کیش شدیم، اما مات نه!

پروژه تعلیق شطرنج ایران که از سوی برخی مسئولان در فدراسیون جهانی کلید خورده بود، شکست خورد

فدراسیون جهانی شطرنج ضمن حمایت از فدراسیون ایران با انتشار متنی به تلاش‌های نایب‌رئیس انگلیسی خود برای تعلیق شطرنج ایران پاسخ منفی داد و خواستار رفع برخی ابهامات شد

بعد از اینکه در سال 98 جودوی ایران به خاطر حاشیه‌های مربوط به عدم رویارویی سعید ملایی با نمایندگان رژیم صهیونیستی و همچنین مصاحبه‌های او بعد از مهاجرت تعلیق شد و همچنان هم بعد از گذشت 15ماه این داستان ادامه پیدا کرده؛ در ماه‌های اخیر نوبت به شطرنج ایران رسیده بود که خطر تعلیق را در یک‌قدمی خودش می‌دید.

فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) روز گذشته نود و یکمین مجمع عمومی خود را به صورت وبینار برگزار کرد. فرهاد نیکوخصال سرپرست فدراسیون شطرنج و شادی پریدر نایب‌رئیس این فدراسیون درحالی به‌عنوان نمایندگان ایران در این نشست آنلاین شرکت داشتند که تعلیق شطرنج ایران و تلاش‌های «نایجل شورت» نایب‌رئیس انگلیسی فیده در این زمینه یکی از موضوعات مطرح‌‌شده بود و حتی کشوری مثل کانادا هم در این زمینه همراه شده بود. با این حال رئیس فدراسیون جهانی شطرنج که ریاست مجمع را برعهده داشت، با ورود به موقع به بحث مربوط به ایران و تهدید تعلیق آن، مدیریت لازم را اعمال کرد.

در این نشست فرهاد نیکوخصال با یادآوری اینکه فدراسیون شطرنج ایران ۶ماه پیش پاسخ نامه فیده را با تأکید بر اینکه ایران تخلفی مبنی بر رعایت‌نکردن منشور المپیک مرتکب نشده، داده است از مطرح‌شدن دوباره برخی مسائل در رابطه با شطرنج ایران انتقاد کرد.

در طرح پیشنهادی رئیس فدراسیون جهانی شطرنج در خصوص موضوع ایران آمده است:

«این پیشنهاد خطاب به فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران و همه فدراسیون‌های کشورهای دیگر توصیه می‌شود که به بازیکنان کشورشان بیاموزند که به اصول المپیک و فیده احترام بگذارند. شطرنج، ملت‌ها، فرهنگ‌ها و سنت‌ها را به هم متصل می‌کند و نباید به‌عنوان ابزاری برای جداسازی بایکوت و تحریم استفاده شود.

مجمع فدراسیون جهانی شطرنج از فدراسیون جهانی اسلامی ایران می‌خواهد که اطمینان حاصل کند که در آینده مواردی از بایکوت بخصوص در مسابقات رسمی فیده اتفاق نیفتد و علاوه بر آن از مسئولان یا بازیکنان خواسته شود که از تبلیغ مثبت در مورد تحریم خودداری کنند و وب‌سایت فدراسیون شطرج از این پس از انتشار دیدگاه‌های سیاسی که با اصول فدراسیون جهانی منافات دارد، اجتناب کند.

چنین مواردی می‌تواند به اعمال تنبیه‌هایی از طرف فدراسیون جهانی شطرنج منجر شود که ممکن است به بازیکنان ایران آسیب برساند. در حین اینکه از روش‌های دیپلماتیک برای حل اختلاف باقی‌مانده استفاده می‌کنیم و مجمع عمومی به هیأت‌رئیسه تفویض اختیار می‌کند، برای حل اختلافات باقی‌مانده و هرکار لازم برای اعمال هرگونه سختگیری جهت حل این موضوع اعمال‌نظر کند.

تمامی این موارد به تمام فدراسیون‌های ملی کشورها، بازیکنان و مسئولان بدون استثنا یا تبعیض اعمال می‌شود».

بدین ترتیب پروژه تعلیق شطرنج ایران شکست خورد و بازیکنان ایرانی بدون مشکل می‌توانند در مسابقات بین‌المللی حاضر شوند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
۱ دیدگاه
  1. ممدم ممد می‌گوید

    مطمئنی داداچ؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.