ادامه خدمات بهداشتی برای بیماران مزمن و کاهش عوامل خطر اطمینان حاصل شود.

– دولت با وجود همه محدودیت‌ها به دلیل تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه بسته‌های مالی ویژه‌ای را برای جمعیت فقیر و حاشیه‌نشین در نظر گرفته، اقدامات پشتیبانی اقتصادی را به‌ویژه برای مشاغل کوچک انجام داده است و برنامه‌های پوشش‌دهی آزمایش و درمان را برای ۳.۵ میلیون مهاجر قانونی و غیر قانونی افغانستانی اجرا کرد.

– ما اقدامات اضافی بهداشت محیط را در مرزهای خود با کشورهای همسایه انجام داده‌ایم که برای حفظ تجارت عادی نیاز به حمایت قابل توجه کشورهای عضو دارد.

– بیماری همه‌گیری کووید-۱۹ جهان را به‌شدت فرا گرفت و درس‌های زیادی را برای آموختن در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی ارایه داد که نشان‌دهنده آمادگی‌نداشتن جامعه جهانی برای مقابله با یک بیماری همه‌گیری است. آمادگی جهانی و واکنش اضطراری باید در رأس دستور کار دولت‌ها و آژانس‌های بین‌المللی برای دهه‌های آینده باشد. رهبری، همبستگی، همکاری بین بخشی، مداخلات مبتنی بر شواهد و هماهنگی بین کشورها ابزارهای لازم برای مدیریت بیماری همه‌گیری کووید-۱۹است.

– این همه‌گیری به ما یادآوری می‌کند که در سطح محلی، منطقه‌ای و جهانی چقدر به صداقت، همبستگی و همکاری نیاز داریم. در حالی که ما به قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد و اعلامیه‌های سیاسی درباره بیماری‌های واگیردار و غیرواگیردار متعهد هستیم، اما نیاز به مراجعه مجدد به اهداف، بودجه و رویکردها به عنوان پاسخی به همه‌گیری وجود دارد که به زیرساخت‌های بهداشتی، نیروی کار بهداشتی و اقتصاد ضربه می‌زند.

– من از سازمان‌های مالی بین‌المللی می‌خواهم که حمایت‌های مالی قابل توجهی به کشورهای عضو بدون در نظر گرفتن موانع سیاسی ارایه دهند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.