دولت این 8ماه را چگونه سپری کرد؟

نوبخت: ۵۰هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی‌شده تحقق نیافت

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در هشت‌ماه سال‌جاری ۳۱هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کردیم که این مبلغ به صورت هوشمند به حقوق و معیشت کارمندان و مردم اختصاص یافت

شهروند آنلاین: «محمدباقر نوبخت» روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که برای تشریح لایحه بودجه سال آینده برگزار شد، عملکرد بودجه در هشت‌ماهه نخست امسال را تبیین کرد.  

نکات مهم سخنان نوبخت به این شرح است:

– منابع پیش‌بینی‌شده برای امسال ۵۷۱هزار میلیارد تومان بود که ۳۸۴هزار میلیارد تومان سهم هشت‌ماه بود که براساس گزارش خزانه ۳۳۴هزار میلیارد تومان آن واریز شده است.

– تفاوت منابع پیش‌بینی‌شده با مبلغ واریزی ۵۰هزار میلیارد تومان است؛ یعنی ۵۰هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی‌شده تحقق نیافت.

– براساس قانون اجازه مصرف ۵۷۱هزار میلیارد تومان داشتیم و سهم هشت‌ماه نیز برابر  ۳۸۴هزار میلیارد تومان بود که خزانه ۳۵۳هزار میلیارد تومان پرداخت کرد و ۳۱هزار میلیارد تومان کمتر نسبت به قانون مصرف شد.

– میزان مصارف ما در هشت‌ماه سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۳۹درصد رشد داشت.

– مقایسه اعتبارات هزینه‌ای هشت‌ماهه امسال نسبت به سال ۹۸ نزدیک به ۳۵درصد بود و چون حقوق و مزایا جزو گروه هزینه‌ای است، امسال ۵۳درصد بیشتر از سال گذشته حقوق و مزایا را افزایش دادیم.

– هزینه عمرانی در هشت‌ماه امسال ۶۵درصد رشد داشت.

– در این مدت ۵۰هزار میلیارد تومان از منابع و ۳۱هزار میلیارد تومان از مصارف تحقق نیافت و می‌توان گفت ناترازی بودجه ۹۹ در هشت‌ماه امسال ۱۹هزار میلیارد تومان است که از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم.

– امسال اجازه داشتیم ۳۹هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم، اما تنها ۱۹هزار میلیارد تومان برداشت کردیم و این مبلغ در مقایسه با سال قبل 5هزار میلیارد تومان کمتر بود و اینکه گفته می‌شود کسری بودجه را به بانک مرکزی انتقال دادیم، درست نیست بلکه ۲۰هزار میلیارد تومان هم از مبلغ تعیین‌شده، کمتر بود.

در تابستان امسال رشد ناخالص داخلی با نفت ۰.۲درصد بود و اجزای این رشد به جز بخش خدمات که با توجه به شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌ها منفی 3درصد بود، در بقیه بخش‌ها همچون کشاورزی مثبت ۲.۷، صنایع و معادن مثبت ۴ و صنایع و معادن بدون نفت مثبت ۴.۲درصد بود.

– امسال ۵۲هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شده و این برای اولین‌بار است که میزان سرمایه‌گذاری ما مثبت بوده و با این ۵۲هزار میلیارد تومان، دومیلیون فرصت شغلی در بخش عمرانی تثبیت شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.