استفاده از ذخایر نفتی ایران و آمریکا برای مقابله با بحران؟

حمله حوثی‌ها به تأسیسات نفتی عربستان نیمی از تولید این کشور را متوقف کرد

در جریان حمله نیروهای حوثی به تأسیسات نفتی عربستان‌سعودی، بیش از نیمی از تولید روزانه نفت این کشور برابر با 5میلیون بشکه به حال تعلیق درآمد. به دیگر معنا، با این اتفاق تأمین بیش از 5درصد از انرژی مصرفی روزانه جهان که توسط عربستان تولید می‌شد، با مشکل مواجه شده است. اگرچه شرکت آرامکو اعلام کرده که می‌تواند به سرعت به سطح تولید قبلی بازگردد اما اگر نتواند این هدف را محقق کند، جهان با کمبود 150میلیون بشکه در ماه مواجه خواهد شد که کارشناسان معتقدند این مسأله می‌تواند قیمت نفت را سه‌رقمی کند.

از سوی دیگر، حمله اخیر حوثی‌ها نشان‌دهنده آسیب‌پذیری تأسیسات نفتی عربستان‌سعودی را به‌عنوان بزرگترین تولید‌کننده نفت جهان نشان می‌دهد. این مسأله حتی می‌تواند در روند خصوصی‌سازی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی شرکت آرامکو را با مشکل مواجه کند. البته عربستان خود نیز در این بحران دخیل بوده است. حمله ‌سال 2015 این کشور به یمن که تاکنون نیز ادامه دارد، یک بحران انسانی بین‌المللی را موجب شده است. از ‌سال 2015 تاکنون بیش از 90‌هزار غیرنظامی یمنی در این جنگ کشته شده‌اند. در نتیجه حوثی‌های یمن نیز در پاسخ به حملات عربستان اقدام به حمله تأسیسات نفتی این کشور کرده‌اند.

کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی می‌گویند اگر اخلال در تولید نفت عربستان ادامه‌دار باشد، نفت ذخیره‌شده از سوی ایران که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانسته آن را بفروشد، یکی از منابعی است که می‌تواند به کمک جریان انرژی جهان بیاید. اما دونالد ترامپ تاکنون نشان داده هیچ تمایلی به دست‌کشیدن از فشار حداکثری به ایران ندارد. دراین صورت جهان شاهد افزایش بسیار زیاد قیمت نفت خواهد بود.  درچنین شرایطی است که کارشناسان انرژی قیمت بازه افزایش قیمت نفت را تا 100دلار برای هر بشکه نیز پیش‌بینی می‌کنند.

راه‌حل دیگر به غیر از استفاده از نفت ذخیره‌شده ایران که گفته می‌شود بیش از 120‌میلیون بشکه است، استفاده از ذخیره اضطراری نفت آمریکاست که به نقل از وزارت انرژی آمریکا به 630‌میلیون بشکه نفت می‌رسد. بنابراین یا عربستان می‌تواند به سرعت به سطح تولید قبلی بازگردد یا این‌که جهان باید احتمال سه‌رقمی‌شدن قیمت نفت را بپذیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.