6 اولویت بودجه ۱۴۰۰ در توجه به مسائل زنان

پرداخت وام قرض‌الحسنه به بدهکاران مهریه

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری درباره توجه به مسائل زنان و خانواده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت: مطابق با تبصره ۱۶ بند «۱» لایحه بودجه ۱۴۰۰، «اولویت وام‌های اشتغال سازمان بهزیستی با زنان سرپرست خانوار است». همچنین در همین تبصره بند «ج» آن قید شده است که «وام قرض‌الحسنه دیه زندانیان نیازمند، برای زنان زندانی و زندانیان بدهکار مهریه، اولویت دارد»

شهروند آنلاین: معصومه ابتکار درباره توجه لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مباحث فرزندآوری، گفت: «در تبصره ۱۶ بند «ه» این لایحه در جهت «حمایت از فرزندآوری؛ بانک مرکزی مکلف شده است تا ۷۰میلیون تومان وام ودیعه مسکن با بازپرداخت ۲۰ساله برای خانوار‌های فاقد مسکن که صاحب فرزند سوم در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ شده یا می‌شوند، قرار دهد». این طرح به پیشنهاد معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری و با تغییراتی تصویب و در لایحه بودجه ۱۴۰۰ قرار گرفت تا بتواند گامی در جهت حمایت از فرزندآوری بردارد.

او ادامه داد: «در لایحه بودجه ۱۴۰۰ به اولویت‌های مهمی نظیر مشکلات اقتصادی مردم، مباحث اشتغال، اقشار آسیب‌پذیر، رشد اقتصادی در زمینه‌های مختلف و از همه مهم‌تر موضوع کرونا توجه ویژه‌ای شده است. در کنار این مباحث این لایحه به چندین موضوع در ارتباط با زنان نیز توجه ویژه‌ای نشان داده است.»

5 اولویت دیگر مورد توجه قرار گرفته که ابتکار مطرح می کند، به این شرح است:

در تبصره ۱۴ این لایحه به «تأمین بودجه حق بیمه سهم اقشار خاص از جمله قالیبافان، شاغلان صنایع‌دستی و زنان سرپرست خانوار و زنان بدسرپرست» اشاره شده است. همچنین از این جهت که بیش از ۷۰درصد از قالیبافان و ۸۵درصد از صنعتگران صنایع‌دستی را زنان تشکیل می‌دهند، می‌توان گفت توجه خوبی به این قشر از زنان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ انجام شده است.

– در تبصره ۱۶ به «توانمندسازی صندوق‌های خرد زنان روستایی» توجه ویژه‌ای شده است. همچنین برای نخستین‌بار است که در لایحه بودجه به این موضوع توجه شده که نشان‌دهنده رویکرد خوب دولت دوازدهم است.

– در تبصره ۱۷ بند الف لایحه نیز موضوع «بیمه درمانی رایگان برای ۳۰میلیون نفر» که حداقل نیمی از آنان زنان هستند، پیش‌بینی شده است و اینگونه به مباحث بهداشت و سلامت باروری زنان نیز توجه می‌شود. همچنین در تبصره ۱۱ بند الف ۱، «تأمین کسری اعتبارات دیه محکومان معسر جرایم غیرعمد ناشی از تصادفات با اولویت زنان معسر» نیز پیش‌بینی شده و رویکرد و توجه خوبی به زنان به‌ویژه زنان آسیب‌پذیر شده است.

– در تبصره ۱۶ بند الف این لایحه، بانک مرکزی در جهت حمایت از جوانان موکلف شده است تا به مزدوجین پس از ۹۷.۱.۱ مبلغ ۵۰میلیون تومان وام پرداخت کند.

-در لایحه بودجه ۱۴۰۰ انتظارات معاونت برآورده شده است. ردیف بودجه اصلی معاونت در سال گذشته ۲۵میلیارد تومان بوده و امسال به بیش از ۳۲میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. ردیف بودجه استان‌ها نیز در جهت نظارت بر اجرای اسناد پایش و مسائل تحکیم خانواده از حدود ۳میلیارد تومان به ۸ ونیم میلیارد تومان افزایش داشته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.