پرستار مقصر مرگ نوزاد آبدانانی نیست

حاشیه های زنده شدن نوزاد 50 روزه در غسالخانه همچنان ادامه دارد

همزمان با اعلام نتیجه نهایی کمیسیون فوق‌تخصصی بررسی و ارزیابی علت مرگ نوزاد آبدانانی در بیمارستان امام‌خمینی(ره) ایلام، سرپرستار بخش اطفال بیمارستان امام ایلام در نامه‌ای از تخلف یکی از پرستاران این بیمارستان خبر داد. نامه‌ای که حالا رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام به آن واکنش نشان داده و گفته است: «نامه‌ منتسب به پرستار مسئول یکی از بخش‌های بیمارستان امام‌خمینی(ره) تنها یک گزارش عملکرد در بخش مبدأ بوده و به هیچ عنوان نشان‌دهنده قصور در روند درمان نوزاد شیرخوار آبدانانی نیست.»

شهروندآنلاین: پرستار مقصر مرگ نوزاد آبدانانی نیست. برخی کانال‌های خبری نامه‌ای را از طرف سرپرستار بخش اطفال بیمارستان امام‌خمینی(ره) ایلام خطاب به رئیس بیمارستان منتشر کردند که در آن به قصور پرستار بخش و نبود دستگاه اکسیژن بر بالین نوزاد آبدانانی اشاره شده است. در این نامه  به صراحت از تخلف یکی از پرستاران در قطع اکسیژن و وخیم‌شدن حال نوزاد نام برده شده است.

دکتر کریمیان با  نامه‌ای خطاب به مردم استان ایلام گفت: «نحوه صدور گواهی فوت و صحت یا قصور در این امر از نظر علمی و پزشکی همچنان با جدیت تمام در دست بررسی است و مسئولان بیمارستان و پزشک صادر‌کننده گواهی فوت تا روشن‌شدن کامل موضوع موظف به پاسخگویی خواهند بود.»

قصور پزشکی نبود

البته پیش‌تر در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی آمده بود که هیچ قصور پزشکی در این پرونده رخ نداده است. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «در تاریخ نهم آذر شیرخوار ۴۵ روزه با مشکل زمینه‌ای قلبی و با تشخیص احتمالی تشنج از شهرستان آبدانان اعزام و در بیمارستان امام‌خمینی(ره) بستری شده و از تاریخ دهم آذر (انتقال به PICU) تا زمان فوت یعنی روز سیزدهم آذرماه (در ساعت ۱۲و ۴۵ دقیقه) چهار بار تحت عملیات احیای قلبی تنفسی قرار گرفت.»

در ادامه این اطلاعیه آمده که تمام اقدامات لازم طبق پروتکل احیا انجام شده، اما متأسفانه موفقیت‌آمیز نبوده و نوزاد فوت کرده است. صدور گواهی فوت هم  بعد از معاینه مجدد و اطمینان از نبود علایم حیاتی صادر و جسد به سردخانه بیمارستان منتقل شد. جسد نیز با رضایت والدین تحویل آنان شد.

در نتیجه  گواهی فوت صادره مشکلی نداشته و مورد تأیید همه متخصصان حاضر در جلسه است. در ضمن با توجه به وجود دو دستگاه اکسیژن‌ساز در بیمارستان هرکدام با ظرفیت تولید ۶۰۰ لیتر در دقیقه؛ اکسیژن مورد نیاز تمام بخش‌ها به‌صورت سانترال تأمین شده، بنابراین در بخش اطفال نیز از کپسول اکسیژن‌ساز پرتابل استفاده نمی‌شود.

طبق اظهارنظر متخصصان حاضر در این کمیسیون همه اقدامات درمانی مبتنی براساس دستورالعمل‌های علمی و دقیق انجام شده و CPR شیرخوار کاملا علمی و دقیق بوده و فوت آن نیز براساس شواهد و مستندات پرونده کاملا صحیح بوده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.