کرونا کیفیت طرح‌های داوطلبی را کم نکرد

طرح‌های سال99 به روایت معاون جذب و ساماندهی سازمان داوطلبان

فعالیت ثابت بیش از 700‌هزار داوطلب در برنامه‌های مختلف هلال‌احمر در ‌سال‌جاری نشان می‌دهد کرونا نه‌تنها از مشارکت‌های داوطلبانه در جمعیت کم نکرده، بلکه طرح‌ها و برنامه‌های متأثر از کرونا با استقبال آنها هم مواجه شده است.

شهروند آنلاین: کرونا کیفیت طرح‌های داوطلبی را کم نکرد . از جمع‌آوری کمک‌های غیرنقدی و مواد غذایی برای خانواده‌های نیازمند گرفته تا کمک به کادر درمان در شهرهای قرمز و توزیع اقلام بهداشتی در مناطق کم‌برخوردار، حضور پزشکان داوطلب برای مشاوره رایگان در سامانه 4030 و فعالیت‌های دیگر، همگی در کارنامه فعالیت‌های داوطلبی‌ سال 99 به ثبت رسیده است.
«وحید سلیمی» معاون جذب و ساماندهی سازمان داوطلبان هلال‌احمر می‌گوید: «به عنوان برگزار‌کننده طرح‌های ملی و استانی مردد بودیم که طرحی مثل نذر آب 3 را در مناطق محروم برگزار کنیم یا نه. در همان حین تماس‌های مکرری از پزشکان داوطلب داشتیم که خودشان برای انجام این طرح پیش‌قدم شده بودند و مدام از زمان اجرای طرح از ما سوال می‌کردند. کرونا گرچه شکل اجرای این طرح‌ها را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر کرد، اما از کیفیت اجرای آن کاسته نشد.
ما امسال هم توانستیم طرح‌های مهمی مثل نذر آب را با کیفیت سال‌های گذشته اجرا کنیم.» گفت‌وگوی زیر چند و چونی از جلب مشارکت‌های داوطلبانه در یک‌سال گذشته است.

بیشترین مشارکت داوطلبان در یک‌سال گذشته معطوف به چه فعالیت‌هایی بود و همه‌گیرشدن کرونا چقدر فعالیت‌های داوطلبانه را تحت‌تأثیر قرار داد؟

از ابتدای ‌سال گذشته در استان‌های مختلف کشور درگیر سیل بودیم و بنابر نیاز موجود، فراخوان جذب کمک‌ها را اعلام می‌کردیم. داوطلبان در هر مرحله از اعلام فراخوان‌ها کمک‌های نقدی و غیرنقدی را در اختیار ما می‌گذاشتند.

همزمان با جمع‌آوری این کمک‌ها، نیروهای داوطلب هم برای دسته‌بندی این اقلام و انبارکردن و توزیع آن کمک زیادی به ما کردند. در همین سیل شاهد حضور داوطلبانی بودیم که تخصص و مهارت خود را در اختیار جمعیت قرار داده بودند تا بتوانند شرایط زندگی در مناطق سیل‌زده را به حالت عادی برگردانند. مهم‌ترین رخداد یک‌سال گذشته در کشور، بحران جهانی کرونا بود که با شیوع آن باز هم کمک‌های داوطلبانه به یاری مردم آمد.

در این پاندمی شاهد فعالیت‌های گسترده‌ای از سوی داوطلبان بودیم. پزشکان داوطلب با سامانه 4030 همکاری خود را آغاز کردند. بسته‌های معیشتی و بهداشتی توسط داوطلبان تهیه و توزیع شد و طرح‌هایی مثل آمران سلامت و ناظران سلامت با مشارکت اعضای جوانان در کشور اجرایی شد.

به مرور توانستیم از ظرفیت‌های خیران هم برای تهیه اقلام بهداشتی استفاده کنیم. تأمین بسته‌های بهداشتی برای بیماران خاص مثل تالاسمی و سرطان و ام‌اس یکی از بهترین اقداماتی بود که تمام آن به کمک داوطلبان انجام گرفت.

کرونا کیفیت طرح‌های داوطلبی را کم نکرد

کرونا قطعا فعالیت‌های داوطلبی در هلال‌احمر را تحت‌تأثیر قرار داد، اما از کیفیت آن کم نکرد و باعث کاهش میزان کمک‌ها هم نشد، بلکه بنا بر ضرورت، این کمک‌ها را به سمت فعالیت در زمینه کرونا معطوف کرد. در طرح‌های مرتبط با کرونا نه‌تنها داوطلبان، بلکه نهادها و مجموعه‌های مختلف هم با ما همکاری بی‌نظیری کردند.

