سیل در جنوب کشور قربانی گرفت

هشدارهای لازم داده شده بود اما...

بارش بی‌وقفه باران باز هم قربانی گرفت. باران این روزها تبدیل به سیلاب شد و جان گرفت. جنوب کشور حالا با سیلابی مرگبار درگیر شده است. امدادگران ماموریت‌های سخت خود را آغاز کرده‌اند و چند روزی است که به یاری سیل‌زدگان شتافته‌اند. سیل‌زدگانی که حالا شاهد مرگ هستند. سیل که در استان هرمزگان پنج و در استان بوشهر دو قربانی گرفته است از چند روز پیش آغاز شد.

باران بی‌وقفه بارید و استان‌های مختلف را درگیر سیل و آبگرفتگی کرد. در استان‌های جنوبی وضع کمی سخت‌تر شد. تا جایی‌که برخی از خانه‌ها تخریب شدند و حالا هفت نفر کشته شده‌اند.

هفت قربانی

مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اعلام جان‌باختن هفت نفر در سیل استان‌های بوشهر و هرمزگان در تشریح آخرین وضع سیل و آبگرفتگی طی 24 ساعت گذشته گفت: «در این مدت شاهد وقوع سیل و آبگرفتگی در استان‌های کرمان، فارس، بوشهر و هرمزگان بودیم. طی این حوادث دو نفر در استان‌های بوشهر و هرمزگان مصدوم شدند. مصدومان بلافاصله به مراکز درمانی انتقال یافتند. همچنین، پنج نفر در استان هرمزگان و دو نفر در استان بوشهر بر اثر این مخاطره جان خود را از دست دادند.»

ارایه خدمات به آسیب‌دیدگان

سخنگوی سازمان اورژانس کشور در ادامه صحبت‌هایش گفت: «بر اساس داده‌های ثبت شده دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکنون هیچ خسارتی به زیرساخت‌های حوزه سلامت وارد نشده است. تیم‌های حوزه سلامت نیز درحال ارزیابی و ارایه خدمات به آسیب‌دیدگان هستند.»

خالدی درخصوص آخرین وضع سیلاب و آبگرفتگی در استان بوشهر ازجمله شهرستان‌های دشتستان، گناوه و دیلم نیر گفت:     «براساس ارزیابی‌ تیم‌های بهداشتی هیچ‌گونه آسیبی به لوله‌های آب آشامیدنی وارد نشده است. با بررسی چاه‌های آب آشامیدنی نیازی به کلرسنجی نبوده و خدمات حوزه سلامت در این استان بدون وقفه درحال انجام است.»

ماموریت 318 امدادگر در استان‌های سیل‌زده

مهدی ولی‌پور، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال ‌احمر نیز اقدامات این سازمان برای امدادرسانی در 6 استان کشور را تشریح کرد: «٦ استان اصفهان، بوشهر، تهران، فارس، هرمزگان و یزد متاثر از سیل و آبگرفتگی‌اند. 318 امدادگر و نجاتگر در قالب 76 تیم عملیاتی در 41 شهر، روستا و مناطق عشایرنشین به هموطنان امدادرسانی کردند. با تلاش نیروهای امدادی هلال‌احمر 1202 نفر امدادرسانی شدند. از این تعداد به 42 نفر به صورت اضطراری اسکان داده و 74 واحد مسکونی از آب تخلیه شد. همچنین 7 نفر در بوشهر و هرمزگان جان باختند.»

ولی‌پور درباره توزیع اقلام امدادی و غذایی میان متاثران از سیل و آبگرفتگی گفت: «10 دستگاه چادر، 236 تخته پتو، 84 تخته موکت، 1295 کیلوگرم نایلون پوششی و سایر مواد غذایی بین متأثران از سیل توزیع شد. این درحالی است که امدادرسانی در بوشهر و فارس ادامه دارد.»

سقوط در دره‌ فصلی

نخستین قربانی این سیلاب‌ها، در دشتستان بود. زن جوانی که به یکی از دره‌های فصلی سقوط کرد. جسد او چند ساعت بعد توسط نیروهای هلال ‌احمر شناسایی و کشف شد. این اتفاق ظهر روز یکشنبه ۱۶ آذرماه رخ داد. در پی بارندگی شدید در مناطق مختلف استان بوشهر، مردم به نیروهای امدادی اطلاع دادند که در شهر برازجان و در نزدیکی یکی از کارخانه‌ها، زن جوانی در آب غرق شده است. پس از چند ساعت جست‌وجو، جسد پیدا و هویت آن مشخص شد. او یک زن ۳۵ ساله بود.

ریزش کوه و مرگ دومین قربانی

دومین قربانی زن جوان اهل روستای سوک در منطقه تنگ‌ارم از توابع دشتستان بود. او بر اثر ریزش کوه دچار حادثه شد و فوت کرد. او نیز روز 16 آذر ماه دچار چنین حادثه‌ای شد. در آن روز زن ۳۴ ساله‌ای از خانواده عشایر و دامدار به دلیل ریزش کوه و گیر افتادن در زیر آوار جان خود را از دست داد.

نیروهای اورژانس تنگ‌ارم به همراه پرسنل بخشداری و شهرداری و نیروهای مردمی به محل حادثه اعزام شدندو از مسیر جاده صعب‌العبور ۴۰ کیلومتری به طرف روستای سوک که جاده خاکی بوده حرکت کردند. نیروهای امدادگر بخشی از مسیر را بدون آمبولانس و پیاده طی کردند. پس از رسیدن به محل حادثه بلافاصله عملیات نجات مصدوم آغاز و اقدامات درمانی اولیه انجام شد اما زن حادثه‌دیده به دلیل ترومای شدید جان خود را از دست داد.

عملیات‌های سخت در جنوب

بوشهر تاکنون بیشتر از استان‌های دیگر درگیر سیل شده است. غلامرضا حاجیانی، مدیرعامل جمعیت هلال ‌احمر استان بوشهر درباره این حادثه گفت: «در بخش دلوار شهرستان تنگستان به افراد درگیر در خودروهای گرفتار در سیلاب توسط تیم‌های عملیاتی جمعیت هلال ‌احمر امدادرسانی شد. در دیلم و روستاهای تابعه، نیز اقدامات لازم صورت گرفت. تیم‌های عملیاتی امداد و نجات آب‌های منازل مسکونی را تخلیه کردند. آنها اقلام امدادی در روستای عامری و چند روستای دیگر نیز توزیع کردند.»

به گفته مدیر هلال ‌احمر بوشهر، از صبح روز یکشنبه در شهرستان‌های دیلم، گناوه و دشتستان و روستاهای آن شهرستان‌ها نزدیک به ۱۰۰ میلی‌متر بارش گزارش شده است. بنابراین ۲۰ تیم عملیاتی برای امدادرسانی به شهرستان‌های مذکور اعزام شدند.

هشدارهای لازم داده شده بود

این درحالی است که مدیرکل بحران استانداری بوشهر نیز در رابطه با این سیلاب گفت: «شهرستان دشتستان بیشترین میزان بارش‌ها را داشته است. هشدارهای لازم مبنی بر ورود سامانه بارشی شدید اعلام شده بود اما در کمتر از سه ساعت بارش‌های شدیدی به وقوع پیوست. درحال حاضر نیز خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر در استان مشخص نیست. پس از پایان بارندگی‌ها می‌توانیم خسارت‌ها را جمع‌بندی کنیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.