داستان بی‌نفسان از دیر تا بندرعباس

در 70 روز گذشته 20 کودک مرگ خودخواسته را انتخاب كردند

سیما فراهانی| تصمیم وحشتناکی است، حتی فکر کردن به آن هم لرز به جان آدم می‌اندازد، ولی همین تصمیم ترسناک در ذهن‌های کوچک رسوخ کرده است. قربانیان کوچکی که به دلایل مختلف تصمیم به مرگ گرفتند، تا جایی که در دو ماه گذشته آمار خودکشی در بین کودکان عدد 20 را نشان می‌دهد، يعني از اول مهر تا دهم آذر ماه، 20 كودك و دانش‌آموز به دلايل مختلف دفتر زندگي خود را براي هميشه بستند.

فقر، تأثير دوستان، فضاي مجازي و مشكلات خانوادگي انگیزه بیشتر قربانیان پرونده مرگ‌های خودخواسته 70 روز گذشته است. این 20 خودکشی را رسانه‌ها در این مدت منتشر کرده‌اند. اما این احتمال وجود دارد که آمار مرگ‌های خودخواسته در این بازه زمانی بیشتر باشد.

شوک حادثه دیر

فقر و دسترسی‌نداشتن به تلفن هوشمند برای اتصال به سامانه شاد و تحصیل به صورت آنلاین دليل نخست خودکشی دانش‌آموز دیری بود. خبري كه دست‌به‌دست در فضاي مجازي و رسانه‌ها چرخيد و مردم را تحت تأثير قرار داد. تا چندين روز مردم فقط درباره محمد و دليل خودكشي‌اش صحبت مي‌كردند.

اما این خودکشی تلخ با تکذیب مسئولان مواجه شد، از مدیر مدرسه تا مدیر آموزش‌وپرورش بوشهر با انتشار اسناد و مدارکی ادعا کردند که این دانش‌آموز سرکلاس‌های آنلاین مدرسه شرکت می‌کرده و مشکل گوشی نبوده است.

جنجال مرگ خودخواسته این دانش‌آموز با سروصدای زیادی همراه شد. عده‌ای ساز اعتراض کوک کردند. عده‌ای دیگر با راه‌اندازی کمپین‌های مختلف تصمیم به خرید گوشی برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت گرفتند. اما در این میان تحقیقات برای افشای این مرگ خودخواسته ادامه داشت. تحقیقاتی که قرار بود راز این خودکشی تکان‌دهنده را فاش سازد. اما پرونده جنجالی مرگ محمد با گذشت روزها هنوز بی‌دلیل مانده است.

اما محمد اولين و آخرين كودكي نیست كه به استقبال مرگ خودخواسته رفته است. چهارم مهر ماه عسل شانزده ساله با قرص برنج در رباط‌كريم به زندگي خود پايان داد. بعد از آن كودكان و نوجوان‌هاي زيادي بودند كه با يك تصميم وحشتناك زندگي خود و خانواده‌هايشان را نابود كردند. مرتضي ده ساله در ايلام، پرستو سیزده ساله در اروميه و زهرا شانزده ساله در كنگان سه کودک و نوجوانی هستند که در اين ليست سياه قرار دارند.

پنج مرگ خودخواسته در رامهرمز

بیست‌ودوم آبان ماه نيز با خودكشي دختر پانزده ساله در رامهرمز، آمار خودكشي نوجوانان فقط در اين شهرستان طي يك ماه به پنج نفر رسيد. رستمی، رئیس آموزش‌وپرورش رامهرمز، اختلافات خانوادگی، تعصبات کورکورانه، تعارضات فکری و عاطفی و عدم‌پاسخگویی به نیازها و اقتضائات زیستی را از علت‌های این رخداد تلخ‌ عنوان کرده است.

رئیس اداره آموزش‌وپرورش رامهرمز همچنین به ‌صراحت دلیل خودکشی یکی از دانش‌آموزان دختر را مخالفت خانواده با تهیه تلفن همراه و عدم‌امکان ادامه تحصیل این نوجوان عنوان کرد.

دو خودكشي خبرساز

همين چند روز پيش نيز خبر خودكشي روژين و ساجده رسانه‌اي شد و مردم را تحت‌تأثير قرار داد. خودکشی دو دختر پانزده و هفده ساله، لیست مرگ‌های خودخواسته را سیاه‌تر کرد. ساجده در بهزیستی مشهد با روسری خود را حلق‌آویز کرده بود. روژین هم در سلماس به استقبال مرگ خودخواسته رفت.

