شکارچیان سیمرغ‌های جشنواره در صف آغاز رقابت!

جشنواره فیلم فجر هنوز در بند ابهام

مرور اسامی فیلم‌هایی که امسال تولید شده‌اند، نشان می‌دهد که جشنواره ۳۹ در قیاس با دوره‌های اخیر اگر جذاب‌تر و پرنام‌تر نباشد، بی‌نام و نشان‌تر هم نخواهد شد

پولاد امین، شهروند آنلاین: شکارچیان سیمرغ‌های جشنواره در صف آغاز رقابت!  به‌رغم انتشار اخباری مبنی بر برگزارشدن قطعی سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن‌ماه امسال، اما هنوز تکلیف این دوره چندان روشن نیست و برگزاری یا تعویق آن در ابهام قرار دارد. در این ابهام عوامل زیادی نقش دارند. از تهدیدات کرونایی تا تردیدهایی که درباره تعداد ناکافی فیلم‌های امسال برای برگزاری یک جشنواره استاندارد وجود دارد.

اما مرور اسامی فیلم‌هایی که از ابتدای سال تاکنون اخباری درباره تولیدشان منتشر شده، نشان از این دارد که جشنواره ۳۹ اگر تنها با فیلم‌هایی که امسال جلوی دوربین رفته‌اند، برگزار شود، در قیاس با دوره‌های اخیر اگر جذاب‌تر و پرنام‌تر هم نباشد، بی‌نام و نشان‌تر نخواهد شد.
در میان حدود 30 فیلمی که از ابتدای سال پروانه گرفته و بعضی نیز جلوی دوربین رفته‌اند، فیلم‌های کنجکاوی‌برانگیزی از کارگردانان بزرگ سینمای ایران وجود دارد. حالا اگر فیلم‌های ساخته‌شده سال گذشته را هم که نخواستند یا نتوانستند در جشنواره گذشته حضور یابند، به این فهرست اضافه کنیم، با جشنواره‌ای پرستاره روبه‌رو خواهیم بود. جشنواره‌ای با حضور اصغر فرهادی، مسعود کیمیایی، حمید نعمت‌الله، سعید سهیلی، رضا درمیشیان، محمدحسین مهدویان، نرگس آبیار، وحید جلیلوند، رضا میرکریمی، روح‌الله حجازی و چند نام کنجکاوی‌برانگیز دیگر- البته به شرطی که فیلم‌هایشان در زمان مقرر آماده شود.

قهرمانان

اصغر فرهادی و مسعود کیمیایی سرشناس‌ترین سینماگران حاضر در این جشنواره فرضی خواهند بود. فیلمسازانی که در هر پروژه‌ای با هر تعداد ستارگان خودشان ابرستاره آن فیلم محسوب می‌شوند.
امسال اصغر فرهادی می‌تواند فیلم «قهرمان» را در جشنواره داسته باشد و مسعود کیمیایی نیز «خائن‌کشی» را. «قهرمان» با حضور محسن تنابنده و امیر جدیدی که در شیراز جلوی دوربین رفته، فیلمی کنجکاوی‌برانگیز از فرهادی است که تاکنون اطلاعات زیادی درباره فضا و داستانش رسانه‌ای نشده است.
«خائن‌کشی» مسعود کیمیایی اما با اقتباس از ماجراهای زندگی یک کاراکتر واقعی تاریخ معاصر فیلمی است که رسانه‌ها در این چند وقتی که از انتشار اخبارش می‌گذرد، درباره جوانب گوناگونش مقالات و گزارش‌های زیادی منتشر کرده‌اند. فیلمی که ترکیب متفاوت بازیگرانش که از گروه نامتجانسی چون مهران مدیری، امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام و حمیدرضا آذرنگ شکل گرفته، کنجکاوی زیادی ایجاد کرده است. با این حال باید گفت که این فیلم هنوز به مرحله فیلمبرداری نرسیده و بعید است تا زمان جشنواره هم آماده شود.

«لامینور» داریوش مهرجویی که سال گذشته از حضور در جشنواره خودداری کرد، دیگر فیلم مهم امسال می‌تواند باشد.

