هالک انگلیسی چگونه از برگزیت خارج می‌شود؟

هیولای جهش یافته‌ای به نام بوریس جانسون

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در مصاحبه با روزنامه میل، خود را به شخصیت کمیک «هالک» تشبیه کرده و گفته است: «هالک هرچه خشمگین‌تر می‌شود، قوی‌تر می‌شود. هالک همیشه جان به در می‌برد؛ مهم نبود چقدر در بند باشد و همین موضوع در مورد این کشور نیز صادق است، ما در سی‌ویکم اکتبر خارج خواهیم شد.»

جانسون گفته که راهی پیدا خواهد کرد تا رأی اخیر پارلمان را دور بزند؛ پارلمان بریتانیا به او دستور داده تا به جای اتخاذ رویه «بدون توافق» در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که منجر به شوک اقتصادی خواهد شد، زمان این خروج به تعویق بیفتد. ائتلاف نمایندگان حزب کارگر، لیبرال دموکرات و محافظه‌کاران هفته گذشته با رأی خود به تمدید مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در 31 اکتبر، با خروج بدون توافق مخالفت کردند و این موضوع موجب خشم بسیاری از بریتانیایی‌ها شد که سه‌سال پیش طی یک همه‌پرسی رأی به خروج دادند. او وضع کنونی بریتانیا در مذاکرات برگزیت را مشابه سرخوردگی‌های بروس بنر، یک شخصیت در دنیای سینمایی عنوان کرده است؛ این شخصیت هنگام بروز خشم به «هالک» مبدل می‌شد و پشت‌سرش خرابی برجای می‌گذاشت.

همچنان که لایحه مصوب نمایندگان می‌گوید بوریس جانسون باید تاریخ دیگری را برای خروج از اتحادیه اروپا برگزیند؛ تاریخی که نمایندگان اتحادیه اروپا تعیین کنند و مجلس عوام آن را بپذیرد. جانسون نیز در واکنش به رأی هم‌حزبی‌هایش، 21 نفری که در حزب حاکم محافظه‌کار، به این لایحه رأی داده بودند را از این حزب اخراج کرد. «وب‌سایت نشنال ریویو» در گزارشی نوشته است، بوریس جانسون قول داده که از دستورات پارلمان برای به تعویق انداختن برگزیت پیروی نکند.

اما سوال اصلی این است که گزینه یا گزینه‌های بوریس جانسون برای خروج از اتحادیه اروپا در موعدی که مقرر کرده، چه خواهد بود؟ به نظر می‌رسد گزینه‌های زیادی برای برگزیت در دست جانسون نباشد. شاید بهترین گزینه، استعفای او باشد. این اتفاق باعث می‌شود مخالفان او، جرمی کوربین را که محتمل‌ترین گزینه است، به‌عنوان نخست‌وزیر جدید انتخاب کنند و او هم در صورت نخست‌وزیری دست به برگزاری انتخابات خواهد زد. جانسون با این کار، رسما پارلمان را در مقابل مردمی قرار می‌دهد که در ‌سال2016 به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده بودند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند حزب محافظه‌کار آن انتخابات را هم پیروز می‌شود و با آن پیروزی، یک اکثریت قدرتمند را برای خروج از اتحادیه اروپا به دست می‌آورد. اما، «اما و اگر»هایی هم وجود دارد. اگر حزب محافظه‌کار در آن انتخابات شکست بخورد، کوربین بسیار قوی‌تر از اکنون خواهد شد و شرایط به کلی تغییر خواهد کرد. بهترین گزینه برای جانسون شاید این باشد که در مقابل لایحه مصوب نمایندگان و درخواست آن برای به تعویق انداختن برگزیت ایستادگی کند. تبعات چنین کاری احتمالا افزایش انتقاد مردم نسبت به پارلمان و نمایندگانی خواهد بود که دایما این روند را به تاخیر می‌اندازند.

با این حال، برخی از مقامات تهدید کرده‌اند که ما باید تابع قوانین باشیم و اگر جانسون از این قانون تبعیت نکند، ممکن است به زندان بیفتد. اما از سوی دیگر این افراد باید متوجه خواسته‌هایشان باشند، چراکه مردم چنین رأیی را داده‌اند و به این ترتیب، خواهان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند. به عبارت دیگر، افرادی که دایما درحال به تاخیر انداختن برگزیت هستند، ممکن است روبه‌روی رأی مردم و حکومت قانون بایستند. آن‌چه جانسون باید به آن توجه کند، حفظ حق حاکمیت و استقلال بریتانیاست و چیزی که جانسون برخلاف ترزا می، سلف او متوجه شده این است که باید این فشار را به سایر کشورهای اتحادیه اروپا وارد کند، تا این حاکمیت و استقلال را بتواند حفظ کند. جانسون تاکنون خود را رهبری سرسخت و پرانرژی نشان داده که هم با دشمنان خارجی و هم دشمنان داخلی مقابله می‌کند.

کاری که نمایندگان اتحادیه اروپا و نمایندگان مخالف برگزیت درحال انجام آن هستند این است که مردم را نسبت به اتفاقاتی که ممکن است با خروج بدون توافق روی دهد، بترسانند. آنها با لایحه مصوب خود می‌خواهند جانسون را وادار کنند تا از حاکمیت بریتانیا به سمت پذیرش حاکمیت اتحادیه اروپا حرکت کند. اتحادیه اروپا در این سه‌سال با قدرت این موضوع را به مردم بریتانیا اعلام کرده که اگر از این اتحادیه خارج شوید، اقتصاد شما فلج می‌شود و سیاست داخلی‌تان به هم می‌ریزد و در این میان، طرفداران لایحه مزبور با اتحادیه اروپا هم‌صدا شده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.