براساس خبر‌ها ساجده هفده ساله شش ماهی بود که با حکم قضائی به مرکز نگهداری دختران در معرض آسیب بهزیستی منتقل شده بود. روژین پانزده ساله هم گفته می‌شود به دلیل مشکلات خانوادگی تن به مرگ خودخواسته داد.

عموی روژین در مورد علت خودکشی او گفت: «روژین و پدرش زندگی سختی داشتند. برادرم اعتیاد دارد و اغلب بیکار است. روژین در یک کارگاه قالیبافی کار می‌کرد. آنها خانه نداشتند و ما یک اتاق خانه خودمان را به آنها داده بودیم، همین‌ها باعث شد که روژین احساس افسردگی کند و دست به خودکشی بزند.»

بازی وحشتناک آیلار و دوستش

شاید آیلار هم کوچک‌ترین قربانی سیاهه مرگ‌های خودخواسته این روزها باشد. خودکشی یا قتل هنوز مشخص نیست، اما گفته می‌شود که او با همراهی دوست دوازده ساله‌اش پایان زندگی را تا انتها رفت. ماجرای پیدا شدن جسد حلق‌آويزشده دخترک در پشت‌بام خانه تکان‌دهنده بود.

اما کلاف سردرگم مرگ دانش‌آموز هشت ساله بندرعباسی 12 روز طول کشید، تا اینکه دوست دوازده ساله آيلار ترسان و لرزان داستان تلخ آن شب و بازي مرگبارشان را فاش كرد. پلیس اعلام کرد دو دوست با هم تصميم وحشتناکی گرفتند. اما در ميانه راه يكي از آنها مي‌ترسد و پا پس مي‌كشد، ولي ديگري ادامه مي‌دهد.

صبح دوشنبه بود که تنها شاهد و مظنون این حادثه از جز به جز داستان بازی مرگ در پشت‌بام خانه گفت.

بازي مرگبار در پشت‌بام

اين دختر دوازده ساله در حالي كه خودش هم به شدت ترسيده بود، گفت: «شب حادثه براي بازی به پشت‌بام رفتیم و با توجه به اختلافات شدید خانوادگی و از آنجا که تحت‌تأثیر خودکشی یکی از دوستان خود بودیم، تصمیم گرفتیم ما هم خودکشی کنیم. ابتدا من خودم را حلق‌آویز کردم،

اما نتوانستم تاب بياورم و خودم را نجات دادم، سپس آيلار طناب را دور گردنش پیچید، من هم دو دور طناب را دور گردنش پیچیدم و طناب را کشیدم تا بی‌حال شد، با دیدن وضع او ترسیدم و برای نجات او اقدام کردم، اما نتوانستم طناب را از گردنش باز کنم و از ترس محل را ترک کردم.»
در حال حاضر این دختر به دستور مقام قضائی براي نگهداری تحویل اداره بهزیستی شهرستان بندرعباس شد. این درحالی است که خاله آیلار موضوع خودکشی را تکذیب کرد و گفت که دوست آیلار برای اینکه کشتن یک انسان را تجربه کند، آیلار را با طناب خفه کرده است،

بنابراین هنوز هم به درستی مشخص نیست که آیلار نيز بازي مرگباري را شروع كرده یا نه. هنوز معلوم نیست که آیلار هم به ليست سياه كودكان علاقه‌مند به خودكشي اضافه می‌شود یا خیر.

به نشانه های هشداردهنده توجه کنید

بسیاری از نوجوانانی که دست به خودکشی می زنند به یک بیماری زمینه ای مانند افسردگی مبتلا هستند. به همین دلیل توانایی کنار آمدن و سازگاری با تنشهای دوران بلوغ را ندارند. بنابراین ممکن است کودکان یا نوجوانان به این نتیجه برسند که وضعیت زندگیشان خیلی بد است، هیچ راه نجاتی هم وجود ندارد. بنابراین، آنها در چنین شرایطی ممکن است دست به خودکشی بزنند.

کارشناسان معتقدند که والدین می توانند نقش بسزایی در این زمینه داشته باشند. آنها باید به نشانه های هشداردهنده کودکانشان توجه کنند. در این شرایط است که می توانند به موقع مانع از انجام اقدامات خطرناک توسط کودک یا نوجوانشان شوند. مثلا صبحت در رابطه با مرگ، جستجوی اخبار و روشهای خودکشی در اینترنت، صحبت یا نوشتن در مورد خودکشی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، انزوا و گوشه گیری برخی از این نشانه های هشداردهنده هستند. اظهارات کارشناسان نشان می دهد که صحبت های والدین و حمایت های آنها می تواند کودک و نوجوان را به زندگی سالم تشویق کند. آنها باید به کودکانشان آموزش دهند که برای حل مشکل با خانواده و یا یک فرد مورد اعتماد مشورت کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.