عقیم‌سازی زنان معتاد دروغ است

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی: هیچ محدودیتی برای حمایت از زنان معتاد باردار نداریم

عقیم‌سازی زنان معتاد سیاست کلی نظام نیست. طرح این موضوع غیرانسانی از سوی هر گروه و جناحی خلاف واقع است. ستاد مبارزه با موادمخدر و بهزیستی به‌عنوان متولیان اصلی این حوزه چنین برنامه و طرحی ندارند و این حرف خلاف واقع است.

شهروندآنلاین: عقیم‌سازی زنان معتاد دروغ است . فرید براتی‌سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به موضوع عقیم‌سازی زنان معتاد متجاهر که مدتی است در برخی محافل خبری به آن اشاره می‌شود، گفت: «چنین بحث‌هایی اصلا مطرح نیست و هر کسی از هر جناحی چنین سخنانی می‌گوید، خلاف واقع سخن گفته است و چنین موضوعاتی اصلا مطرح نیست. اگر هم چنین سخنانی از سوی برخی افراد مطرح می‌شود، دلیل بر این نیست که این‌گونه سخنان سیاست‌های کلی نظام و سیاست ستاد مبارزه با موادمخدر یا سیاست دستگاه‌هایی مانند بهزیستی است.»

او با غیرانسانی خواندن چنین موضوعی ادامه داد: «وظیفه دستگاه‌هایی مانند ما و وزارت بهداشت که دستگاه‌های خدماتی هستیم، این است که به این زنان خدماتی را ارایه دهیم و زمینه‌ای برای ارایه خدمات به آنها فراهم کنیم. در دو استان تهران و خراسان‌رضوی مراکز مادر کودک برای زنان معتاد متجاهر راه‌اندازی شده است.»

آن‌طور که براتی‌سده می‌گوید این بحث که مطرح می‌شود، یک بحث انحرافی است و افرادی که چنین سخنانی می‌گویند، آشنایی با حیطه اعتیاد در زنان ندارند. این موضوعات ممکن است باعث شود زنانی که باردار هستند و مصرف مواد دارند، به مراکز درمانی ما مراجعه نکنند و اثرات منفی چنین صحبت‌هایی بسیار زیاد است.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد بهزیستی در ادامه صحبت‌هایش به حمایت این سازمان از زنان معتاد باردار اشاره کرد و در این‌باره توضیح داد: «زنان معتادی که باردار یا دارای کودک و نوزاد هستند، می‌توانند به این مراکز مراجعه کنند و تحت‌نظر درمانی و حمایتی قرار بگیرند. زنانی که باردار هستند، هنگام زایمان به مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند و زنانی که دارای نوزاد و کودک هستند و می‌خواهند کودکان‌شان در کنارشان باشند نیز در این مراکز می‌توانند خدمات‎ درمانی بگیرند و تحت پوشش ما هستند و هیچ‎گونه محدودیتی برای حمایت از این زنان نداریم. ظرفیت‌هایی که ایجاد شده، همچنان خالی است و این نشان‌دهنده این است که این زنان تعداد زیادی ندارند.»

او با تأکید بر حمایت موثر از زنان معتاد ادامه داد: «یکی از موسسات خیریه قرار است زنانی که از مراکز مادر و کودک ما خارج می‌شوند و به همراه کودکان‌شان هستند، تحت پوشش قرار داده و خانه‌های امنی برای آنها در نظر بگیرند تا بتوانند در کنار کودکان‌شان زندگی کنند و تمام هزینه آن نیز پرداخت می‌شود.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.