دو قطبی جذاب

بازیگران فیلم «مجبوریم» در کنار کارگردان

رضا درمیشیان با «مجبوریم» و محمدحسین مهدویان با «شیشلیک» دیگر چهره‌های کنجکاوی‌برانگیز امسال هستند. درمیشیان سال گذشته می‌خواست با «مجبوریم» در جشنواره شرکت کند، اما این اتفاق رخ نداد تا این فیلم با بازی فاطمه معتمدآریا، بهمن فرمان‌آرا، نگار جواهریان، پارسا پیروزفر و پردیس احمدیه یکی از شانس‌های اصلی امسال باشد. البته اگر اتفاقات حاشیه‌ای و ممیزی مانع این اتفاق نشوند.
محمدحسین مهدویان هم با «شیشلیک» موقعیتی مشابه با درمیشیان، البته در میان طیف دیگری از رسانه‌ها و مخاطبان دارد. «شیشلیک» با بازی رضا عطاران، پژمان جمشیدی، جمشید هاشم پور، ژاله صامتی، وحید رهبانی، مه‌لقا باقری و عباس جمشیدی‌فر اولین کمدی مهدویان پس از چند تجربه سیاسی است. یک تجربه متفاوت با فیلمنامه‌ای از امیرمهدی ژوله که بسیاری منتظر تماشایش هستند.

دو فیلمه‌ها

امسال دو کارگردان می‌توانند با دو فیلم در جشنواره حضور یابند. اولی حمید نعمت‌الله است که از یک‌سو فیلم جنجالی «قاتل و وحشی» را که به دلیل حواشی از حضور در جشنواره گذشته فجر بازماند، به جشنواره سی‌ونهم عرضه خواهد کرد و از سوی دیگر «چشم و ابرو» را هم دارد که اخبار تولیدش با بازی لیلا حاتمی همین چند هفته پیش منتشر شد.
علیرضا امینی دیگر کارگردان دو فیلمه جشنواره می‌تواند باشد. فیلمسازی که پس از چندسال کم‌کاری امسال دو فیلم «راند چهارم» و «رقص دلفین‌ها» را در مراحل مختلف تولید دارد و می‌خواهد با این دو فیلم حضور کمرنگ سال‌های اخیر را جبران کند.

جنجالی‌ها

نمایی از فیلم «گشت ۳»

نرگس آبیار با «ابلق»، سعید سهیلی با «گشت ۳»، کمال تبریزی با «دست‌انداز» و مانی حقیقی با «تفریق» می‌توانند دیگر نام‌های جذاب جشنواره باشند. «ابلق» نرگس آبیار با بازی بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و گلاره عباسی که در سکوت کامل خبری کارگردانی شده، یک فیلم آپارتمانی است که در کارنامه آبیار فیلم متفاوتی می‌تواند به شمار آید.
«گشت ۳» سعید سهیلی هم چنین موقعیتی دارد، با این تفاوت که قطعا از فیلم‌های جنجالی سال خواهد بود و به‌خصوص ترکش‌های حواشی ریحانه پارسا می‌تواند این فیلم را با چالش‌های زیادی مواجه کند.
کمال تبریزی اگر «دست‌انداز» را که یک کمدی با بازی رضا کیانیان، حبیب رضایی، هدی زین‌العابدین و رویا نونهالی است، به جشنواره برساند، می‌تواند بعد از چندسال انتظار بازتابی مناسب داشته باشد.
و اما «تفریق» مانی حقیقی، که به واسطه حضور نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی فیلم به‌شدت کنجکاو‌برانگیز است، به‌خصوص اگر جدایی پریناز ایزدیار از این فیلم را هم در نظر آوریم، که حاشیه‌ساز شد. گفته می‌شود «تفریق» فضایی متفاوت از دیگر فیلم‌های مانی حقیقی خواهد داشت.

