دریاچه ارومیه به اعتبار بیشتری نیاز دارد

براساس لایحه بودجه 1400 اعتباری حدود ۴۹۸ میلیون و ۸۰۰هزار تومان برای حفاظت و نجات دریاچه ارومیه درنظر گرفته شده است

۴۹۸ میلیون تومان سهم دریاچه ارومیه از بودجه 1400. اواسط دهه80 بود که روزبه‌روز از مساحت نگین فیروزه‌ای کم شد و عمق ‏آب تحلیل رفت. کارشناسان و دلسوزان گلایه‌ها کردند از سدهای بی‌رویه، احداث بزرگراه روی دریاچه و استفاده بی‌برنامه از منابع آب حوضه آبریز. کارشناسان محیط‌زیست از تبعات خشک شدن ‏دریاچه ارومیه گفتند و هشدار دادند و از بادهای نمک در نتیجه خشک شدن دریاچه گفتند.
هشدارهایی که می‌گفتند زندگی چند‌میلیون شهروند با وقوع این اتفاقات ‏تهدید می‌شود. تعدادی از صاحب‌نظران سرنوشت خشک شدن دریاچه را نتیجه ‏سدسازی‌ها دانستند. احیای دریاچه در دستور کار قرار گرفت.

شهروندآنلاین: سال‌هاست احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها دغدغه فعالان این حوزه است؛ دریاچه‌ها و ‏تالاب‌هایی که حیات‌شان تضمینی است بر حیات محیط‌ زیست منطقه‌شان و این در ‏حالی است که حوضه آبریز از کم شدن آب تجدیدپذیر سالانه خبر می‌دهد.

سند تخصیص ‏آب هم از منفی بودن خزانه می‌گوید. «هرگونه واگذاری جدیدی نه صلاح است، نه ‏قانونی.» تجریشی معتقد است به اندازه کافی سد ساخته شده و حوضه آبریز ‏ظرفیت برداشت بیش از یک‌متر مکعب را ندارد.

«عملیاتی شدن این سدها تمام ‏تلاش‌ها برای احیای دریاچه را به باد می‌دهد. ساخته شدن این سدها به معنی ‏برگشت به ‌سال 92 است و بی‌شک جابه‌جایی جمعیت را به دلیل بروز گردوغبار ‏نمکی خواهیم داشت.»

احیای دریاچه یکی از برنامه‌های مهم دولت یازدهم بود؛ دریاچه‌ای که قرار است با سهم اندکش از بودجه به حیاتش ادامه بدهد.

براساس لایحه بودجه 1400 اعتباری حدود ۴۹۸ میلیون و ۸۰۰هزار تومان برای حفاظت و نجات دریاچه ارومیه درنظر گرفته شده است.

در حالی که به گفته مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه برای ادامه راه نجات دریاچه ارومیه به اعتبارات بیشتری نیاز است.

فرهاد سرخوش می‌گوید که اعتبار تعیین‌شده باید صرف اجرای پروژه‌های نرم‌افزاری شود؛ احداث سیستم‌های نوین آبیاری، کشت محصولات کم‌آب‌بر، لایروبی برخی از رودخانه‌ها و….

سرخوش معتقد است پس از رسیدن دریاچه به تراز اکولوژیک در سال ۱۴۰۶، باید هرساله بودجه‌ مشخصی برای حفظ دریاچه ارومیه در نظر گرفته شود.

به گفته او کوتاهی در این زمینه دریاچه را مجدد به خطر می‌اندازد. «تاکنون اعتباری حدود 6هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه هزینه شده.»

به باور مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه باید ۹ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه افزوده شود تا به تراز اکولوژیک خود برسد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.