سوختگی پدر و پسر پس از شست‌‌وشوی اجاق‌گاز با بنزین

سخنگوی آتش‌نشانی: شهروندان به هیچ‌عنوان از بنزین برای شست‌وشو وسایل در محیط‌های بسته استفاده نکنند

آتش‌سوزی در یک ساختمان مسکونی در میدان شهید بروجردی پدر و پسر را راهی بیمارستان کرد. وقتی پدر خانواده داخل حمام با استفاده از ظرف بنزین مشغول شست‌وشوی یک اجاق‌گاز شده بود، این حادثه رخ داد.

ساعت 19و38دقیقه پنجشنبه شب گذشته، سیزدهم آذر، یک مورد آتش‌سوزی در ساختمانی مسکونی به سامانه 125 اعلام شد. بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه شماره 14 سازمان آتش‌نشانی به محل حادثه در میدان شهید بروجردی، خیابان پروین اعتصامی، شهرک رازی اعزام شدند.

شستشوی دردسرساز

محل حادثه یک مجتمع مسکونی 10 طبقه 50 واحدی بود. طبقه دوم در یک واحد حدودا 50 تا 60 متری، پدر خانواده داخل حمام در فضایی کوچک با استفاده از ظرف بنزین مشغول شست‌وشو و تمیزکردن یک اجاق‌گاز شده بود.

به دلیل انتشار بخارات بنزین و رسیدن این بخارات به بخاری که در نزدیکی حمام وجود داشت، آتش‌سوزی اولیه در حمام رخ داده بود.

این مرد حدودا 41 ساله از ناحیه سروصورت دچار سوختگی شد. همچنین شعله‌ور مختصری نیز در حمام وجود داشت. دومین مصدوم پسر خانواده، حدودا 17ساله بود. او قصد کمک به پدرش داشت، که از ناحیه دست دچار سوختگی جزئی شد.

مادر و دختر هم در این خانه حضور داشتند. خوشبختانه به آنها آسیبی نرسید. آتش‌نشانان در ادامه آتش را خاموش کرده و مصدومان را تحویل عوامل اورژانس دادند.

یک اشتباه پر خطر

سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران با اعلام این خبر در این‌باره گفت: «این آتش‌سوزی گسترده نبود اما یک اشتباه بسیار کوچک حتی بعضا منجر به فوت افراد می‌شود. شهروندان برخی اوقات برای تمیزکردن وسایل، کاشی حمام، سرویس بهداشتی یا سایر قسمت‌ها به جای استفاده از مواد شوینده، از بنزین، تینر و مواد این‌چنینی استفاده می‌کنند. همچنین برای اینکه بوی این مواد دیگر افراد را اذیت نکند، در سرویس بهداشتی و حمام را می‌بندند. این مایعات قابل اشتعال در مجاور هوا به سرعت به بخار تبدیل می‌شود. این بخارات به سرعت تمام فضا را اشغال می‌کند. حتی تنفس این گازها و ورود آن به ریه افراد، می‌تواند به غیر از بحث آتش‌سوزی و انفجار، در بلندمدت آسیب‌هایی را به دستگاه تنفسی وارد کند. در صورت بروز آتش‌سوزی و انفجار نیز، گازها به دلیل ورود به ریه، احتمال سوختگی دستگاه تنفسی را در پی دارد.»

از فضای باز استفاده کنید

سخنگوی آتش‌نشانی تهران در ادامه صحبت‌هایش گفت: «شهروندان به هیچ‌عنوان نباید از مواد مذکور در محیط‌های بسته همچون کارگاه و منازل برای شست‌وشو وسایل استفاده کنند. همچنین اشتباهاتی در برخی از مشاغل مخصوصا کفاشی‌ها وجود دارد. صاحبان آنها مخصوصا در این روزهای سرد‌ِسال از وسایلی همچون بنزین و تینر به‌عنوان حلال چسب استفاده می‌کنند. در ظروفی که حاوی موادی همچون چسب، بنزین و تینر است، به سرعت پس از استفاده باید بسته شود. درصورت بازبودن درِ ظرف، در مدت زمان چند دقیقه، به گاز تبدیل شده و تمام فضا را پر می‌کند. درصورت ضرورت استفاده از مواد مذکور برای شست‌وشوی سایر لوازم، باید این کار در فضای باز مانند حیاط یا بالکن انجام شود. هرچند که انجام این کار اصلا مورد تأیید نیست. نباید از این مواد قابل اشتعال و انفجار استفاده کرد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.