به رویای پایان همه‌گیری نزدیک می‌شویم

رئیس سازمان بهداشت جهانی نوید داد

تدروس آدهانوم گبرسیوس با تحسین اقدامات دلسوزانه و ازخودگذشتگی‌ها، عملکردهای نفسگیر علم و نوآوری و نمایش دلگرم‌کننده همبستگی در مقابله جهانی با همه‌گیری، تأکید کرد همچنان علایم نگران‌کننده از نگاه خودخواهانه بشریت در تقسیم‌بندی «بهترین و بدترین حالت» نمایان است.

راضیه زرگری: رئیس سازمان بهداشت جهانی بر اساس نتایج مثبت ارایه‌شده آزمایش واکسن‌های کرونا عنوان کرد: «به رویای پایان همه‌گیری نزدیک می‌شویم.»

تدروس آدهانوم گبرسیوس گفت: «نتایج مثبت آزمایش‌های واکسن کرونا به معنای این است که اکنون افراد می‌توانند به پایان همه‌گیری فکر کنند.» بااین‌حال، او به کشورهای ثروتمند هشدار داد که از کشورهای فقیر و حاشیه‌ای در این مورد سوءاستفاده نکنند.

او در سخنرانی خود در جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «در هفته‌های اخیر با نتایج مثبت آزمایش‌های واکسن، امیدواری افزایش‌یافته است، اما صریح بگویم ما به‌سادگی نمی‌توانیم جهانی را بپذیریم که در آن حقوق فقیران و حاشیه‌نشینان توسط ثروتمندان و قدرتمندان در لشکرکشی واکسن‌ها لگدمال شود.»

به گزارش ریپابلیک ورد، او خواستار تقسیم عادلانه کالاهای عمومی جهانی شد تا هیچ کشوری از دیگر کشورها عقب نماند. تدروس گفت: «کاهش نابرابری‌ها پس از همه‌گیری آغاز نمی‌شود و این مورد باید بخشی از مقابله با کرونا باشد.»

او گفت: «ما نمی‌توانیم و نباید به همان الگوهای استثماری تولید و مصرف برگردیم ، همان بی‌توجهی به كره‌زمین كه همه زندگی را در معرض خطر قرار داده؛ همان چرخه وحشت و دخالت و همان سیاست تفرقه‌افكنانه‌ای كه به این همه‌گیری دامن زده است.»

نگاه خودخواهانه بشریت در تقسیم بندی «بهترین و بدترین حالت» نمایان است

او در مورد آمادگی برای واکسن آتی خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها نتوانسته‌اند در مقابله با شیوع سندرم تنفسی حاد، سندرم تنفسی منطقه‌ای مرتبط با ویروس کرونا، آنفلوآنزای خوکی و سایر بیماری‌های عفونی پاسخ مثبت دهند. به گفته تدروس اکنون همه کشورها باید تدابیری اندیشیده و در پیش‌بینی، جلوگیری و کنترل بحران‌های بعدی سرمایه‌گذاری کنند.

او با تحسین اقدامات دلسوزانه و ازخودگذشتگی‌ها، عملکردهای نفسگیر علم و نوآوری و نمایش دلگرم کننده همبستگی در مقابله جهانی با همه‌گیری، تأکید کرد همچنان علایم نگران‌کننده از نگاه خودخواهانه بشریت در تقسیم بندی «بهترین و بدترین حالت» نمایان است.

تدروس آدهانوم بدون نام بردن از کشوری گفت که برخی پاسخ مساوی به بحران جهانی بهداشت نداده‌اند و برخی هم به‌طور مساوی تحت تاثیر آن قرار نگرفته‌اند. «موفقیت کشورهایی که از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کردند، به دلیل جغرافیای آن کشور نیست.»

رئیس بهداشت سازمان ملل گفت: «این کشورها ثابت کرده‌اند که با علم، همبستگی و فداکاری می‌توان این ویروس را مهار کرد و در مکان‌هایی که علم تحت تأثیر تئوری‌های توطئه‌آمیز قرار گیرد، این عفونت نیز گسترش می‌یابد.»

او با تحسین اقدامات دلسوزانه و ازخودگذشتگی‌ها، عملکردهای نفسگیر علم و نوآوری و نمایش دلگرم‌کننده همبستگی در مقابله جهانی با همه‌گیری، تأکید کرد همچنان علایم نگران‌کننده از نگاه خودخواهانه بشریت در تقسیم‌بندی «بهترین و بدترین حالت» نمایان است.

تدروس همچنین چهار زمینه اصلی را در نظر گرفت که در آن سازمان ملل برای پایان دادن به همه‌گیری و ایجاد جهان پس از کرونا باید انجام دهد. او خواستار سرمایه‌گذاری در واکسن‌ها، برداشتن گام‌هایی برای آماده‌بودن برای جلوگیری از بیماری همه‌گیر بعدی و ارتقای سلامت به‌عنوان پایه‌ای برای صلح و رفاه و حفاظت از آینده مشترک شد.

کمبود بودجه 4.3 میلیارد دلاری مقابله با همه‌گیری

رئیس بهداشت سازمان ملل در یک سخنرانی مجازی طی نشست سطح بالا در سازمان ملل هشدار داد که واکسن «آسیب‌پذیری‌های ریشه‌ای را برطرف نخواهد کرد؛ فقر، گرسنگی، نابرابری و تغییرات آب‌وهوایی که به گفته تدروس با پایان یافتن همه‌گیری باید اراده‌ای جدی برای مقابله با آنها به وجود بیاد.

او گفت: «ما نمی‌توانیم و نباید به همان الگوهای استثماری تولید و مصرف برگردیم، همان بی‌توجهی به كره‌زمین كه همه زندگی را در معرض خطر قرار داده؛ همان چرخه وحشت و دخالت و همان سیاست تفرقه‌افكنانه‌ای كه به این همه‌گیری دامن زده است.»

تدروس اعلام کرد که سازمان بهداشت جهانی دسترسی به برنامه کووید-۱۹ Tools Accelerator یا ACT Accelerator را برای تولید واکسن ایجاد کرده و آنها را به‌طور عادلانه تخصیص و تحویل می‌دهد: «تلاش‌ها برای رسیدن به واکسن مثل نوری روشن در انتهای تونل لحظه‌به‌لحظه بیشتر می‌شود؛ اما واکسن‌ها  باید به طور عادلانه و مانند کالاهای عمومی جهانی تقسیم شوند، نه به عنوان کالاهای خصوصی که نهایتا نابرابری‌ها را گسترش می‌دهند.»

«با این حال اگر شتاب‌دهنده ACT به‌طور کامل بودجه نگیرد، در خطر قرار می‌گیرد. شتاب‌دهنده ACT برای ایجاد بسترهای لازم برای تهیه و تحویل گسترده واکسن‌ها، تشخیص‌ها و روش‌های درمانی، با شکاف بودجه ۴.۳ میلیارد دلاری فوری روبه‌رو است و ۲۳.۹ میلیارد دلار بیشتر در سال آینده موردنیاز است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.