نام‌های جذاب

«بدون همه چیز» با بازیگران بزرگش توقعات زیادی ایجاد کرده است

نام‌های جذاب امسال البته تنها این بزرگان نیستند.
امسال روح‌الله حجازی در ماه‌های ابتدایی سال «روشن» را با بازی رضا عطاران، سارا بهرامی و سیامک انصاری جلوی دوربین برد. وحید جلیلوند «شب، داخلی، دیوار» با حضور نوید محمدزاده را دارد، با داستانی جذاب درباره مردی نابینا که زنی زندگیش را تغییر می‌دهد.
منیر قیدی با اینکه تنها یک فیلم در کارنامه دارد، اما به اتکای همین «ویلایی‌ها» جزو فیلمسازانی است که بسیاری منتظر فیلم جدیدش هستند. فیلمی به نام «دسته دختران» که درباره روزهای مقاومت مردمی خرمشهر است و از همین گام‌های آغازین، با انصراف لیلا حاتمی و جایگزینی نیکی کریمی خبرساز شده است.

محسن قرایی که فیلم اولش «سد معبر» توجهات رسانه‌ای زیادی جلب کرد، امسال با فیلم پربازیگر «بدون همه‌ چیز» در انتظار موفقیتی مشابه است. این فیلم با حضور پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی‌فر، باران کوثری و مهتاب نصیرپور در شرایطی نه‌چندان مساعد و با تولیدی سخت به سرانجام رسیده و منتظر اولین نمایش خود در جشنواره فیلم فجر است.

«مجوز خروج» کیارش اسدی‌زاده و «نگهبان شب» رضا میرکریمی دیگر فیلم‌های امسال هستند که توقعات زیادی درباره‌شان وجود دارد. فیلم میرکریمی البته هنوز جلوی دوربین نرفته و گفته می‌شود منتظر نوید محمدزاده است.

خارج از دید

در فیلم «چپ، راست» شاهد حضور سه کارگردان کمدی جلوی دوربین هستیم.

گفته می‌شود که جشنواره امسال هیأت انتخاب نخواهد داشت و تمام فیلم‌های متقاضی در بخش سودای سیمرغ داوری خواهند شد. از این‌رو می‌توان انتظار داشت بعضی از فیلم‌ها هم در رشته‌های خاصی توجهات را به خود جلب کنند. از جمله «کارو»ی احمد مرادپور، که جدیدترین تلاش سینمایی کارگردان فیلم ماندگار «سجاده آتش» است.

«چپ، راست» حامد محمدی نیز چنین شرایطی دارد. این فیلم کمدی از این‌رو که با حضور سه کارگردان کمدی یعنی رامبد جوان، پیمان قاسم‌خانی و سروش صحت، به‌عنوان بازیگر ساخته‌شده فیلم جذابی می‌تواند باشد.

فیلم جدید مهدی جعفری پس از اثر تحسین‌شده «بیست و سه نفر» نیز برای گروهی جذاب خواهد بود. فیلمی به نام «یدو» که می‌گویند تجربه متفاوتی در سینمای ایران است.

«تک‌تیرانداز» علی غفاری

علی غفاری هم شش هفت‌سال بعد از فیلم پرجایزه «استرداد»، با فیلم «تک‌تیرانداز» می‌تواند در جشنواره حاضر شود. این فیلم گفته می‌شود که سوژه‌ای به‌شدت جذاب دارد و به تک‌تیراندازی می‌پردازد که در جریان جنگ بیشترین شلیک موفق را داشته است.

تجاری‌ها

«کوسه» علی عطشانی

حضور خودبخودی تمام فیلم‌های متقاضی در بخش مسابقه می‌تواند حضور چند فیلم دیگر را هم در جشنواره به دنبال داشته باشد. از جمله «کوسه» علی عطشانی با بازی مهدی هاشمی، پژمان جمشیدی و مهران احمدی؛ «عروسی مردم» ساخته مجید توکلی با بازی شکیب شجره و نازنین بیاتی؛ «طلاخون» ابراهیم شیبانی با حضور شهاب حسینی، حسام منظور و زهرا خوشکام؛ و البته «ستاره‌بازی» هاتف علیمردانی که با حضور فرهاد اصلانی، علی مصفا و شبنم مقدمی در آمریکا جلوی دوربین رفته است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.