داوطلبان در مقابله با کرونا سنگ‌تمام گذاشتند

گفتگو با رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر به مناسبت روز جهانی داوطلب

وقتی پای تسکین آلام بشری به میان می‌آید، فعالیت داوطلبی حد و مرز نمی‌شناسد؛ از کمک به کادر درمان در نقاهتگاه‌های کرونا گرفته تا تهیه مواد غذایی برای افرادی که پای معیشت‌شان در این روزها لنگ شده، کمک به تهیه ماسک و اقلام بهداشتی، سر زدن به روستاهای محروم برای آموزش رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از شیوع کرونا و خلاصه هر اقدامی را که باری از دوش افراد رنج‌دیده کم می‌کند، به دایره کارهای داوطلبی می‌کشاند.
«محمد نصیری» رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر روایت‌های کوتاهی از فعالیت‌های داوطلبانه در سال 99 ارایه می‌کند و گوشه‌ای از چشم‌انداز این فعالیت‌ها را به میان می‌آورد. نصیری می‌گوید: «داوطلبان در مقابله با کرونا سنگ‌تمام گذاشتند.»

سال نو با کرونا

استقبال از سال نو در اسفند 98 با شیوع کرونا گره خورد؛ اتفاق تلخی که سلامت مردم را نشانه رفته و تاکنون خانواده‌های زیادی را داغدار کرده است. دغدغه‌های بهداشت و سلامت و همچنین معیشتی و اقتصادی تازه رخ نشان داد.

همین معضلات هم بود که ظرفیت‌های تازه‌ای در فعالیت‌های داوطلبی هلال‌احمر به وجود آورد. اولین عملیات سراسری داوطلبان تنها یک هفته بعد از شیوع کرونا آغاز شد و با همراهی 10تشکل مردم‌نهاد، طرح پیشگیری از شیوع کرونا در محله هرندی را اجرا کردیم.

مشارکت مردمی در طرح‌های پیشگیری اولیه، پیشگیری ثانویه و درمان و توانمندسازی و کمک به معیشت آسیب‌دیدگان کرونا از ابتدای این پاندمی تاکنون بی‌‌نظیر بود. در ایام نوروز داوطلبان در طرح‌های غربالگری حضور پیدا کردند و در ایام محرم با اجرای طرح نذر سلامت همراه مردم بودند. طرح‌هایی مثل ناظران سلامت و … هم اگر استقبال و همراهی داوطلبانه اعضا نبود، هرگز اجرایی نمی‌شد.

 

مرزهای ازخود گذشتگی درنوردیده می‌شود

متفاوت‌ترین عرصه حضور داوطلبی را این روزها می‌گذرانیم. تا پیش از این اگر جایی حادثه‌ای رخ می‌داد، بعد از وقوع حادثه بود که افراد برای تسکین آلام آسیب‌دیده‌ها به کمک می‌شتافتند.

فعالیت داوطلبانه در دوره شیوع کرونا ماجرای دیگری دارد؛ در حالی که همه در خانه‌های خود مانده‌اند، داوطلبان هلال‌احمر فعال‌تر از هر وقت دیگری در برنامه‌ها و طرح‌ها حضور دارند؛ آن هم در شرایطی که هنوز پاندمی ادامه دارد و آنها در معرض ابتلا هستند.

شبکه مویرگی هلال‌احمر که در تمام شهرها و روستاهای کشور ریشه دوانده، در این زمینه به ما کمک می‌کند. اما موضوع اصلی برای شناخت دقیق این نیازها و ظرفیت‌های داوطلبی، ایجاد بستری در فضای مجازی است، برای اینکه همه این نیازها و همچنین ظرفیت‌ها به سهولت در آن ثبت و یکپارچه شود. زیرساخت‌ها برای ایجاد آیتی‌بیس سازمان داوطلبان فراهم شده تا بتوانیم فرآیند جذب، آموزش و ساماندهی داوطلبان را سریع‌تر و باکیفیت‌تر از گذشته انجام دهیم.

