ماجرای یک «سیاره مضاعف» که از قرون وسطی تاکنون قابل رویت نبوده چیست؟

ظهور ستاره کریسمس در آسمان زمستان ۲۰۲۰

هم‌خطی مشتری و زحل تقریبا هر ۲۰ سال یک‌بار رخ می‌دهد، اما آنچه در سال ۲۰۲۰ غیرمعمول است اینکه بسیار به زمین نزدیک هستند و یک «سیاره مضاعف» ایجاد می‌کنند که از قرون وسطی تاکنون قابل رویت نبوده است.

شهروندآنلاین: ‌نیوزویک نوشت در اواخر ماه دسامبر، منجمان و دوستداران آسمان می‌توانند انتظار دیدن نقطه‌ای بی‌نظیر و درخشان را در آسمان شب داشته باشند.

در بیست‌ویکم دسامبر (اول دی) ستاره کریسمس قابل مشاهده خواهد بود، هرچند که در واقع یک ستاره نیست. یک هم‌خطی سیاره‌ای که در طول ۸۰۰ سال گذشته رویت‌نشده رخ خواهد داد.

درخشش آسمان شب در سال ۲۰۲۰ در واقع از قرار گرفتن دو سیاره در یک خط ایجاد خواهد شد. مشتری و زحل آنقدر به زمین نزدیک شده و در یک خط مداری قرار خواهند گرفت که به نظر می‌رسد یک «ستاره» به شدت روشن ایجاد می‌کنند.

به گزارش فوربس، هم‌خطی مشتری و زحل تقریبا هر ۲۰ سال یک‌بار رخ می‌دهد، اما آنچه در سال ۲۰۲۰ غیرمعمول است اینکه بسیار به زمین نزدیک هستند و یک «سیاره مضاعف» ایجاد می‌کنند که از قرون وسطی تاکنون قابل رویت نبوده است.

پاتریک هارتیجن، منجم به فوربس گفت برای دیدن چنین درخششی باید به سحرگاه چهارم مارس ۱۲۲۶ بازگردیم. این دو سیاره چند هفته است که هم‌تراز شده‌اند، اما به دلیل چرخش سریع زمین به دور خورشید، در تاریخ بیست‌ویکم دسامبر با زمین هم‌خط خواهند شد.

ستاره‌شناس افسانه‌ای آلمانی، یوهانس کپلر تصور می‌کرد که ستاره بیت‌اللحم در داستان «سه انسان خردمند» می‌تواند یک اقتران سه‌گانه نادر از مشتری، زحل و زهره باشد.

امسال این اتفاق همزمان با شب یلدا در تقویم شمسی رخ خواهد داد که هیجان نجومی آن را مضاعف می‌کند.

به گزارش نیوزویک، اقتران بعدی در سال ۲۰۸۰ و البته این‌بار در ماه می، اردیبهشت رخ خواهد داد، بنابراین، این تنها ستاره کریسمس زندگی ما خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.