دور هزارم جنگ آمریکا و چین داغ شد!

یک هفته سینما، یک دنیا امیدواری و یک آینده روشن برای سینمای جهان  

«خانواده غارنشینان» از این نظر که توانسته بعد از چند ماه سینمادوستان را مجاب به سینما رفتن کند و باعث شود مجموع فروش هفتگی سینماهای آمریکا از مرز 20میلیون دلار عبور کند، با ستایش رسانه‌های سینمایی مواجه شده است.

پولاد امین، شهروندآنلاین: دور هزارم جنگ آمریکا و چین داغ شد! مهم‌ترین اتفاق سینمای جهان در چند روز اخیر تزریق امیدی دوباره به دنیای سینما بود. سینمایی که هفته گذشته به اوج ناامیدی رسیده بود، به خصوص در آمریکا، با آن سالن‌های خالی، تماشاگران فراری، فیلم‌های کوچک و گیشه‌های سرد و یخ‌زده. هفته‌ای که پرفروش‌ترین فیلمش تنها توانسته بود حدود 100هزار بلیت بفروشد- که برای آمریکای سیصد و خرده‌ای میلیون نفری از فاجعه هم بدتر بود.

بازگشت امید

وقتی هفته‌ گذشته فیلم «عجیب و غریب» با تنها حدود یک‌میلیون دلار فروش صدرنشین جدول باکس‌آفیس شد؛ بسیاری گفتند که سینمای آمریکا به پایان راه رسیده. از نظر بسیاری سینمای آمریکا دیگر سینمای شکست‌خورده‌ای بود که باید خیلی زود تاج سلطنت سینمای دنیا را به چشم‌بادامی‌های آرزومند تحویل دهد.

چشم‌‌بادامی‌های چینی هم که انگار راه کنارآمدن با کرونا را بهتر از بقیه جهان بلدند؛ مشتاق این جابه‌جایی بودند. با گیشه‌ای که تقریبا همه هفته داغ‌تر می‌شود و این هفته هم پرفروش‌ترین فیلم هفته آمریکا، در چین بهتر از خود آمریکا فروخت تا نشان دهد چین واقعا رقیب قدری برای سینمای آمریکا شده است.

اما شگفت که تنها در هفت روز ورق برگشت و روزنه‌های امید برای هالیوود نمایان شدند. روزنه‌هایی که البته این‌بار روشن‌تر از هر زمان دیگری بودند. در حقیقت  فضای پرامیدی که با استقبال مردم آمریکا از فیلم انیمیشن «خانواده غارنشینان: عصر جدید» رقم خورد، ضرب شست هالیوود بود که نشان ‌داد میدان را به این راحتی خالی نخواهد کرد.

این نقطه پایانی بود بر چندماه ناامیدی و تلخی و بی‌فردایی که سینمای آمریکا از اولین روزهای شیوع کرونا به این‌سو با آن درگیر بوده است. موضوعی که می‌توان آن را در مورد دیگر نقاط دنیا نیز شامل دانست.

غارنشین‌ها

اما در آمریکا، هفته گذشته یک‌سر در اختیار «خانواده غارنشینان» بود. انیمیشنی که توانست یکی از بهترین افتتاحیه‌های ممکن دوران کرونایی سینما را تجربه کند و در تعطیلات آخر هفته حدود ۱۷میلیون دلار به دست آورد. فروشی که اگر در کنار ۲۱میلیون دلار فروش جهانی این فیلم قرار گیرد، به مجموع ۳۸میلیون دلار می‌رسیم که در روزهای کرونایی سینما شگفت‌انگیز است.

«خانواده غارنشینان: عصر جدید» ادامه داستان خانواده‌ «کرود» را بعد از قسمت اول روایت می‌کند. داستان خانواده‌ای که برای پیداکردن خانه به جنگل‌های انبوه سر می‌زنند و در آنجا با خانواده‌ای برخورد می‌کنند که امروزی‌تر و تکامل‌یافته‌تر از غارنشینان هستند و این امر ماجراهای جالبی را رقم می‌زند.

«خانواده غارنشینان: عصر جدید» که با بازخوردهای چندان مثبتی در میان منتقدان مواجه نشده، از این نظر که توانسته بعد از چندماه سینمادوستان را مجاب به سینما رفتن کند، با ستایش فضای رسانه‌ای آمریکا مواجه شده است. فیلمی که باعث شده مجموع فروش هفتگی سینماهای آمریکا از مرز 20میلیون دلار عبور کند که اتفاقی به یادماندنی است. البته هنوز راه درازی تا بازگشت به شرایط نرمال باقی مانده.