جنس فعالیت‌های داوطلبی در این روزها جنس متفاوت‌تری است که در آن می‌توان ازخودگذشتگی داوطلبان را به چشم دید و در مقابل آن سر تعظیم فرود آورد. از تیم‌های پزشکی و پیراپزشکی تا افرادی که با تخصص‌ها و مهارت‌های خود به کمک افراد آسیب‌دیده آمده‌اند.

امسال بیش از یک میلیون ساعت کار توسط  داوطلبان در هلال‌احمر رقم خورد. این فعالیت‌ها تنها شامل طرح‌های ویژه کرونا نیست و از نذر آب گرفته تا طرح‌های دیگر را شامل می‌شود.

 

یلدا در کنار کادر درمان

طرح‌هایی مثل یلدانه و نذر آب و همای رحمت و … امسال هم به همت خیران و داوطلبان هلال‌احمر انجام شد. اما برای جلوگیری از شیوع کرونا فعالیت‌هایی مثل برگزاری همایش‌ها و تجلیل‌ها و نشست‌های مختلف آموزشی تا عادی‌ترشدن شرایط متوقف شده است.

در پایان آذر ماه طرح یلدانه را در پیش‌رو داریم که قرار است امسال آن را ویژه کادر درمان برگزار کنیم که نه‌تنها شب یلدا، بلکه در ماه‌های گذشته در هیچ مناسبت خاص و حتی ایام معمولی در کنار خانواده خود خود نبودند و دور از آنها در سخت‌ترین شرایط مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

همچنان تا پایان بحران کرونا در کنار مردم آسیب‌دیده از این پاندمی هستیم. بسته‌های کمک معیشتی که از طریق مردم به دست ما رسیده یا کمک‌های بین‌المللی را به دست مردم نیازمند رسانده‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد. 227 سمن در سراسر کشور، در اجرای بیش از 43 عملیات داوطلبانه با ما همراهی کرده‌اند و این همراهی ادامه دارد.

 

شبکه یکپارچه داوطلبان

فعالیت‌های داوطلبانه در هلال‌احمر همچنان رویکرد کاهش آلام بشری را در ایام پیش‌رو دارند. در این روزها جنس فعالیت‌های ما به سمت تخصصی‌شدن رفته. سازمان داوطلبان تاکنون در دو زمینه درمان و مددکاری اجتماعی توانسته خدمات و فعالیت‌های خود را کاملا تخصصی کند.

فرصت‌سازی برای افرادی که اشتیاق کار داوطلبانه دارند، یکی از مهم‌ترین اهداف پیش‌روی ما است که باید در زمینه آن فعالیت‌های موثرتری انجام دهیم. اطلاع کافی از همه توانایی‌های هر فرد و دسته‌بندی این مهارت‌ها و توانایی‌های داوطلبانه و همچنین تلاش برای به‌کارگیری آن، کاری است که باید برای استفاده درست از ظرفیت‌های داوطلبی انجام دهیم.

در این زمینه باید دو بستر را فراهم کنیم؛ اول نیازسنجی و دوم ایجاد فرصتی برای داوطلبان که بتوانند در هر زمان که اراده کردند، ظرفیت‌های داوطلبی خود را به گروه هدف که آن خدمات و فعالیت‌ها را نیاز دارد، برسانند.

شبکه مویرگی هلال‌احمرکه در تمام شهرها و روستاهای کشور ریشه دوانده و در این زمینه به ما کمک می‌کند. اما موضوع اصلی برای شناخت دقیق این نیازها و ظرفیت‌های داوطلبی، ایجاد بستری در فضای مجازی است، برای اینکه همه این نیازها و همچنین ظرفیت‌ها به سهولت در آن ثبت و یکپارچه شود.

زیرساخت‌ها برای ایجاد آیتی‌بیس سازمان داوطلبان فراهم شده تا بتوانیم فرآیند جذب، آموزش و ساماندهی داوطلبان را سریع‌تر و باکیفیت‌تر از گذشته انجام دهیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.