 

علاوه بر طرح‌هایی که جامعه هدف آن اقشار آسیب‌دیده از حوادث است، سازمان داوطلبان هر ساله طرح‌های ملی و استانی با مشارکت خیران و داوطلبان در سراسر کشور برگزار می‌کرد. امسال با توجه به شیوع کرونا و تغییر محسوس در فعالیت‌های فردی و همچنین مشکلات اقتصادی مردم، آیا کیفیت جذب کمک‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه هم تغییر محسوسی داشت؟

امسال با توجه به شیوع کرونا شیوه‌نامه‌هایی برای اجرای طرح‌های مختلف داوطلبی ارایه شد. از طرفی ما به‌عنوان برگزار‌کننده طرح‌های ملی و استانی مردد بودیم که طرحی مثل نذر آب 3 را در مناطق محروم برگزار کنیم یا نه.

در همان حین تماس‌های مکرری از پزشکان داوطلب داشتیم که خودشان برای انجام این طرح پیش‌قدم شده بودند و مدام از زمان اجرای طرح از ما سوال می‌کردند. کرونا گرچه شکل اجرای این طرح‌ها را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر کرد، اما از کیفیت اجرای آن کاسته نشد.

ما امسال هم توانستیم طرح‌های مهمی مثل نذر آب را با کیفیت سال‌های گذشته اجرا کنیم. البته در توزیع اقلام و تهیه بسته‌های بهداشتی و معیشتی خودمان به نیازهای بهداشتی شهروندان هم توجه کردیم. داوطلبان آموزش‌دیده چه در طرح نذر آب و چه در طرح‌های دیگر، نحوه رعایت نکات بهداشتی را به مددجوها و گروه‌های هدف خود آموزش می‌دادند.

می‌دانیم که حداقل تا زمان واکسیناسیون همگانی و حتی مدتی بعد از آن همچنان باید کنار کرونا زندگی کنیم، بنابراین متوقف‌کردن طرح‌ها و پروژه‌ها نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. شیوه‌نامه‌های بهداشتی و لازم برای طرح‌های داوطلبی قبل از اجرای این طرح‌ها ابلاغ می‌شود و در کنار آن غربالگری و تب‌سنجی داریم. فاصله اجتماعی در طرح‌هایی مثل نذر آب و توزیع اقلام بهداشتی و معیشتی در نظر گرفته می‌شود.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، حداقل تا یکی، دو ‌سال آینده کرونا همچنان باقی است. برای جذب فعالیت‌های داوطلبی و گسترش آن در این پاندمی چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است؟

+ می‌دانیم که حداقل تا زمان واکسیناسیون همگانی و حتی مدتی بعد از آن همچنان باید کنار کرونا زندگی کنیم، بنابراین متوقف‌کردن طرح‌ها و پروژه‌ها نمی‌تواند راه‌حل مناسبی باشد. شیوه‌نامه‌های بهداشتی و لازم برای طرح‌های داوطلبی قبل از اجرای این طرح‌ها ابلاغ می‌شود و در کنار آن غربالگری و تب‌سنجی داریم. فاصله اجتماعی در طرح‌هایی مثل نذر آب و توزیع اقلام بهداشتی و معیشتی در نظر گرفته می‌شود. اولویت در این است که داوطلبانی که درگیر اجرای این طرح‌ها می‌شوند، در شرایط ایمن و سالم بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند.

 

نیروهای داوطلب، سرمایه‌های انسانی هلال‌احمر هستند و قطعا جمعیت هم مثل هر نهاد داوطلبی دیگر، علاوه بر جذب این افراد به برنامه‌هایی برای حفظ آنها به‌عنوان نیروی فعال هم نیاز دارد. برنامه‌های شما برای حفظ این نیروها و انگیزه‌های کار داوطلبی در آنها چیست؟

بالغ بر 700‌هزار داوطلب فعال در حوزه داوطلبان و جوانان مشغول فعالیت در هلال‌‌احمر هستند. این مشارکت‌ها در هنگام بروز حوادث و همچنین اجرای طرح‌های مختلف بیشتر هم می‌شود. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما بالا نگه داشتن سطح انگیزه داوطلبان است.

این افراد بدون هیچ توقع و انتظاری برای کارهای داوطلبانه پیش‌قدم می‌شوند. مهم‌ترین نیرویی که افراد را ثابت‌قدم نگه می‌دارد، دریافت حس مفید و موثربودن است، برای همین داوطلبان به صورت مستقیم در پروژه‌های مختلف مشارکت داده می‌شوند.

درست در دوره‌ای که کرونا اغلب افراد را خانه‌نشین کرده، نیروهای داوطلب ما آموزش دیده و برای جلوگیری از گسترش این بیماری در کشور فعالیت می‌کنند. اقلام بهداشتی و معیشتی و مواد غذایی که توسط همین کمک‌های مردمی جمع‌آوری شده، به دست نیروهای داوطلب توزیع می‌شود و آنها از نزدیک نتیجه کمک و فعالیت خود را می‌بینند. پروژه‌های داوطلبی به گونه‌ای تعریف می‌شوند که هر عضو داوطلب با انجام هر بخشی از کار، حس خوبی را که به دنبالش است، دریافت می‌کند و این انگیزه خوبی برای آنهاست.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.