راهی طولانی تا موفقیت

فروش 20میلیون دلاری سینماهای آمریکا در هفته گذشته اگر چه برای سینمای این کشور- و دنیا- اتفاقی به یادماندنی محسوب می‌شود، اما در عین حال حکایت از این امر نیز دارد که هنوز راه درازی تا بازگشت به شرایط نرمال باقی مانده. در حقیقت اگر به این موضوع فکر کنید که سال گذشته در این موقعیت زمانی درآمد هفته اول انیمیشن «فروزن ۲» بیشتر از ۱۰۰میلیون دلار بود؛ فاصله اوضاع کرونایی سینما از شرایط عادی بهتر مشخص می‌شود.

جدول باکس‌آفیس

«خانواده غارنشینان: عصر جدید» با ۱۷میلیون دلار فروش در اولین هفته نمایش در آمریکا که مجموع فروش جهانی این فیلم را به ۳۸میلیون دلار رسانده، صدرنشین جدول باکس‌آفیس هفتگی سینمای آمریکاست. یک صدرنشینی بلامنازع که با فاصله‌ای محسوس از دیگر فیلم‌ها به دست آمده و باعث شده کارشناسان ادعا کنند با توجه به نبودِ رقیب‌قدرتمند در روی پرده، در چند هفته آینده نیز شاهد صدرنشینی یا حداقل حضور «خانواده غارنشینان» در میان سه فیلم پرفروش آمریکا و جهان خواهیم بود.

عجیب و غریب

رتبه دوم جدول پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا اما در اختیار فیلم «عجیب و غریب» است. یک کمدی خشن و ترسناک که این هفته با حدود یک‌میلیون دلار فروش که مجموع فروشش را به ۷میلیون دلار رساند، در جایگاه دوم جدول نشسته. فیلمی که با توجه به بودجه حدود ۵میلیون دلاری ساختش حتی با همین فروش نازل کرونایی هم برای سازندگانش تجربه سودآوری بوده و انتظار می‌رود این روند در هفته‌های آتی هم ادامه داشته باشد.

«عجیب و غریب» داستان یک قاتل سریالی با بازی وینس وان است که جادویی موجب می‌شود بدنش با بدن یک دختر دبیرستانی با بازی کاترین نیوتون جابه‌جا شود.

کوچک و قدیمی

در رده سوم جدول هم شاهد حضور فیلم «جنگ با پدربزرگ» هستیم که این هفته حدود ۷۰۰هزار دلار فروخته. این کمدی بامزه با بازی رابرت دنیرو که در تمام دوماه اخیر در میان پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکا و جهان بوده، داستان دعواها و درگیری‌های یک بچه تخس با پدربزرگش را بر سر تصاحب اتاق خواب به تصویر می‌کشد. «جنگ با پدربزرگ» بعد از ۵۲روز حدود ۲۶میلیون دلار فروخته است.

بعد از کمدی رابرت دنیرو نیز می‌رسیم به وسترن امروزی «رهایش کن»- که چهارمین فیلم پرفروش هفته گذشته بوده است. این فیلم این هفته حدود نیم‌میلیون دلار فروخت که مجموع فروشش را به حدود ۹میلیون دلار رساند. داستان این فیلم درباره‌ کلانتر بازنشسته‌ای است که به همراه همسرش بعد از مرگ پسرشان می‌خواهند عروس و نوه‌شان را از مشکلاتی که خانواده‌ای طماع برایشان ایجاد کرده، نجات دهند. در این فیلم که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته‌ لری واتسون است، کوین کاستنر و دایان لین بازی کرده‌اند.

فیلم ترسناک «بیا بازی کنیم» داستان پدر و مادری را روایت می‌کند که سعی دارند از پسرشان در مقابل یک موجود شرور محافظت کنند و «دزد صادق» که درباره‌ یک دزد ماهر با لقب راهزن است که بعد از آشنایی با یک زن تصمیم می‌گیرد جور دیگری زندگی کند؛ دو فیلم بعدی جدول باکس‌آفیس هفتگی آمریکا هستند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.